محمد عارفی روز شنبه  در نشست خبری با گرامیداشت ۱۴ مهر ماه روز ملی دامپزشکی افزود: اکنون به طور متوسط در کشتارگاه کاشمر روزانه ۲ تا ۹ دام سنگین و ۷۰ دام سبک کشتار می‏‌شود در حالی که پارسال روزانه ۹۰ رأس دام سبک و ۱۲ رأس  دام سنگین در این شهرستان کشتار می شد.

وی با بیان اینکه ۱۲۰ واحد عرضه گوشت در این شهرستان فعالیت دارد که این تعداد بیشتر از ظرفیت مورد نیاز است اظهار داشت: از این تعداد  ۷۰ تا ۸۰ درصد پروانه فعالیت دارند.

وی به فعالیت ۳۸ واحد تولید طیور بومی در روستاهای این شهرستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۵ گاوداری دارای  پروانه هستند که از این تعداد ۲ واحد صنعتی است.

عارفی با اشاره به وضعیت کشتار دام در روستاها افزود: کشتار در روستاها براساس قوانین قبلی مربوط به هشت سال قبل انجام می‎شود و مطابق آن قصاب روستا می‎تواند فقط در محل قصابی برای مصرف همان روستا کشتار دام داشته باشد.

وی اظهار داشت: مطابق تعهد، تست سل و بروسلوز ۲۵۰۰ رأس دام در گاوداری‎های صنعتی و دارای پروانه انجام ‏شده است. 

وی با ارائه گزارشی از عملکرد ۶ ماه نخست امسال گفت: در این مدت ۲۴۱ هزار و ۶۰۸ راس نوبت سر دام علیه بیماری‌های دامی واکسینه شده اند و هشت هزار و ۵۳۳ دام سبک و ۶۷۱ لاشه دام سنگین و ۲ میلیون و ۷۶ هزار قطعه در کشتارگاه مورد بازرسی بهداشتی قرار گرفته است.

عارفی افزود: در این مدت ۹۹۰ مورد بازرسی و نظارت بهداشتی از مراکز عرضه سطح شهر از جمله رستورانها، قصابی ها، فروشگاههای مرغ و ماهی و سردخانه ها انجام شده که در این ارتباط ۲۶۳ کیلوگرم فراورده غیر بهداشتی ضبط شده است.

وی اظهار داشت: در راستای کنترل و نظارت بر جابجایی دام و فرآورده‌های خام دامی مجوز جابجایی چهار هزار و ۱۹۴ رأس دام زنده، یک‌میلیون و ۱۱۲ هزار و ۳۰۰ قطعه طیور، ۱۰ تن شیر خام، هشت تن  پشم، یک‌ تن و ۹۰۰ کیلو گرم تخم‌ مرغ، ۱۰ هزار تن خوراک دام و ۸۸۰ کلنی زنبور عسل صادرشده است.

وی انجام ۹۳ مورد بازدید از واحدهای دامداری و مراقبت از ۶۰ هزار و ۱۶۳ دام و ۱۰۹ مورد بازدید از واحدهای طیور به‌ صورت تصادفی را از اقدامات انجام‌ شده در راستای ردیابی و شناسایی بیماری‌ها اعلام کرد و گفت: به‌ منظور اطلاع‌ رسانی و ارتقای سطح آگاهی فعالان این حوزه ۶۶ دوره آموزشی با حضور هزار و ۸۳۵ نفر برگزار شده و طی ۱۰ مرحله نیز برای پنج هزار نفر به‌ صورت پیامکی اطلاع‌ رسانی شده است.

مدیر شبکه دامپزشکی کاشمر با اشاره به درمان حدود سه هزار دام سبک و طیور در درمانگاه‌های بخش خصوصی و دولتی این شهرستان افزود: در ادامه گشت‌های مشترک با مرکز بهداشت، تعزیرات حکومتی ، صنعت، معدن و تجارت، اصناف و جهاد کشاورزی از ابتدای امسال ۱۶ مورد گشت انجام‌ شده که هشت مورد تخلف صنفی، ۶ مورد قاچاق دام و یک مورد دخالت در امور درمانی شناسایی و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی با اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی اظهار داشت: حضور دام در اطراف مراکز جمعیتی موجب افزایش برخی بیماریها از جمله بیماریهای مشترک بین انسان و دام شده لذا می طلبد دیگر ارگانهای نظارتی هم در این زمینه به اداره دامپزشکی کمک کنند. 

هم اکنون ۱۸۳ هزار راس دام سبک و هفت هزار و ۶۰۰ رأس دام سنگین در شهرستان کاشمر وجود دارد.

کاشمر در ۲۲۸ کیلومتری مشهد واقع است.

۷۴۹۷/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.