مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح زیر کشت زعفران این شهرستان را شامل چهار هزار و ۷۴۵ هکتار مزرعه بارور و ۲۳۵ هکتار غیربارور ذکر و بیان کرد: کشت زعفران در تربت‌جام به صورت پراکنده است با این وجود به ازای هر هکتار کشت این محصول ۱۵۰ نفرروز از مرحله کاشت تا برداشت زعفران مشغول کار می‌شوند.

اصغر خوشخو افزود: عملکرد گل زعفران در کشتزارهای تربت‌جام سال زراعی گذشته در هر هکتار به ۵۰۰ کیلوگرم رسید و در مجموع ۱۶ تن و ۴۷۵ کیلوگرم زعفران خشک در این شهرستان برداشت و روانه بازارهای مصرف شد.

وی ادامه داد: کشت زعفران با توجه به نیاز کمتر به آب با استقبال شدید کشاورزان روبرو شده و به همین خاطر تامین کودهای شیمیایی و ریزمغذی مورد نیاز، استفاده از روشهای نوین آبیاری، مبارزه با علفهای هرز، جلوگیری از چرای دام در مزارع و ارائه راهنماییها و توصیه‌های فنی در راستای حمایت از زعفرانکاران صورت می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام همچنین از توزیع ۳۰۰ تن انواع کود بین زعفرانکاران این خطه خبر داد و ادامه داد: برداشت این محصول همه ساله از اوایل آبان آغاز و تا اواسط آذر ماه ادامه می‌یابد. ظرف سه سال اخیر این شهرستان به عنوان یکی از قطبهای تولید زعفران در خراسان رضوی محسوب می‌شود. 

وی گفت: همچنین سال زراعی جاری در سطح ۳۰ درصد از کشتزارهای تربت‌جام مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی صورت گرفته است. 

۶۵ درصد جمعیت شهرستان تربت‌جام  به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند، این شهرستان ۱۱ هزار بهره بردار  بخش کشاورزی دارد. سالانه  ۳۰ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی در تربت‌جام  تولید می‌شود. 

مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت جام در فاصله ۱۶۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

۷۴۹۴/۱۸۵۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.