محمدرضا اورانی شنبه شب در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی افزود: همچنین روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ تن گوجه فرنگی از این استان به افغانستان صادر می شود.

وی ادامه داد: زمانی که دولت چغندر قند را با قیمت تضمینی هر کیلو ۳۷۰ تومان از کشاورز خریداری می کرد، کشاورزان استان از کشت چغندر قند استقبال نکردند به طوری که سطح زیر کشت این محصول از ۲۴ هزار هکتار به ۱۳ هزار هکتار در سال گذشته کاهش یافت.
وی با بیان اینکه یکهزار و ۵۰۰ هکتار از سطح زیر کشت چغندر قند استان به کشت گوجه فرنگی اختصاص یافت اظهار داشت: امسال ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گوجه فرنگی برای استان ابلاغ شد اما سطح زیر کشت این محصول به ۱۴ هزار هکتار رسید.
وی گفت: هشت استان در کشور قطب تولید گوجه فرنگی هستند اما برخی استان ها مثل فارس سطح زیر کشت لازم برای این محصول را رعایت نکردند و این موضوع باعث تصویب خرید تضمینی گوجه فرنگی در ستاد تنظیم بازار کشور شد.
اورانی افزود: در این راستا مصوب شد که ۳۰۰ میلیارد ریال به صورت نقدی و مقداری نیز به صورت تسهیلات توسط سازمان برنامه و بودجه برای خرید تضمینی گوجه فرنگی در کشور اختصاص یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار داشت: برای خرید تضمینی گوجه فرنگی از کشاورزان استان یک مرکز خرید در مشهد و یک مرکز خرید در چناران ایجاد شد.
وی با بیان اینکه دولت ۵۰۰ میلیون دلار برای واردات شکر در نظر گرفته است گفت: اگر نرخ تضمینی خرید چغندرقند به صورت مناسب تر تعیین می شد، کشاورزان از کشت چغندرقند به کشت گوجه فرنگی تمایل پیدا نمی کردند و دیگر نیاز به واردات شکر نیز نبود.
وی افزود: هم اکنون کمتر از یک روز به شروع کشت پاییزه باقی مانده و براساس قانون قیمت تضمینی خرید محصولات باید قبل از شروع کشت پاییزه اعلام شود.
اورانی اظهار داشت: با وجود پیشنهاد وزارت کشاورزی در مرداد ماه امسال هنوز شورای اقتصاد قیمت تضمینی خرید محصولات زراعی را اعلام نکرده و لازم است هر چه سریعتر قیمتها اعلام شود تا مردم تکلیف خود را بدانند و جهت گیری مناسبی در کشت پاییزه داشته باشند.

شکل گیری شبکه دلالی گسترده برای گوجه فرنگی
نماینده مردم سرخس، فریمان و بخش های احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به حجم زیاد تولید گوجه فرنگی در خراسان رضوی گفت: امسال فقط در شهرستان فریمان به میزان ۱۴۰ میلیارد تومان گوجه فرنگی عرضه شد اما سیاست های اعمال شده برای این محصول بی اثر و خنثی بود.
سید احسان قاضی زاده افزود: در خرداد ماه امسال کارخانجات رب استان با یکدیگر نشستی برگزار کردند تا بتوانند برای جبران خسارات سال گذشته سود حداکثری را در سال جاری داشته باشند، به همین منظور یک شبکه دلالی گسترده در استان شکل گرفت.
وی اظهار داشت: در این شبکه دلالی هر کیلو گوجه فرنگی با قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان از کشاورز خریداری و به صورت نقد به کارخانجات فروخته می شد و واحدهای تولیدی رب نیز از این محل سود هنگفتی به دست می آوردند.
وی گفت: روزی ۵۰ تا ۶۰ تن صادرات گوجه فرنگی، رقم زیاد در برابر حجم تولید و ورودی روزانه ۲ تا ۳ هزار تن گوجه فرنگی به کارخانجات رب در استان نیست و تاثیری در بازار ندارد.
قاضی زاده اظهار امیدواری کرد دولت در فرصت کوتاه باقیمانده تا آغاز کشت پاییزه بتواند با اعمال مدیریت درست دوباره اعتماد مردم را جلب کند.
۷۴۸۹/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.