حجت الاسلام حسن صادقی نسب روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مرکز نگهداری سالمندان گناباد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به استمرار معضل خشکسالی و کمبود فرصت های شغلی در این شهرستان بسیاری از جمعیت جوان جویای کار به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند و هم اکنون گناباد به نسبت جمعیت خود از پیرترین شهرهای کشور به شمار می رود.

وی اظهار داشت: افزایش مهاجرت از شهرهای کوچک مانند گناباد به شهرهای بزرگ موجب تشدید مسائل و مشکلات حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی در آنها می شود لذا هر اندازه مسئولان مربوطه به توسعه و عمران و اشتغال شهرهای کوجک بیشتر توجه داشته باشند، معضل حاشیه نشینی و تنگناهای شهرستان های بزرگ کاهش می یابد.

وی گفت: ایجاد زیرساختها و اجرای طرحهای توسعه ای به تنهایی در ماندگاری جمعیت در گناباد موثر نیست و مسئولان باید در کنار آنها با ایجاد اشتغال مولد و پایدار زمینه ماندگاری جمعیت را به خصوص در مناطق روستایی فراهم کنند.

امام جمعه گناباد افزود: اگر شغل کافی وجود داشته باشد سالمندان در کنار فرزندان خود راحت تر زندگی می کنند و باید با اجرای طرح هایی نظیر مثلث توسعه اقتصادی و تحقق اهداف و برنامه های معین های اقتصادی، راه اندازی واحدهای تولیدی نیمه تمام، دارای مشکل و جدید و افزایش فرصت های شغلی ضمن افزایش ماندگاری جمعیت ، معضلات اجتماعی و اقتصادی را کاهش داد. 

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد نیز در این مراسم گفت: یکی از دلایل افزایش سالمندی، اجرای سیاست های گسترش سلامت و بهداشت عمومی و بیمه های تامین اجتلامی است که سن امید به زندگی را افزایش داده است ولی در برخی مناطق مانند گناباد مسائلی مانند مهاجرت ناشی از خشکسالی این پدیده را تشدید کرده است.

جواد تیموری افزود: باید احساس تعلق خاطر و وابستگی برای ماندگاری جمعیت در نقاط مختلف را افزایش داد و ماندگاری جمعیت مهمترین رویکرد برنامه ریزی های توسعه ای در این شهرستان است.

وی اظهار داشت: اجرای طرحهای اقتصادی و اشتغالزایی بستر این مهم را هموار می کند و دولت با اقداماتی نظیر رفع مشکلات واحدهای  تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل از طریق پرداخت تسیهلات، تامین سرمایه در گردش، جلب سرمایه گذار و اجرای طرح معین اقتصادی در گناباد برای نیل به این هدف تلاش می کند.

وی گفت: با انجام این اقدامات شاهد بازگشت تعدادی از متقاضیان جویای کار به گناباد هستیم ولی ماندگاری جمعیت و جلوگیری از مهاجرت یک روند چند وجهی است و توجه بیشتر مسئولان و دست اندرکاران را می طلبد.

رئیس اداره بهزیستی گناباد هم به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش جمعیت سالمندان این شهرستان یک دغدغه مهم به شمار می رود و ۱۲.۳۰ درصد جمعیت بیش از ۹۰ هزار نفری گناباد را سالمندان تشکیل می دهند و از این نظر دومین شهرستان سالمند کشور به شمار می رود.

علی آراسته افزود: بر این اساس توجه به مسائل و مشکلات قشر سالمند به ویژه در عرصه های فرهنگی و اجتماعی باید در اولویت توجه مسئولان قرار گیرد.

وی اظهار داشت: با وجود تعداد زیاد سالمندان در گناباد به دلیل نبود زیرساختهای لازم فقط یک مرکز نگهداری سالمندان در این شهرستان فعال است و عنایت  بیشتر مسئولان ذیربط به رفع این مشکل ضروری است.

وی گفت: برخی روستاها مانند منطقه براکوه گناباد به دلیل تشدید معضل خشکسالی و نبود فرصت های شغلی خالی از جمعیت شده یا تنها جمیعت سالمند در آنها باقی مانده اند.

آراسته افزود: کاهش مشکلات سالمندان از جمله افراد تحت مراقبت در مراکز نگهداری زیرپوشش بهزیستی با جلب همکاری خیران و مسئولان دستگاه های اجرایی مهمترین هدف ماست و با هدف ساماندهی فعالیت های فرهنگی و ورزشی این قشر بنیاد فرزانگان گناباد در آینده نزدیک راه اندازی می شود.

اول اکتبر مصادف با نهم مهر ماه روز جهانی سالمند نامگذاری شده است.

۳۲ نفر در مرکز نگهداری سالمندان تندیس مهر گناباد تحت مراقبت قرار دارند.

شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

۲۰۹۵/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.