حامد قربانی  روز چهارشنبه در گفت و گو خبرنگار ایرنا افزود: این آسیب‌ها بیشتر در  بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با اجرای طرح رصد مسائل اجتماعی شناسایی و تدوین و بر اساس اولویت بندی مسائل مهم در دستور کار متولیان و مسئولان ذیربط قرار دارد.

وی اضافه کرد: از این میان هشت آسیب اجتماعی گناباد را به ترتیب اولویت در سال‌جاری می توان بیکاری، اعتیاد، طلاق، کاهش روابط عاطفی بین اعضای خانواده و مشکلات تربیتی فرزندان، استفاده نادرست از فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی، روابط نامشروع جنسی، مهاجرت و نبود بستر مناسب در ماندگاری جمعیت و عدم استفاده از سرمایه های انسانی در این شهرستان ذکر کرد.

فرماندار گناباد دیگر آسیب‌های اجتماعی مهم در گناباد را روزمرگی، بی برنامگی، سیاست زدگی و نگرش بخشنامه ای بعضی مسئولان، مشروب خواری، فردگرایی و ضعف در کارگروهی، سطحی گرایی در اعتقادات، ریاکاری و ظاهرگرایی، کم توجهی به بیت المال و تخریب اموال عمومی، ضعف رعایت حقوق شهروندی، منفعت گرایی، بی اعتمادی اجتماعی، عافیت طلبی و پرهیز از کارهای سخت، مهاجرت نخبگان و شخصیت‌های علمی به شهرهای بزرگتر، رضایت پایین از تضاد رفتاری والدین در تربیت فرزند، رضایت پایین از زندگی زناشویی در زنان شاغل، رشد بسیار کند جمعیت شهری، رشد منفی جمعیت روستایی، درصد بالای مواد مخدر کشف شده و موازی کاری نهادها و سازمان‌ها برشمرد.

قربانی دیگر آسیب‌های اجتماعی گناباد را مشکلات اقتصادی خانواده ها، کج رفتاری و پرخاشگری، صوفیگری و فرقه گرایی، خرافه گرایی، تناقض حرف و عمل برخی از مدیران و مبلغان دینی، تمایل کم به ازدواج، ضعف در رعایت الگوی اسلامی و ایرانی در مردم، کاهش قبح طلاق، تمایل کم به فرزند آوری، ضعف پاسخگویی روحانیون و مبلغان مذهبی به نیازهای مردم، قانون گریزی، ضعف در پایبندی به نظم و انضباط اجتماعی، ضعف در رعایت اخلاق اسلامی، کمبود برنامه های فرهنگی و شادی بخش و ضعف در رعایت حلال و حرام دانست.

وی شناخت صحیح و دقیق آسیب‌ها و مسائل اجتماعی را از مسائل مهم در کنترل و پیشگیری از وقوع آنها دانست و گفت: مهمتر از شناسایی مسائل، تعیین اولویت‌ها، ضرورت کاهش تبعات و پیشگیری از آسیب‌هاست.

فرماندار گنابادگفت: حوزه مسائل اجتماعی از پیچیدگی خاصی برخوردار است و باید این آسیب‌ها با نگاهی موشکافانه و علمی شناسایی و اولویت بندی شوند.

قربانی افزود: برای نیل به این اهداف طرح رصد مسائل اجتماعی با هماهنگی و همکاری فرمانداری و تمامی مراکز و نهادهای مرتبط در بازه زمانی یک ساله گذشته در  گناباد اجرا و آسیب‌های اجتماعی بر اساس فرآیند پیشنهادی کمیته تخصصی این طرح احصاء و به دستگاه‌های اجرایی ذیربط طی امسال ارائه شد.

وی ادامه داد: سعی شده که مسائل از زوایا و معیارهای گوناگون و عوامل موثر در وقوع آنها و مبتنی بر نظریات علمی تدوین و ارائه شود تا هر نهاد و قشری بتواند مبتنی بر چارچوب‌های خود و با بهره گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان این حوزه به صورت دقیق در تعیین اولویت‌ها اقدام کند.

او هم افزایی و وحدت رویه مسئولان و دست اندرکاران مربوطه را در کنار شناسایی ماهیت دقیق و اولویت بندی مسائل را از دیگر ضرورت‌های پیشگیری و کاهش تبعات این آسیب‌ها در گناباد عنوان کرد.

۲۰۹۵/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.