آلودگی هوای مشهد که از ۲۷ شهریور تحت تاثیر کانون خارجی صحرای قره قوم در ترکمنستان در کارنامه این کلانشهر ثبت شد در روز اول مهر موجب تعطیلی مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی گردید.

این تعطیلی دیر هنگام و ناکافی در حالی رقم خورد که همزمان با اول مهر و افزایش طبیعی ترافیک هر ساله، شاهد آلودگی هوای این کلانشهر ناشی از تردد خودروها نیز بودیم.

اما پس از گذشت ۱۲ روز هنوز هم هوای مشهد سالم نشده است.

تعطیلی مدارس به عنوان یکی از راهکارهای ضروری و اولیه برای مدیریت چنین وضعیتی مد نظر کارشناسان است و علت ضرورت توجه به این راهکار اولیه و کوتاه مدت هم چیزی نیست جز اینکه خودروها سهم ۶۵ درصدی در آلودگی هوا دارند و تعطیلی مدارس موجب حذف تردد بیش از یکصد هزار خودرو مرتبط با دانش آموزان می شود.

این راهکار در تجربه آلودگی هوای امسال مشهد خیلی دیر به کاربرده شد به طوری که صرفا در یازدهمین روز آلودگی هوا شاهد تعطیلی مدارس بودیم و در دوازدهمین روز هم تنها مدارس ابتدایی و استثنایی تعطیل شدند.

تعطیلی مدارس در اختیار استاندار

عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر اخیر خود به مشهد در پاسخ به پرسش خبرنگاران در زمینه تعطیلی مدارس هنگام آلودگی هوا گفت: اختیار تصمیم گیری در این زمینه به استان و کمیته مربوطه واگذار شده و شخص استاندار مسئول و تصمیم گیرنده اصلی در این زمینه است.

این در حالی است که مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به عنوان دبیر کمیته آلودگی هوای استان محسوب می شود و بر ضرورت این مهم به عنوان راهکار فوری تاکید دارد.

تعطیلی مدارس مورد توجه است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: وظیفه ما در کارگروه به عنوان دبیر، کمک به اعمال صحیح مقررات و استانداردها و تلاش در جهت اصلاح نواقص و سوق دادن برنامه ها به سوی بهبود کیفیت هوا و تامین سلامت مردم است.

تورج همتی افزود: آلودگی هوا بر اثر دو عامل انسانی و طبیعی رخ می دهد و در شرایطی که مشهد تحت تاثیر آلودگی از منبع خارجی بوده است و این مهم و کنترل آن خارج از اراده ما بود صرفا باید بر کنترل و مدیریت منابع داخلی و انسانی آلاینده ها توجه می شد که تعطیلی مدارس یکی از این راهکارهاست.

وی اظهار داشت: با تعطیلی مدارس دستکم ۱۰۰ هزار خودرو از دایره تردد روزانه در سطح شهر خارج می شوند و این به معنای جلوگیری از تخلیه حجم فراوانی از آلاینده ها به هوا و نیز جلوگیری از شدت و افزایش حجم آلودگی در هوای تنفسی است.

وی گفت: علاوه بر آن، استفاده نکردن از سوخت مایع و تقویت پایش نظارت های زیست محیطی در کنترل و کاهش آلودگی صنایع از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است.

مشهد تنها کلانشهر دارنده برنامه مدون کاهش آلودگی هوا

همتی با بیان اینکه مشهد تنها کلانشهر کشور است که برنامه کاهش ۵۰ درصدی آلودگی هوا طی سه سال را در دستور کار دارد افزود: این برنامه از امسال آغاز شده و در قالب آن تکلیف و برنامه موظفی هر دستگاه مشخص شده است.

دبیر کارگروه آلودگی هوا ادامه داد: برای هر دستگاه اولویت های مختلف درراستای کاهش و مدیریت آلودگی هوا تعیین شده و اقدامات ضروری برای افزایش استفاده حداکثری مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی مشخص شده است.

وی اظهار داشت: در پایان هر سال از اجرای برنامه گزارش گیری می شود و دستگاه های کم کار در اجرای برنامه های تعیین شده به مردم معرفی می شوند.

هوای مشهد همچنان در تهدید کانون‌های گرد و غبار

تحت تاثیر قرار گرفتن کلانشهر مشهد از ۲ کانون خارجی هرات و ترکمنستان وارد سومین سال متوالی شده است و در حالی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور مشکلات بودجه ای و توقع کشورهای یاد شده به کمک مالی ایران را عامل اصلی ناتوانی در مدیریت و کنترل کانون های خارجی گرد و غبار اعلام کرده است، هوای مشهد همچنان در تهدید این کانون ها روزگار سپری می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: گزارشات دریافتی نشان داده است غیر از کانون قره قوم در ترکمنستان که تا کنون موجب آلودگی ۱۲ روزه هوای مشهد شده است، کانون هرات در افغانستان نیز فعال شده و بسته به شرایط جوی و وزش باد هر لحظه می تواند بار دیگر مشهد را غرق در غبار کند.

همتی افزود: در حال حاضر نحوه رقم خوردن جریانات جوی و جبهه های هوا در کانون هرات نشان می دهد تحت تاثیر این کانون در مشهد نیز قرار خواهیم گرفت لذا کارشناسان هواشناسی در حال گزارش گیری از سامانه های جوی منطقه و روشن شدن این قضیه هستند.

وی اظهار داشت: فعال شدن کانون هرات می تواند مشکل آلودگی هوا در مشهد را وارد مرحله جدید کند که امیدواریم باد موافق برای ورود توده گرد و غبار این کانون به مشهد را نداشته باشیم.

۱۶ کانون بحران گرد و غبار داخلی
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از عوامل مهم و موثر در بروز آلودگی هوای این شهر را وجود کانون های بحران ریزگرد داخلی و همچنین در کشورهای همسایه شمالی و شرقی دانست.
وی گفت: ۱۶ کانون بحران گرد و غبار داخلی وجود دارد که تعدادی از آنها کلانشهر مشهد را تحت تاثیر قرار می دهند و علاوه بر آن ۲ کانون گرد و خاک در ترکمنستان و افغانستان نیز شهر های مشهد و سرخس را تحت تاثیر خود دارند.

مشهد طی پنج ماه گذشته هوای ناسالم نداشت

مدیر مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد نیز گفت: این کلانشهر طی پنج ماه اول امسال هوای ناسالم نداشت و در این مدت مردم مشهد ۲۶ روز هوای پاک و ۱۲۹ روز هوای سالم تنفس کردند.

اسماعیلی افزود: این در حالی است که در مدت مشابه پارسال مردم این شهر ۱۷ روز هوای پاک و ۱۱۹ روز هوای سالم تنفس کردند و شمار روزهای دارای هوای ناسالم برای گروه‌ های حساس در این کلانشهر ۱۶ روز و برای تمام افراد سه روز ثبت شده است.

وی بارندگی‌ های خوب و افزایش چشمگیر پوشش گیاهی در استان خراسان رضوی را علت بهبود کیفیت هوای مشهد طی سالجاری دانست.

وی اظهار داشت: مردم مشهد طی سال گذشته ۴۵ روز هوای پاک، ۲۷۵ روز هوای سالم و ۴۵ روز هوای ناسالم تنفس کردند.

۷۴۹۶/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.