غلامحسین شافعی پنجشنبه شب در دومین نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد افزود: طبق برآوردها، گردش درآمدهای گردشگری در دنیا حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است و پیش بینی ها نشان می دهد این رقم تا سال ۲۰۳۰ به هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار برسد اما سهم کشومان از این رقم بسیار ناچیز است.

وی اضافه کرد: در یکی دو سال اخیر سازمان میراث فرهنگی و حال وزارت میراث فرهنگی درباره سند جامع گردشگری کشور اقداماتی انجام دادند اما هنوز به نتیجه مطلوب در این زمینه نرسیده ایم و هر گامی که از گذشته در حوزه گردشگری برداشته شده با چشمهای بسته و بدون دورنمای مشخص و همراه با بی برنامگی بوده است.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: امروز از یک طرف، از مساله گردشگری تعریف و تمجید زیادی می شود و از سوی دیگر، قیاس هایی بین این صنعت با صنعت خودرو و نفت صورت می گیرد اما واقعیت این است که این مقایسه ها خیلی نابهجا نیست.

شافعی افزود: در کشور ما نیز حوزه گردشگری به لحاظ بهره وری در سطح و یا رده های بالای کشور قرار گرفته و میزان اثرگذاری اش بر اقتصاد از دیگر بخش ها مثل صنعت،کشاورزی و یا تجارت بیشتر است زیرا داده های آن به اقتصاد بسیار بالا اما ستانده هایش بسیار پایین است.

وی اضافه کرد: در برخی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، گردشگری جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده اما متاسفانه ما در این زمینه عقب هستیم و طبق برآوردها، سهم گردشگری از تجارت جهانی هفت درصد است که این رقم نسبت به سایر مولفه های اقتصادی برای گردشگری قابل ملاحظه است اما سهم کشور ما از این میزان، کمتر از نیم درصد است و این درحالی است که ایران از نظر ظرفیت های موجود در گردشگری، جزء ۱۰ کشور اول دنیاست.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور در خصوص وضعیت ایران در حوزه گردشگری سلامت در منطقه گفت: امکانات پزشکی و وضعیت ما در حوزه سلامت بسیار پیشرفته است و کشورهای اطرافمان نیز نیازمند این خدمات هستند اما سوال اینجاست که چرا هفته ای دو پرواز از کابل برای گردشگری سلامت به هندوستان می رود و مشهد در نزدیکی افغانستان نتوانسته این موقعیت را به دست بیاورد؟

شافعی افزود: در حوزه گردشگری طبیعت نیز وضع مشابهی داریم و بسیاری از توریست ها به دنبال هتل مجلل نیستند و اماکنی را می خواهند بببینند که در کشور خود ندارند و متاسفانه ما امکانات زیادی در این زمینه در کشور نداریم و توریست ها در کشور ما حیران و گرفتار دلال بازی هستند.

وی تصریح کرد: گردشگران سلامت و مدیریت کردن گردشگری در بخش خصوصی باید به یک اولویت تبدیل شود و ما نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه گردشگری هستیم و مسائل فرهنگی در این قضیه ۱۰۰ برابر مهم تر از هر نکته ای است مثلا اینکه راهنمای گردشگری در آرامگاه فردوسی چه قدر تاریخ ادبیات و هنر ایران را بلد است بسیار مهم است.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور با اشاره به ماموریت جدید خود از سوی رئیس جمهوری در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: با این ماموریت اتاق بازرگانی نقش جدیدی در این بخش پیدا کرده است و اکنون زمان آن رسیده که به گردشگری توجه ویژه ای داشته باشیم و بخش خصوصی بیشتر از طرح مشکل، باید درصدد یافتن راه حل مشکلات برآید و ما در این جلسات باید راه حل ها را پیدا و در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری مطرح کنیم.

شافعی وجود واحدهای اقامتی غیر رسمی را دردی همگانی خواند و افزود: اشکالی اساسی که در سیستم اقتصادی وجود دارد، جنس برخورد با فعالیت های مولد و شفاف نسبت به کارهای غیرمولد و غیر شفاف است یعنی امروز وضعیت ما به گونه ای است که انگار به تمام فعالیت های غیرمولد و غیرشفاف پاداش می دهند و هر کار شفافی را جریمه می کنند به همین دلیل اتاق بازرگانی به دنبال تحقق موضوع مالیات بر عایدی سرمایه است و خوشبختانه این مقوله در حال ثمریابی است.

وی اضافه کرد: در بخش گردشگری، صنایع دستی محوری اساسی است و باید توجه ویژه ای به این حوزه صورت بگیرد اما وقتی موضوعات زیادی را به عنوان اولویت انتخاب می کنیم آنچه بیش از بقیه اهمیت دارد از قلم می افتد به همین دلیل معتقدم باید در کمیسیون های تخصصی سه تا چهار اولویت مشخص شود و بر روی آنها تمرکز صورت گیرد تا به یک نقطه مطلوب برسیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در بخش دیگری از سخنانش با مقایسه وضعیت صنعت کشورمان با صنایع چند کشور دیگر گفت: ۴۲ واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری در صنعت خودروسازی کشور فعال هستند و ۳۲ واحد هم در حال اخذ مجوزند و این در حالی است که فرانسه هشت واحد خودروسازی، ژاپن ۱۱ واحد و کره جنوبی پنج واحد فعال در این صنعت دارند و ما هنوز در حال صدور پروانه تاسیس هستیم و این نتیجه بی برنامگی و نداشتن یک نقشه راه است.

شافعی افزود: در صنعت موتورسیکلت ۱۷۷ واحد تولیدی در کشور فعال و ۳۳ واحد در حال دریافت پروانه بهره برداری هستند و این در حالی است که جمع تعداد واحدهای صنعتی ساخت موتورسیکلت در کشورهای کره جنوبی، اندونزی، تایوان، ترکیه، عربستان، پاکستان، هند، تایلند، بنگلادش، فیلیپین، چین، مالزی، ژاپن و کره جنوبی به ۸۲ واحد می رسد.

وی ادامه داد: آیا اگر هیچ مشکلی بابت تحریم نداشته باشیم، واحدهای تولیدی مزبور می توانند اقتصادی کار کنند و آیا قیمت تمام شده کالای تولیدی آنها در بازار جهانی می تواند رقابت پذیر باشد؟

رئیس اتاق  ایران گفت: سالانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوجه فرنگی در کشور تولید می شود که سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن از این مقدار تازه خوری و دو  میلیون و ۵۰۰ هزار تن دیگر آن نیز به ۷۰۰ هزار تن رب گوجه فرنگی تبدیل می شود و  این در حالی است که برای تولید دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن رب در کشور پروانه صادر شده است.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.