محمد احمدی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته دامپزشکی افزود: فعالیت ۴ مزرعه پرورش پولت تخم گذار با ظرفیت ۴۱۱ قطعه، ۱۱ مزرعه پرورش مرغ تخم گذار با ظرفیت یک میلیون و ۱۹ هزار و ۶۰۰ قطعه و ۳۴ مزرعه پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت ۴۶۷ هزار و ۲۰۰ قطعه این شهرستان را به قطب صنعت پرورش طیور در خراسان رضوی تبدیل کرده است.

وی اظهار داشت: طی سال گذشته یک میلیون و ۷۵۰ هزار کیلو مرغ گوشتی، ۱۷۰ قطعه پولت تخم گذار ، ۱۸ میلیون و ۲۵۰ هزار کیلو گرم تخم مرغ، ۹۰ هزار کیلو گرم بوقلمون گوشتی،  ۱۰ میلیون قطعه تخم مرغ نطفه دار گوشتی و تخم گذار و ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه یک روزه در این شهرستان تولید شد.

وی گفت: در راستای مراقبت و پایش طیور در این شهرستان نمونه گیری های لازم انجام و طیور بومی علیه بیماری هایی نظیر نیوکاسل، برونشیت، گامبرو و آنفلوآنزا واکسینه شده اند.

احمدی افزود: ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه طیور طی این مدت واکسینه شده و ۳۵۰ نمونه نیز به منظور انجام آزمایشات تکمیلی به اداره کل دامپزشکی استان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه قرنطینه در این شهرستان به دلیل داشتن مرز بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است اظهار داشت: طی یک سال گذشته ۶ میلیون و ۲۵۴ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم گوشت مرغ، ۱۱ هزار و ۸۰۰ کیلو گرم آلایش خوراکی طیور، یک میلیون و ۱۲۰ هزار قطعه مرغ زنده و ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه یک روزه به شهرهای داخل استان و ۱۵ هزار کیلو گرم گوشت مرغ ، ۴۵ هزار قطعه مرغ زنده و ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه یک روزه به خارج استان صادر شده است.

وی کنترل بهداشتی گوشت قرمز در راستای کمک به اهداف بهداشت عمومی را دارای اهمیت دانست و گفت: ۳ هزار و ۶۷۰ مورد بازدید از مراکز عرضه فراورده های خام و رستوران‌ها انجام شده که ۱۲۵ مورد غیر بهداشتی کشف و ۶۰ مورد ارجاع قضایی انجام و ۴ هزار ۵۰۰ کیلوگرم فراورده های غیر قابل مصرف کشف شد.

احمدی با اشاره به فعالیت ۶ واحد درمانی ، ۶ داروخانه و ۳ مرکز مایه کوبی در قوچان افزود: ۶۴ مورد بازدید از داروخانه ها ، ۳۶ مورد مراکز مایه کوبی و ۵۹ مورد مراکز درمانی انجام شد که یکهزار و ۲۰۰ ویال داروی فاسد و تاریخ گذشته ضبط شد.

وی ادامه داد : پروانه های بهداشتی برای مراکز پرورش طیور ، ماهی ، پرورش دام و کارخانجات خوراک دام ، مراکز جمع آوری شیر ، خودروهای حمل فراورده های خام دامی ، خودروهای حمل دام زنده و خودروهای حمل مرغ توسط شبکه دامپزشکی صادر می‌شود که در سال گذشته ۴۷ پروانه بهداشتی دامداری و ۹۸ پروانه بهداشتی خودرو صادر یا تمدید شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان مهمترین فعالیت این شبکه را عملیات واکسیناسیون و مبارزه با بیماری های واگیر دام و مشترک دامی دانست و گفت: ۴۰۰ هزار راس گوسفند و بز علیه بیماری PPR ، یک هزار راس علیه آگالاکسی ، ۱۹۰ هزار راس علیه قانقاریا ، ۲۵۰ راس علیه آنتروتوکسمی و ۴۵۰ هزار راس علیه تب برفکی واکسینه شدند.

وی افزود: همچنین هزار راس گاو نیز علیه تیلریوز ، ۲۷ هزار راس دام علیه تب برفکی ، یک هزار و ۶۰۰ راس گوساله و ۳ هزار و ۵۰۰ راس گاو علیه بروسلوز و ۸ هزار راس علیه شاربن واکسینه شدند.

احمدی با تاکید بر اینکه تولید گوشت قرمز در این شهرستان با توجه به ترسالی و کمتر شدن فروش دام ماده افزایش پیدا کرده است اظهار داشت: این شهرستان دارای ۱۶ هزار راس گاو و گوساله و ۴۶۷ هزار راس گوسفند و بز است که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی با اشاره به میزان صادرات از گمرک باجگیران گفت: حدود ۱۰ محموله شامل ۵۰۰ هزار قطعه ماهیان زینتی ، ۶۰ هزار قطعه جوجه یک روزه تخم گذار و ۲ هزار قطعه پرندگان زینتی از این گمرک به خارج از کشور صادر شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان در خصوص مشکلات کشتارگاه دام این شهرستان نیز افزود: به رغم اینکه پیمانکار قدیمی ۱۰ روز پیش کشتارگاه را تحویل داده اما تاکنون پیمانکار جدید توسط شهرداری معرفی نشده که مشکلات بسیار برای کشتارگاه به وجود آورده است.

وی اظهار داشت: طی یک سال گذشته مشکلات این بخش در دو کمیته ساماندهی کشتارگاه و بیماریهای مشترک همچنین کمیته سلامت شهرستان مطرح و بازدید هایی با همراهی محیط زیست انجام شده که شهرداری و پیمانکار کشتارگاه برای استاندارد سازی اقدام مناسبی انجام نداده اند. 

وی بازار دام این شهرستان را نیز دارای شرایط نامطلوب دانست و گفت: این بازار در ساختار و جانمایی نیز نواقصی دارد و می‌تواند در انتقال بیماریهایی همچون تب برفکی کانون اولیه باشد.

شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان در ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع است.

۷۵۰۱/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.