احسان اصولی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سالهای های متمادی در شهرداری مشهد ارقام سنگین تحت عنوان آموزش فرهنگ شهروندی هزینه شده اما کمترین بازده و خروجی مثبت را داشته است.
وی افزود: مهمترین ماموریت کمیسیون فرهنگی شورا و مدیریت شهری، آموزش فرهنگ شهروندی است، آموزش هنجارهای اجتماعی و شهرنشینی در کلانشهر و ایجاد هنجارهایی برای زندگی بهتر و راحت تر در جامعه مهم ترین وظیفه بخش فرهنگی مدیریت شهری است.
وی اظهار داشت: در تمام این سال ها هدف اصلی برنامه های آموزش فرهنگ شهروندی تنها مصرف بودجه و اجرای برنامه ها بوده بدون آنکه نسبت به خروجی و فواید این برنامه‌ها ارزیابی مشخصی انجام شود. 
اصولی گفت: باید رفتارهایی زمینه سازی شود که تبدیل به فرهنگ غالب در جامعه شده و به تبع آن برخی مشکلات و آسیب های اجتماعی که متاثر از فضای فرهنگی حاکم بر جامعه است کاهش یابد.
وی افزود: به عنوان نمونه در حوزه ترافیک طی ۱۰ سال گذشته شبکه بزرگراهها، تقاطع های غیرهمسطح، شبکه حمل و نقل عمومی و سایر این موارد توسعه پیدا کرده اما از معضل ترافیک چیزی کم نشده است.
وی اظهار داشت: فرهنگ عمومی در زمینه عدم استفاده از خودروهای شخصی و استفاده از خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی در بین مردم نهادینه نشده است.  
اصولی گفت: در کمیسیون فرهنگی شورای پنجم و در برنامه عملیاتی سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شهرداری مشهد، شاخص ارزیابی آموزش فرهنگ شهروندی به تغییر رفتار شهروندان تغییر رویکرد داده شد زیرا زمانی عملکرد یک دستگاه در موضوع آموزش فرهنگ شهروندی مثبت خواهد بود که رفتار شهروندان در هر موضوع خاص تغییر یابد.
وی افزود: همچنین در خصوص رفتارهایی که نیاز به تغییر رویه دارند نیز آسیب شناسی صورت گرفت و با توجه به بودجه هشت اولویت مورد توجه قرار داده شد.
وی اظهار داشت: از این رو مقرر شد امسال دو اولویت شامل تغییر رفتار شهروندان در حوزه انضباط ترافیکی و رعایت حق تقدم عابر پیاده و تفکیک زباله از مبدا در دستور کار باشد لذا امسال عمده منابع و برنامه های آموزش فرهنگ شهروندی در این موارد خواهد بود.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیز از اولویت های مدیریت شهری و شورای پنجم است.
اصولی افزود: یکی از آسیبهای اجتماعی، اعتیاد است، بر اساس اعلام کارشناسان سازمان بهزیستی طولانی‌ترین زمان پاک ماندن معتادان متجاهر پس از خروج از کمپ ترک اعتیاد بین چهار تا پنج ماه است و این بدان معناست که هزینه‌های سنگین درمان آسیب های اجتماعی چندان ثمربخش نبوده لذا باید روی پیشگیری تاکید کرد.
وی تقویت سازمان های مردم نهاد برای اجرای برنامه های اجتماعی، توجه به هنر و هنرمندان و آموزش های هنری را از رئوس برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت: نفوذ بیشتر برنامه های فرهنگی و اجتماعی به مناطق پیرامونی و حاشیه شهر نیز از جمله برنامه‌هایی است که می‌ تواند در پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی موثر باشد.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: مبارزه و مدیریت کودک آزاری، کمک و حمایت به افراد ناتوان و مستمندان و طرح مهر مدارس ویژه دانش آموزان کم بضاعت از دیگر اقدامات شورای شهر و مدیریت شهری در حوزه فرهنگی طی ۲ سال گذشته بوده است.
کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد سالانه پذیرای حدود ۳۰ میلیون زائر و گردشگر است.
۷۵۰۵/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.