در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد نیز که روزانه حدود یک میلیون خودرو در آن تردد می کند از سال‌های قبل طرح ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه مطرح شده که طرحی ناکام و بر زمین مانده است.
در این راستا و با هدف استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد روز پنجشنبه نشستی با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، مدیران شهری و سازمان های مربوطه با هدف بررسی منشور حقوق شهرنشینی در حوزه حمل و نقل غیر موتوری برگزار و آسیب‌های این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.


مشهد، شهر همگان
رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد در این نشست گفت: مصوبه شهر همگان از مهمترین مواردی است که در شورای شهر پنجم در دست پیگیری است و به زودی اداره شهر همگان در شهرداری مشهد فعال می شود.
سید محسن حسینی پویا افزود: هدف از طرح شهر همگان، مهیا ساختن فضای شهری قابل استفاده برای همه اقشار است و همگان باید بتوانند در شهر احساس ایمنی و تعلق اجتماعی داشته باشند.
وی ادامه داد: یکی از آیتمهای این طرح، بحث پیاده مداری و دوچرخه سواری است و اتصال خطوط دو چرخه نیز از راهبردهای اجرایی شدن این طرح است و افزایش مسیرهای دوچرخه سواری نیز باید پیگیری و از سرعت خودروها هم کاسته شود.


ضرورت آموزش شهروندی
مدیرکل حوزه زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: آلودگی در شهرهای بزرگ کشور و مشهد روز به روز در حال افزایش است به طوری که به عنوان دومین عامل مرگ و میر در ایران مطرح می شود.
فرشته سلجوقی افزود: مشهد به ابتکار شورای پنجم، شهر دوستدار کودک اعلام شده است و امیدواریم شهر دوستدار زنان نیز باشد.
وی ادامه داد: زنان وظایف چندگانه ای دارند و باید بسیار مورد توجه باشند و بدون تردید نوع مبلمان و مدیریت شهری اثر زیادی در ترددهای این قشر دارد.
مدیرکل حوزه زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه زنان باید بینش عمیق تری نسبت به فرهنگ پیدا کنند گفت: باید آموزش زنان به عنوان سرمایه گذاری به صورت جدی مورد توجه باشد چون زنان در پیوستگی اجتماعی نقش اساسی دارند و آموزش زنان منجر به آموزش جامعه می شود.
سلجوقی افزود: تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز در این خصوص نقش بی بدیلی دارند و باید نسبت به وظیفه خود تعهد کافی  داشته باشند.


خودرو در مشهد صاحب تمام حقوق است
سرپرست معاونت فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: یک شهر می تواند اولویت خود را به تردد خودرو و یا عابر پیاده و دوچرخه بدهد.
محمد حسین مصحفی افزود: در مشهد، خودرو صاحب تمام حقوق است و عابران و دوچرخه سواران از بسیاری از حقوق بهره مند نیستند.
وی اضافه کرد: افراد و اقشار مختلف باید بتوانند در خیابان با احساس امنیت قدم بزنند ولی متاسفانه در مشهد از این مهم بهره مند نیستیم.
سرپرست معاونت فرهنگی شهرداری مشهد گفت: شهر برای عابران پیاده ایمن نیست لذا در شهرداری مشهد پروژه "حق تقدم عابر پیاده" طراحی و با اولیت عابر پیاده از اواسط مهر ماه وارد مرحله عملیاتی می شود.
مصحفی افزود: برای سامان ترافیک در شهر باید عوامل مختلفی کنار هم باشد مثلا کاهش سرعت حرکت خودروها مهم است که به آن توجه نشده است.
وی ادامه داد: اگر در شهر حق تقدم به عابر پیاده داده نمی شود حداقل باید حق مساوی بین عابر پیاده و خودرو وجود داشته باشد.


فعالیت پلیس دوچرخه سوار
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست گفت:به زودی با همکاری پلیس راهور در سطح شهر مشهد پلیس دوچرخه سوار برای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری و افزایش ایمنی دوچرخه سواران فعال می شود.
مجتبی بهاروند افزود: راه اندازی پویش های "دوشنبه با دوچرخه" و "سه شنبه های بدون خودرو" نیز از جمله اقدامات نمادین برای ترغیب افراد جامعه به دوچرخه سواری است.
وی ادامه داد: در شورای پنجم، کارگروه دوچرخه سورای نیز تشکیل شده و این موضوع مورد اهتمام اعضای شوراست.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در حوزه دوچرخه سواری ابتدا باید معایب مسیرهای ویژه دوچرخه برطرف شود و سپس مسیرهای دوچرخه سواری به یکدیگر متصل شوند.
بهاروند با تاکید بر افزایش مسیرهای ویژه دوچرخه سواری افزود: در حال حاضر ۱۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شهر مشهد وجود دارد که این میزان تا پایان سال به ۲۰۰ کیلومتر افزایش می یابد.
وی اضافه کرد: استفاده از دوچرخه باید به عنوان یک مدل حمل و نقلی در بین شهروندان نهادینه شود و ورود سازمان‌های مردم نهاد نیز برای تحقق این مهم ضروری است.


لزوم ایمن سازی مسیر دوچرخه سواری
رئیس کارگروه پیشگیری از تصادفات خراسان رضوی نیز در این نشست با تاکید بر ایمن سازی مسیرهای دوچرخه سورای گفت: باید به سمت ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در حمل و نقل حرکت کرد.
سید هادی شریعت یار افزود: باید دوچرخه سواری بین شهروندان به فرهنگی عمومی تبدیل شود و دوچرخه در چشم جامعه باشد.
وی اضافه کرد: همچنین مسیرهای موجود ویژه دوچرخه سواری نه تنها کافی نیست بلکه مناسب هم نیست و توقف خودروها در مسیرهای ویژه دوچرخه نیز از دیگر مشکلات است که باید با آنها برخورد قانونی صورت گیرد.
او ادامه داد: حمایت از دوچرخه سواران ضروری است و باید نشست‌های اینچنینی تصمیمات کاربردی داشته باشد.

نقش تشکل‌های مردمی
مدیرعامل انجمن حامیان شهر بدون مانع نیز در این نشست گفت: تشکل های مردمی به دلیل نگاه عام و منفعت طلبانه عمومی می توانند در خصوص ترویج دوچرخه سواری به شکلی قوی عمل کنند.
حمید حسینی افزود: تا شهر برای افراد ناتوان مناسب سازی نشود نمی توان گفت شهر ایمن است و تا کار فرهنگی و آموزش انجام نشود نمی توان به نقطه ایده آل رسید.

مدیر کانون هم رکابان شهری مشهد نیز در این نشست گفت: سمن ها و مدیریت شهری در موضوعات مختلف می توانند همکاری دوجانبه کنند که ترویج فرهنگ دوچرخه سواری و حمل و نقل پاک یکی از این زمینه هاست.

احسان منصوریان افزود: باید با همکاری دوجانبه، سوء رفتارها و ناهنجاری‌هایی که به هنجار تبدیل شده را اصلاح و با گویش کارساز و قابل پذیرش به عموم شهروندان منتقل کرد.
وی ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد بهترین واسطه برای جمع آوری و انتقال مطالبات جامعه به حاکمیت و انتقال سیاست‌ها و قوانین به متن جامعه هستند.

مدیر کانون هم رکابان شهری مشهد گفت: عدم آگاهی شهروندان به حقوقشان منجر به عدم اجرای عدالت اجتماعی و عدم انجام مطالبهگری می شود و گروه های مردم نهاد در این زمینه نیز می توانند به خوبی عمل و با ارائه تفاسیر روان شهروندان را نسبت به حقوق مختلف خود آگاه سازند.

منصوریان افزود: مسیر دوچرخه سواری باید در بخشی از مسیر سواره رو اجرا و  زیر ساخت‌های سریع، ایمن و راحتی در این خصوص فراهم شود.

۷۵۰۵/۱۹۲۲
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.