"مِهران" در استان ایلام واقع در غرب کشور و فاصله ۸۵ کیلومتری از جنوب غربی مرکز این استان قرار دارد.  "مرز بین‌المللی مهران" بخاطر نزدیکی به عتبات عالیات در عراق یکی از فعالترین گذرگاههای مرزی جمهوری اسلامی ایران و از مهمترین کانونهای رفت و آمد زائران به ویژه در  ایام اربعین حسینی به کشور همسایه ‌است.  فاصله مهران تا کربلای معلی۲۸۰ کیلومتر، تا کاظمین ۲۸۳ کیلومتر، تا نجف اشرف ۳۰۳ کیلومتر و تا سامرا ۴۴۴ کیلومتر است.

سردار قاسم رضایی روز یکشنبه طی گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: در مجموع طی ۲۴ ساعت اخیر ۱۰۳ هزار نفر رفت‌ و آمد از طریق گذرگاههای مرز "شلمچه، چذابه و مهران" واقع در کشور به عراق ثبت شده است.

‌ "شَلَمچه" واقع در استان خوزستان جنوبی‌ترین مرز زمینی بین ایران و عراق است که در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر قرار داشته و تا شهر بصره در کشور همسایه ۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

فاصله شَلَمچه از نجف اشرف ۴۶۰، تا کربلای معلا ۵۴۹ کیلومتر و تا کاظمین از دو مسیر ۵۷۵ و ۶۲۱ کیلومتر فاصله دارد.

گذرگاه مرزی چزابه نیز با ۱۷ کیلومتر فاصله از شمال غربی شهر بستان و ۱۱۰ کیلومتری غرب اهواز در استان خوزستان واقع است.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران همچنین به خبرنگار ایرنا در مشهد گفت: به منظور حضور برادران و خواهران مسلمانان در حماسه پیاده‌روی اربعین حسینی در عراق، از طرق مرزهای "بازرگان، جلفا، آستارا، دوغارون و میرجاوه" نیز استقبال‌کننده زائران تبعه دیگر کشورهای مسلمان منطقه هستیم.  
وی پیش‌بینی کرد امسال حجم رفت و آمد زائران عبوری اربعین حسینی از مرزهای شرقی و شمالی ایران نسبت به پارسال افزایش یابد و افزود: بر این اساس همه برنامه‌ریزیها و تدارکات لازم برای حرکت راحت و ایمن زائران صورت گرفته است.

آخرین هماهنگی با عراق 

سردار رضایی در ادامه به فعال بودن گذرگاههای مرزی غرب کشور شامل مهران، شلمچه و چذابه اشاره و بیان کرد: فعالیت "مرز خسروی" طی چند روز اخیر به دلیل وضعیت عراق متوقف شده لذا رفت‌ و آمدهایی که پیشتر از این طریق صورت می‌گرفت هم‌اینک به مرز مهران منتقل شده است.  
وی ادامه داد: فردا ۱۵ مهر ماه به منظور آخرین هماهنگی‌ها با کشور عراق نشست مرزی در مرز مهران با فرمانده مرزبانی کشور همسایه برگزار می‌شود.  

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: پیرامون امنیت مرزها به ویژه در نوار غربی کشور هیچگونه دغدغه‌ای وجود ندارد زیرا همه تمهیدات و تسهیلات برای رفت و آمد زائران اربعین حسینی پیش‌بینی شده‌اند.  دیگر نهادهای خدماتی نیز اقدامات و پیش‌بینها را انجام داده اند بنابراین امسال از بهترین سالهایی است که زائران اربعین حسینی از این کنگره بزرگ بهره‌مند می‌شوند.

اشراف کامل بر مولفه‌های مرزبانی 
وی در ادامه به وضعیت کلی مرزهای جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره و بیان کرد: انسجامی مطلوب و کامل در حوزه فرماندهی مرزبانی وجود دارد و بطوری که هم‌اینک یکی از بهترین دوره‌های مرزبانی را در ایران تجربه می‌کنیم. بر همین اساس اشرافیت کامل بر همه مولفه‌های مرزبانی شامل نقاط صفر مرزی، برون مرزی و حاشیه مرزهای کشور محقق شده است.
سردار رضایی افزود: در این چارچوب علاوه بر بهترین کیفیت و بالاترین میزان تعامل میان مرزنشینان و مرزبانان، موثرترین همکاری با سازمانهای مرتبط با امور مرزی و نیز کشورهای همسایه به عنوان دیپلماسی مرزی وجود دارد.

مرزها آماده سرمایه‌گذاری

وی در ادامه به مرزداری جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور همسایه اشاره و بیان کرد: همچنین مناطق مرزی آماده همه‌ گونه سرمایه‌گذاری هستند و با توجه به مهیا بودن بسترهای خوب اقتصادی، تمام موقعیتهای مرزبانی آماده ارتباط و تعامل با کشورهای همسایه در موضوعات مختلف است.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: موضوع تحریم استکبار نیز در چارچوب امور مرزی، امروز با توجه به تعاملات مناسب میان ما و کشورهای همسایه بی‌معنی است زیرا ایران با همه کشورها به جز یکی دو مورد که اسیر فتنه و توطئه دشمن شده‌اند ارتباط دارد. امیدواریم آنها نیز از مسیر نامناسب کنونی بازگردند تا پای کشورهای ثالثی که حضورشان باعث ناامنی است از این منطقه بریده شود.

وی به آرامش کنونی در منطقه پیرامون ایران اشاره و بیان کرد: دولتها و ملتهای منطقه پی برده‌اند که حضور هرگونه قدرت بیگانه و کشور فرامنطقه‌ای در این ناحیه جز ناامنی حاصل دیگری چیزی ندارد بنابراین می‌بایست خودمان امور را مدیریت نماییم.
سردار رضایی به منظور شرکت در مراسم دانش‌آموختگی فراگیران درجه‌داری مرزبانی مرکز آموزش علمی تخصصی ثامن‌الائمه (ع) به مشهد سفر کرده است. در این مراسم مرزبانان تازه‌نفس به استعداد پنج گردان مرزبانی مفتخر به دریافت درجه و سردوشی نظامی برای آغاز ماموریتهای خود در حراست از مرزهای میهن اسلامی شدند.

۷۵۰۵/۱۸۵۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.