در این نشست معاونین مختلف حمل و نقل شهرداری های کشور فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل، بودجه کم و هزینه های زیاد مدیریت حمل و نقل درون شهری، نداشتن صرفه اقتصادی حمل و نقل درون شهری برای شهرداری ها، دلالی در حمل و نقل و ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به حوزه حمل و نقل را از چالش های جدی این حوزه عنوان کردند.

۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبارات حوزه حمل و نقل و عمران مشهد

معاون عمران و حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: دو معاونت عمران و حمل و نقل شهری چندی قبل در شهرداری مشهد ادغام شد و هم اکنون ۱۱ شرکت و سازمان و چهار اداره کل زیر مجموعه این معاونت است.

خلیل الله کاظمی افزود: اعتبارات عمرانی امسال در حوزه عمران و حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نزدیک ۱۰ هزار میلیارد ریال و اعتبارات جاری حدود سه هزار میلیارد ریال است، این مبالغ صرف نظر از اعتباراتی است که در قالب پروژه های سرمایه گذاری مانند پروژه تقاطع چهار سطحی خیابان نمایشگاه بین المللی مشهد تعریف شده است.

وی با بیان اینکه تعامل دو سویه مناسبی بین شهرداری و شهروندان مشهد برقرار است اظهار داشت: همه پروژه های عمرانی که توسط معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در دست اجراست، روزشمار دارد و به شهروندان اطلاع رسانی می شود، اگر به هر دلیلی معارضاتی در پروژه ها بوجود آید، سعی می کنیم به شهروندان اطلاع رسانی کنیم.

وی گفت: وزیر کشور دیروز مصوبه هیات دولت در زمینه تاکسی های اینترنتی را ابلاغ کرد که خود به تنهایی یکی از معضلات کلانشهرها بود. 

نوسازی ناوگان حمل و نقل، چالش جدی شهرداری ها

شهردار یزد نیز در این نشست گفت: در شهرداری یزد دو معاونت حمل و نقل و عمران در یکدیگر ادغام و تبدیل به معاونت عمران و حمل و نقل و ترافیک شهرداری شده است،

جمال الدین عزیزی افزود: یزد دو سال قبل به عنوان میراث جهانی از سوی یونسکو معرفی شد و با توجه به این موضوع محدودیت های بسیار در حوزه عمران شهری و توسعه ای بوجود آمد زیرا شهر یزد زیرپوشش یونسکو قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در همان زمان با تصویب طرح تفصیلی شهر یزد توسط شورای عالی شهرسازی و معماری، یزد به جای یک شهر توسعه محور، شهر حفاظت محور شناخته شد، در این راستا بسیاری از مواردی که در شهرداری ها به عنوان المان های توسعه و منبع درآمدزایی شناخته می شود، در یزد دچار محدودیت شده است.

شهردار یزد با اشاره به چالش های حوزه حمل و نقل این شهر گفت: در بافت تاریخی شهر یزد نمی توانیم توسعه لازم را داشته باشیم و تعداد گردشگر نیز بیشتر از گذشته شده که این امر باعث بروز چالش جدی در حوزه حمل و نقل بافت تاریخی و خیابان های اطراف آن شده است.

عزیزی با بیان اینکه درصدد حل مشکل حمل و نقل شهری یزد از طریق راه اندازی ترانوا هستیم، افزود: یکی دیگر از چالش های جدی شهر یزد، وجود تاکسی ها با شماره ۱۳۳ یا تاکسی بی سیم است و مدام تحت فشار هستیم که این شماره را باید از حوزه تاکسیرانی خارج کنیم.

وی اظهار داشت: هم اکنون حدود ۴۰۰ تاکسی بی سیم ۱۳۳ در شهر یزد در حال فعالیت است که تغییر فرکانس آنها نیز مطرح شده و در این زمینه دچار چالش جدی شده ایم.

وی گفت: چندی قبل نشست شهرداران کلانشهرها با حضور معاون اول رئیس جمهوری در تهران برگزار شد که حمل و نقل عمومی به عنوان چالش جدی کلانشهرها مطرح شد، به نحوی که بیش از ۸۵ درصد ناوگان عمومی کلانشهرها فرسوده است و دولت نیز بودجه ای برای نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری اختصاص نداده و این موضوع به یک چالش جدی تبدیل شده است.

شهردار یزد افزود: از سوی دیگر حوزه حمل و نقل شهری توجیه اقتصادی ندارد زیرا با توجه به قیمت بلیت و هزینه های ناوگان، سرمایه گذاری در این حوزه قابل برگشت نیست، لذا نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری یک معضل اساسی برای همه شهرهاست که شهرداری ها هر کدام به نحوی با این چالش مواجه هستند.

وی ادامه داد: اخیرا وزارت کشور اعتباری برای کلان شهرها در نظر گرفته که بخشی از آن پرداخت شده است اما در یزد نزدیک ۳۵ اتوبوس گازسوز داریم که اجازه تغییر سوخت آن از سوی پلیس راهور داده نمی شود و نمی توان آنها را دیزلی کرد، این موضوع باعث بلااستفاده ماندن این اتوبوسها در یزد شده است.

وی گفت: با توجه به محدودیت ها و تحریم های فعلی، استفاده از اتوبوس های گازسوز می تواند بخشی از مشکلات حوزه حمل و نقل شهری را حل کند.

عزیزی افزود: طی چند سال اخیر در شهر یزد هیچ حمایتی از تاکسی ها انجام نشده و اقتصاد آنها نیز با ورود تاکسی های اینترنتی به شدت ضعیف شده است، از سوی دیگر با افزایش قیمت خودرو، نوسازی تاکسی ها نیز قابل انجام نیست و این یک مشکل بزرگ برای شهرداری یزد به شمار می رود.

شهرداری های کوچک به پای کلانشهرها می سوزند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری بجنورد نیز در این نشست گفت: ادغام دو معاونت عمران و حمل و نقل و ترافیک برای شهرهای کوچک ثمراتی نداشته و این ادغام ممکن است در کلانشهرها مطلوب باشد و بخش حمل و نقل را تقویت کند اما در شهرهای کوچک بیشتر به سوی تقویت عمران شهری سوق می یابد.

مهدی حمیدی افزود: اینکه یک نسخه واحد برای کل شهرهای کشور از سوی وزارت کشور پیچیده شود، ممکن است برای همه شهرداری ها مثمر ثمر نباشد، زیرا معاونت عمرانی در شهردای ها چندین سال است که شکل گرفته اما معاونت حمل و نقل و ترافیک در بسیاری از شهرهای کشور ساختار جدید است لذا ادغام این دو معاونت به ضرر حوزه حمل و نقل در شهرهای کوچک و متوسط می شود.

وی اظهار داشت: با اینکه صحبت فراوان از حمل و نقل در شهرهای کشور می شود و آن را به سلامت مردم ارتباط می دهند اما در عمل مسئولان توجه زیاد به حوزه حمل و نقل شهری ندارند و تقریبا آن را رها کرده اند، در حالی که لازم است بودجه حوزه حمل و نقل و ترافیک در شهرداری ها افزایش یابد.

وی گفت: مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری بجنورد نشان داده است اگر در مدت ۲۰ ساله تا ۱۴۱۰ فقط طرح جامع شهری اجرا شود، هشت هزار میلیارد تومان کاهش مصرف بنزین در شهر ۲۷۰ هزار نفری بجنورد خواهیم داشت، این در حالی است که بودجه هر شهرداری به ۲۰۰ میلیارد تومان نیز نمی رسد.

حمیدی افزود: آیا تامین ۱۰ تا ۱۵ اتوبوس جدید شهری در برابر صرفه جویی هشت هزار میلیارد تومانی خواسته زیادی است؟

مدیریت و نوسازی تاکسی ها در کلانشهر مشهد

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: به دلیل کمبود خودرو، نوسازی تاکسی های فرسوده در مشهد دچار مشکل بود تا اینکه لایحه ای مبنی بر اهتمام رانندگان نسبت به نوسازی تاکسی ها به شورای شهر ارسال و تصویب شد.

کاظمی افزود: بر این اساس تفاهم نامه ای با بانک ملی مبنی بر پرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی به رانندگان تاکسی با کارمزد چهار درصد با دوره بازپرداخت پنج ساله به امضا رسید و مقرر شد مابه التفاوت کارمزد ۱۸ درصد تا چهار درصد را شهرداری پرداخت نماید که با این روش ۸۰ درصد قیمت خودرو به صورت تسهیلات به رانندگان پرداخت می شود.

وی اظهار داشت: ۱۳ هزار دستگاه تاکسی در شهر مشهد وجود دارد که از طریق پرداخت تسهیلات برای نوسازی این ناوگان، سالانه دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی می شود، تاکنون نیز رانندگان تاکسی در مشهد استقبال خوبی از دریافت تسهیلات از بانک داشته اند.

معاون شهردار مشهد درباره تاکسی های اینترنتی نیز گفت: شیوه نامه جدید هیات دولت ، شرکت های هوشمند حمل و نقل و تاکسی های اینترنتی را موظف کرده است به ازای هر سفری که هر تاکسی اینترنتی در سطح شهر انجام می شود، دو درصد به شهرداری پرداخت کند که این منبع درآمد برای شهرداری ها خواهد بود.

وی افزود: تاکسی داران زیر مجموعه سازمان تاکسی رانی شهرداری نیز ناگزیرند وارد عرصه هوشمندسازی یا ارائه خدمت به صورت اینترنتی شوند و باید این موضوع در بین تاکسی داران ترویج داده شود.

وی اظهار داشت: قبل از ابلاغ شیوه نامه وزارت کشور، شهرداری مشهد نشست هایی را با مدیران شرکت های هوشمند اسنپ و تپ سی برگزار کرد تا بتواند فضای اینترنتی این تاکسی ها را تا حدی مدیریت کند، با این شیوه نامه این شرکتها موظف شدند از شهرداری برای ارائه خدمات خود مجوز بگیرند، این موضوع باعث می شود تصور اینکه تاکسی های اینترنتی درآمد تاکسی های دیگر را کاهش داده است، از بین برود. 

کاظمی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات ناوگان تاکسی در مشهد ادامه داد: به منظور جلوگیری از گران فروشی و تضییع حقوق زائر، تاکسی های خطی با هویت و شماره مشخص، در فرودگاه، پایانه مسافری، راه آهن و سه خیابان منتهی به حرم مطهر رضوی تعریف شد که بر این اساس رانندگان تاکسی های خطی موظف شدند، ابتدا قیمت را به مسافر اعلام کنند و با توجه به سیستم نظارتی که در آن نقاط پیش بینی شده است، راننده نمی تواند هر قیمتی را از زائر دریافت نماید.

گرانی قیر، معضل شهرداری ها

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر قم نیز در این نشست گفت: آنچه در این نشست توسط مسئولان شهرداری های مختلف کشور بیان می شود باید به صورت بیانیه ای نوشته و به مجمع نمایندگان استانها و دبیرخانه نشست کلانشهرها ارسال گردد تا در بودجه سال آینده دولت برای شهرداری ها در نظر گرفته شود.

روح الله امراللهی افزود: دوره ۱۰ ساله عمر اتوبوس های شهرداری قم به پایان رسیده است، بر این اساس از ابتدای مهر ماه ۱۳۰ دستگاه در حال خروج از سیستم ناوگان عمومی شهرداری هستند و ۱۱۶ دستگاه اتوبوس جدید نیز برای این ناوگان خریداری شده است.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برای شهرداری قم نیاز است اظهار داشت: در مصوبه اخیر شورای عالی اقتصاد، دولت پذیرفت که ۵۰ درصد هزینه خرید اتوبوس های جدید را تقبل کند لذا بهتر است شهرداری ها اهتمام داشته باشند تا به نحوی این ۵۰ درصد در بودجه سال آینده شهرداری های کشور لحاظ شود.

وی با اشاره به گرانی قیر گفت: دولت تحریم است و در تامین قیر و فروش نفت مشکل دارد، از سوی دیگر دولت کمک مالی نیز به شهرداری ها نمی کند اما می تواند مانند سال های گذشته قیر به شهرداری ها اختصاص دهد.

عضو شورای شهر قم با اشاره به افزایش ۳.۵ برابری قیمت قیر افزود: گرانی قیر همه شهرداری ها را در آسفالت معابر شهری دچار مشکل کرده است، با توجه به اینکه ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند، شهرداری نمی تواند از آسفالت کردن معابر دست بکشد.

یک فرصت خوب برای حذف اتوبوس های دیزلی

معاون عمران و حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در این نشست گفت: امسال شورای عالی اقتصاد مصوبه ای را مبنی بر اختصاص ۱۴۲ هزار دلار برای گازسوز کردن یا برقی کردن اتوبوس ها گذراند مبنی بر اینکه این مبلغ به هر اتوبوسی که سوخت آن دیزلی نباشد، به صورت بلاعوض پرداخت شود.

کاظمی افزود: هم اکنون بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور در زمینه واردات اتوبوس اختلاف وجود دارد و وزارت صنعت اجازه واردات اتوبوس را نمی دهد و نظر بر واردات قطعه و مونتاژ آن توسط تولیدکنندگان در داخل کشور دارد، این در حالی است که کشور از نظر واردات اتوبوس تحریم نیست بلکه از نظر واردات قطعه تحریم است اما وزارت صنعت پول را برای واردات اتوبوس نمی دهد.

وی اظهار داشت: وزارت کشور با دو یا سه شرکت داخلی مانند خودرو دیزل، شهاب خودرو و عقاب افشان وارد صحبت شده تا این شرکت ها وارد مبحث تامین اتوبوس و واردات قطعه شوند. 

وی گفت: هم اکنون پیش نویس انعقاد قرارداد بین شهرداری مشهد و برخی از این شرکتها تهیه شده تا از این طریق قطعات خودرو وارد کشور گردد.

معاون شهردار مشهد افزود: اخیرا بانک مرکزی ۱۰ هزار یورو برای شرکت های مربوط به تامین قطعات خودرو حساب ارزی باز کرده که فرصت خوبی برای شهرداری ها به منظور انعقاد قرارداد با این شرکتهاست تا پایه دیزلی اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرها تغییر کند و اتوبوس ها گازسوز یا برقی شود.

کاهش تدریجی قدرت شهرداری در شهرها

قائم مقام سازمان تاکسی رانی تهران نیز در این نشست گفت: طی دو دهه گذشته پدیده ای به نام "کاهش تدریجی قدرت شهرداری در شهرها" در مدیریت داخلی کشور شکل گرفته است و هنوز تداوم دارد، وقتی کسی مسئول می شود نباید ظرفیت های لازم برای مدیریت از وی گرفته شود.

وحدت کار افزود: به طور مشخص در حوزه حمل و نقل، یک قانون نظام صنفی داریم که همه چیز در آن وجود دارد، در شرایط کنونی هر کس می خواهد پول درآورد و دردسر گرفتن مجوز از شهرداری را نداشته باشد، بلافاصله از اتحادیه مجوز می گیرد، اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی در کشور (مشمول تاکسی های اینترنتی) نیز در واقع برای فرار از دریافت مجوز قانونی از شهرداری شکل گرفت.

وی اظهار داشت: شیوه نامه ای که اخیرا وزارت کشور با عنوان "نظارت بر چگونگی ارائه دهندگان خدمات مسافر مشمول قانون نظام صنفی کشور" ارائه داده، حوزه حمل و نقل را از مسئولیت شهرداری خارج کرده و آن را به حوزه اتحادیه های اصناف مرتبط نموده است، البته در این حرفی نیست که بخشی از مسئولیت های شهرداری به اتحادیه ها واگذار شود اما هر اتفاقی که در شهر بیافتد شهرداری را مسئول می دانند.

وی گفت: در ۱۰ بخش از شیوه نامه مزبور عنوان شده است که شهرداری نباید دخالت کند حتی طبق این شیوه نامه مسئولیت سرویس مدارس نیز از حوزه شهرداری خارج شده است.

قائم مقام سازمان تاکسی رانی تهران افزود: پیشنهاد من این است که شهرداران و مسئولان شهرداری ها در کشور از ظرفیت نمایندگان شهرها در مجلس شورای اسلامی استفاده کنند تا این موضوعات به مجلس و صحن علنی آن راه پیدا کند تا در تدوین قوانین اثرگذار باشد.

کمک مالی برای نوسازی به جای دادن پول برای خرید اتوبوس

مدیر عامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان نیز در این نشست گفت: گرگان شرایط متفاوتی نسبت به سایر کلانشهرها در حوزه ناوگان اتوبوسرانی دارد به طوری که این شهرداری ۱۱۰ اتوبوس ملکی در اختیار دارد که تحت نظارت مستقیم شهرداری است، از سوی دیگر سه هزار و ۲۰۰ دستگاه تاکسی، ۲ هزار دستگاه تاکسی در قالب ۱۲۰ آژانس مسافربری، ۱۱ شرکت سرویس مدارس با ظرفیت ۹۷۵ دستگاه خودرو تحت مسئولیت شهرداری گرگان است.

احمد علی سالاری افزود: با اینکه در شعار حمل و نقل را محور توسعه پایدار هر شهر می دانند اما در عمل چالش برانگیزترین و سرخورده ترین حوزه شهرداری ها، بخش حمل و نقل درون شهری است.

وی اظهار داشت: شهرداری گرگان پارسال ۲۰ دستگاه اتوبوس جدید به قیمت هر یک ۶۰۱ میلیون تومان خریداری کرد و این موضوع عمر ناوگان شهری گرگان را هشت سال کاهش داد، این در حالی است که نوسازی هر دستگاه اتوبوس ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

وی گفت: سازمان شهرداری های کشور می تواند به جای اینکه پول برای خرید اتوبوس های جدید در اختیار شهرداری ها بگذارد، در نوسازی ناوگان موجود کمک مالی کند و ۷۰ درصد هزینه نوسازی ناوگان فعلی اتوبوس رانی را به شهرداری ها پرداخت نماید.

پدیده دلالی در حمل و نقل

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در این نشست گفت: از آنجا که مجموعه ای به نام شورای شهر در شهرها مستقر است نمی تواند برای حل مشکلات شهری نگاه ما به مدیریت کلان کشور باشد و می توان با بهره گیری از ظرفیت های شورا بسیاری از موارد را انجام داد.

کاظمی طرح ممنوعیت تردد کامیون ها در هسته مرکزی شهر مشهد طی ساعات اوج ترافیک را از مواردی برشمرد که با استفاده از ظرفیت شورای شهر اجرا شده و کمک بسیار به مدیریت حمل و نقل در شهر کرده است.

وی افزود: هرچند دولت کمک مالی به شهرداری نمی کند اما در برخی موارد قانونی ظرفیت های مناسبی برای شهرداری ها ایجاد کرده است به طوری که شهرداری مشهد از محل تبصره ای از قانون بودجه سال جاری توانست با تهاتر به ارزش چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بسیاری از بدهی های خود با بانکها را تسویه کند.

وی پدیده دلالی در حوزه حمل و نقل را یکی از مشکلات مهم شهرداری ها ذکر کرد و گفت: معضل دلالی در فروش بلیت اتوبوس یکی از مشکلات شهرداری در پایانه مسافری بود که با قطع فروش بلیت در داخل پایانه، ساماندهی توقف و تردد اتوبوس ها در مسیر مشخص، همکاری با اداره کل راهداری در زمینه ابطال مجوز اتوبوس هایی که خارج از پایانه اقدام به فروش بلیت می کنند، مشکل دلالی برطرف شد.

در این نشست موارد مورد نظر روسای سازمان ها، شهرداران، معاونین حمل و نقل شهرداری ها و اعضای شورای اسلامی شهرهای مختلف کشور در بیانیه ای تنظیم و قرار بر انتقال آن به دبیرخانه کلانشهرها شد.

دهمین نمایشگاه عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری تا ششم مهر ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد دایر است.

۷۴۸۹/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.