مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: میانگین شاخص کیفیت هوا در مشهد هم اکنون ۱۵۵ ای.کیو.آی و به معنای آلودگی هوا و قرار گرفتن کیفیت آن در وضعیت هشدار است.

تورج همتی افزود: شاخص کیفیت هوای منطقه الهیه مشهد با ۲۰۵ ای.کیو.آی در وضعیت اضطرار قرار دارد و کیفیت هوای ایستگاه‌های سرافرازان با ۱۷۰، چمن با ۱۶۷، وحدت با ۱۶۲، خیام جنوبی با ۱۵۹، شهید کریمی با ۱۵۶، خیام شمالی، سجاد و شهر هر یک با ۱۵۵ و طرق با ۱۵۳ ای.کیو.آی، ناسالم و آلوده برای همه گروه‌ها می باشد.

وی اظهار داشت: کیفیت هوا در ۱۳ ایستگاه دیگر مناطق مختلف این کلانشهر در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و کودکان است.  

وی گفت: پدیده وارونگی هوا و عدم جابجایی آلاینده ها با سطوح بالایی جو موجب ماندگاری آلاینده ها در هوای تنفسی مشهد شده است.

همتی با تاکید بر اینکه شهروندان باید از تردد غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند افزود: شایسته است شهروندان، زائران و مسافران با بهره گیری از ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده نکردن از خودروهای شخصی نقش مؤثر خود را در کاهش حجم آلاینده های هوای این کلانشهر ایفا کنند.
قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای.کیو.آی به معنای وضعیت پاک و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای.کیو.آی به معنای وضعیت سالم است.
قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای.کیو.آی به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای.کیو.آی نیز به معنای آلودگی برای همه سنین محسوب می شود.
همچنین قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۲۰۱ تا ۳۰۰ ای.کیو.آی حالت اضطرار و بالاتر از عدد ۳۰۰ نیز حالت بحرانی را نشان می دهد.
مردم مشهد طی سال گذشته ۴۵ روز هوای پاک، ۲۷۵ روز هوای سالم و ۴۵ روز هوای ناسالم تنفس کردند.

۷۴۹۶/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.