محمدرضا رجبی مقدم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: معدن آق دربند متعلق به بخش خصوصی است و صاحبان معدن نتوانسته اند حقوق کارگران را به موقع پرداخت کنند که این امر باعث نارضایتی کارگران شده است.

وی اظهار داشت: مطالبات معوقه این کارگران مربوط به چهار یا پنج ماه سال ۱۳۹۶ است که هنوز پرداخت نشده است.

وی گفت: از سوی دیگر قرار بر نوسازی تجهیزات و دستگاه ها توسط صاحبان معدن آق دربند بوده که این کار انجام نشده است.

رجبی مقدم افزود: معدن زغال سنگ آق دربند، کارگران متعهد و باتجربه دارد که تاکنون به خوبی در این معدن کار کرده اند و مطالبات معوقه مربوط به تعداد اندکی از این کارگران می باشد.

وی اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده مشکل کارگران توسط سرمایه گذاران و صاحبان معدن آق دربند حل خواهد شد.

معدن زغال سنگ آق دربند با مساحت ۴۰ کیلومترمربع دارای ذخیره اکتشافی ۱۲ میلیون تن زغال سنگ کک شو، حرارتی و تولید سالانه ۲۰ هزار تن زغال سنگ می باشد و برای ۱۷۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است. 

این معدن علاوه بر اکتشاف و استخراج دارای واحدهای زغال شویی و کک پزی با سرمایه گذاری بخش خصوصی به نام 'شرکت معدن خاور' می باشد که سالانه حدود هشت هزار تن کک تولید می کند. 

آق دربند تنها معدن زغال سنگ فعال خراسان رضوی

رئیس انجمن معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: معدن آق دربند سرخس تنها معدن زغال سنگ استان است که "کک" تولید می کند و فعالیت مناسبی دارد. 

حسین حسین زاده افزود: باقی معادن زغال سنگ خراسان رضوی یا فعال نیستند یا در مرحله اکتشاف قرار دارند یا اگر فعالیتی نیز دارند تولید آنها بسیار ناچیز است.

وی اظهار داشت: تمام محصول تولیدی این معدن "کک" است که تحت چند مرحله شامل استخراج ذغال از معدن، ذغال شویی یا همان فرآوری اولیه، حرارت زغال در کوره و تبدیل آن به کک، تولید می شود.

وی با بیان اینکه کک به دلیل برخورداری از انرژی حرارتی زیاد در صنایع فولادسازی مورد استفاده قرار می گیرد گفت: کک تولیدی معدن آق دربند در خراسان رضوی مصرفی ندارد زیرا تنها کارخانه فولادسازی استان که در نیشابور واقع شده، چهار سال قبل از کک این معدن استفاده می کرد اما بنا به دلایل رقابتی، خرید کک از این معدن را متوقف کرده است.

حسین زاده افزود: کک در صنایع دیگری از جمله باتری سازی نیز کاربرد دارد، از این رو کک تولیدی معدن آق دربند برای استفاده در صنایع استان هایی مانند سمنان و مرکزی ارسال می شود.

وی اظهار داشت: استان کرمان ذخایر قابل توجهی از معدن زغال سنگ دارد و صنایع فولادسازی بزرگ کشور مانند شرکت ذوب آهن اصفهان کک مورد نیاز خود را از استان کرمان تامین می کنند.

۷۴۸۹/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.