علی رسولیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا استان های کشورهای خارجی دارای ارتباط با خراسان رضوی را شامل سند و لاهور در پاکستان، آخال و مرو در جمهوری ترکمنستان، بیشکک و اوش در جمهوری قرقیزستان، چیمکنت در کشور قزاقستان، هرات، مزار شریف، فراه و نیمروز در افغانستان و بغداد، کربلا، نجف و بصره در کشور عراق ذکر کرد.

وی افزود: دمشق و ریف در سوریه، قبله در جمهوری آذربایجان، دوشنبه و سغد در کشور تاجیکستان، کازان در روسیه و همچنین پایتخت کشور عمان از دیگر مناطقی هستند که توسعه روابط دوجانبه اقتصادی و بازرگانی با آنها در قالب مذاکرات دنبال می شود. 

معاون استاندار خراسان رضوی به صادرات این استان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: طی پنج ماه گذشته یک میلیارد و ۵۱۸ میلیون تن کالا به ارزش ۶۴۷ میلیون دلار از خراسان رضوی به ۷۵ کشور جهان صادر شده که از نظر وزن ۳۵ درصد نسبت به پارسال بیشتر شده است.

وی گفت: در این مدت سهم خراسان رضوی از کل صادرات کشور از ۴.۱ درصد به پنج درصد افزایش یافته است.

رسولیان افزود: از مجموع صادرات سال گذشته ۱۸ درصد به کشورهای آسیای میانه، ۵۰ درصد به افغانستان، ۱۳ درصد به کشورهای عربی، چهار درصد به کشورهای اروپایی و ۶ درصد به کشورهای آسیای شرقی بوده است.

وی اظهار داشت: استان خراسان رضوی با صدور کالا به ۷۵ کشور جهان در ردیف سومین استان کشور از نظر بیشترین عملکرد در این زمینه قرار دارد. 

خراسان رضوی ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان و ۳۲۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و بیش از نیمی از صادرات آن به کشور افغانستان انجام می شود.

۷۴۸۹/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.