اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز دوشنبه به نقل از مدیرکل محیط زیست این استان گزارش داد: در پی گزارش مردمی مبنی بر شکار یک راس گورخر ایرانی، با کسب اطلاعات موثق، هماهنگی و اخذ نیابت قضایی ماموران یگان حفاظت محیط زیست برسکن با همراهی محیط بابنان پارک ملی توران و فرماندهی پاسگاه انتظامی روستای درونه منزل شکارچی متخلف را در حاشیه منطقه حفاظت مورد بازرسی قرار دادند.
تورج همتی افزود: در این بازرسی مقداری گوشت مربوط به گورخر ایرانی و یک قبضه اسلحه شکاری کشف و ضبط شد.
وی ادامه داد: د رپی انکار متهم درخصوص تعلق گوشت مکشوفه به گورخر ایرانی،  آزمایشی در بانک ژن خراسان رضوی انجام و مشخص شد گوشت متعلق به گورخر ایرانی است.  با توجه به اینکه این گونه نادر حیات وحش ایران احتمالا در استان سمنان شکار شده، تحقیقات بیشتر در این زمینه ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در این خصوص پرونده تخلف تشکیل و شکارچی متخلف جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شد.  
گورخر ایرانی یا "گور" با نام علمی Equus hemionus onager زیرگونه‌ای از گورخر آسیایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. این گونه در فهرست IUCN در زمره گونه های در معرض خطر قرار گرفته است و به استناد مصوبه شماره ۳۸۰ شورایعالی محیط زیست بهای ضرر و زیان ناشی از آسیب به هر راس گورخر ایرانی ۵۰۰ میلیون ریال تعیین شده و متهم علاوه بر پرداخت ضرر وزیان وارده بابت شکار این گونه از جنبه حقوقی جرم نیز مستند به "بند الف ماده ۱۲ قانون شکار و صید" به مجازات حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی محکوم می شود.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاههای این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است. خراسان رضوی به ازاء هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط بان در اختیار دارد. این استان دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثرملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می کنند. گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره، کبک است.

۷۴۹۶/۱۸۵۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.