به گزارش ایرنا، سه هزار و ۱۳۸ هیات مذهبی ثبت شده در خراسان رضوی وجود دارند که از این تعداد ۲ هزار و ۵۳۸ هیات در مشهد فعالیت دارند.

بر اساس اعلام اداره تبلیغات اسلامی مشهد ۲ هزار هیات مذهبی برای شرکت در سوگواری تاسوعا و عاشورا در این کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مجوز فعالیت داشتند.

فعالیت برخی از این هیات ها فقط به عزاداری محدود نمی شود و در امور اجتماعی و کمک به نیازمندان نیز فعال هستند.

حمایت از مستمندان

هیات جواد الائمه (ع) در میدان شهدای مشهد یکی از هیات‌های فعال در خدمات اجتماعی و فرهنگی است.

مسئول این هیات به خبرنگار ایرنا گفت: هیات جوادالائمه (ع) دستکم ۶۰ سال سابقه فعالیت دارد و اعضای آن پیش از انقلاب در فعالیت های سیاسی علیه حکومت شاهنشاهی حضور داشتند و پس از انقلاب با آغاز جنگ تحمیلی نیز نخستین پایگاه اعزام مردمی به جبهه را تشکیل دادند.

مهدی رجب پور با بیان اینکه اعضای این هیات در کنار برگزاری مراسم عزاداری در مناسبت های مختلف به امور اجتماعی و فرهنگی نیز می پردازند افزود: اینک در آستانه آغاز سال تحصیلی ۱۰۰ بسته لوازم تحریر فاخر ایرانی برای نیاز یک سال دانش آموزان کم برخوردار توسط این هیات تهیه شده که به زودی بین آنها توزیع می شود.

وی اظهار داشت: در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی امسال نیز هر روز ۷۵۰ پرس غذای گرم توسط این هیات در حاشیه شهر مشهد بین افراد سالمند توزیع شد.

وی گفت: کمک به ازدواج آسان و تهیه جهیزیه زوج های جوان نیز از سال ۹۲ مورد توجه این هیات قرار گرفته که به این منظور تاکنون ۳۴۰ زوج از استان های کم برخوردار از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط کشور برای زیارت سه روزه به مشهد آمده اند و به تهیه و اهدای جهیزیه آنها هم کمک شده است.

رجب پور افزود: پویش اهدای خون "یا ثارالله" نیز از دیگر اقداماتی است که به وسیله عزاداران این هیات راه اندازی شده تا به جای قمه زنی، عزاداران با حضور در مراکز اهدای خون، این نذر خود را ادا کنند. 

وی اظهار داشت: یک قرارگاه جهادی هم در این هیات ایجاد کرده ایم که برای خانه های افراد کم برخوردار و نیازمند کارهای تاسیساتی، تعمیرات و عمرانی در آن انجام می دهند و علاوه بر آن ۲۰۰ خانواده نیازمند زیرپوشش حمایت های این هیات هستند و به مناسبت های مختلف در طول سال از آنها حمایت می شود.

وی ادامه داد: سعی کرده ایم کمک های این هیات در قالب حضور افراد در برنامه های فرهنگی، حفظ قرآن و دیگر برنامه های فرهنگی و به عنوان تشویق به آنان اهدا شود.

کارآفرینی برای جوانان

هیات پناهندگان به حضرت ابوالفضل (ع) در میدان توحید مشهد هم با ۵۲ سال سابقه فعالیت از دیگر هیات های فعال در امور اجتماعی و فرهنگی است.

مسئول این هیات هم اظهار داشت: ۳۵ خانواده نیازمند زیرپوشش حمایت های ماهیانه این هیات هستند که شناسایی آنها توسط اعضای هیات انجام می شود و افراد زیر پوشش با تحقیقات کامل انتخاب می شوند.

جعفر رضوانی با بیان اینکه اشتغال به کار جوانان خانواده های نیازمند و همچنین کارآفرینی برای دیگر جوانان فعال مذهبی از دیگر برنامه های این هیات است گفت: جوانان با گذراندن دوره های تخصصی در رشته طراحی چوب در کارگاهی که متعلق به یکی از اعضای این هیات است مشغول کار می شوند و این هیات تاکنون دستکم برای ۴۰ جوان در کارگاه های مختلف اشتغال ایجاد کرده است. 

وی افزود: برگزاری برنامه های مختلف اردویی، زیارتی و تفریحی برای جوانان و فعالان فرهنگی اعضای هیات و خانواده های زیر پوشش از دیگر برنامه های هیات پناهندگان به حضرت ابوالفضل (ع) است.

وی اظهار داشت: در کنار این فعالیت ها جلسات هفتگی قرآن، احکام و دعا نیز برای اعضای هیات برگزار می شود.

ارسال کمک برای سیلزدگان

هیات شاهزاده علی اصغر (ع) خیابان دارخوین ملک الشعرای بهار مشهد با سابقه ۷۰ سال فعالیت از دیگر هیات های فعال در امور اجتماعی و فرهنگی است که مسئول آن به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری جلسات عزاداری یا جشن و سرور به مناسبت های مختلف، آموزش قرآن و احکام از جمله برنامه های فرهنگی این هیات است.

هادی مسلم دوست افزود: با توجه به اینکه گرفتن دست نیازمندان و توجه به آنها در اسلام تاکید شده است، در این عرصه هم حضور داریم.

وی اظهار داشت: ۱۵۰ خانواده نیازمند زیر پوشش خدمات این هیات هستند که در سالروز ولادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و دیگر مناسبت ها مورد حمایت قرار می گیرند.

وی گفت: در حادثه سیل ابتدای سال جاری در استان های مختلف کشور نیز ۱۰ میلیارد ریال کالا از جمله پوشاک، کفش و مواد غذایی برای هموطنان سیلزده توسط اعضای این هیات جمع آوری و به استان های مورد نیاز ارسال شد.

گسترش فعالیتهای خودیاری مردمی

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی هم با بیان اینکه نگاه این سازمان به توسعه خودیاری مردم و فعالیت هیاتها با مشارکت مردم است گفت: این هیاتها علاوه بر عزاداری در امور اجتماعی هم فعال هستند اما در انعکاس خدمات اجتماعی خود ضعیف عمل می کنند لذا باید اطلاع رسانی در این زمینه را تقویت کنیم.

حجت الاسلام هادی صاحبقرانی گلستانی با بیان اینکه تمام خدمات اجتماعی و فرهنگی هیاتها با تکیه بر کمک های مردمی است افزود: هیات های مذهبی مختلف این استان در امور اجتماعی و یاری به نیازمندان با تکیه بر ظرفیت های مردمی فعالیت می کنند و مردم نیز در این امور مشارکت فعال دارند.

وی اظهار داشت: سازمان تبلیغات اسلامی از حضور هیاتها در خدمات اجتماعی حمایت می کند زیرا کمک به همنوع و حمایت از نیازمندان مورد تاکید اسلام است و توان و ظرفیت هیات های مذهبی نباید فقط به برپایی مراسم عزاداری خلاصه شود.

وی گفت: هیات های مذهبی مختلف در شهرهای خراسان رضوی علاوه بر فعالیت های مناسبتی و عزاداری در امور اجتماعی هم فعال هستند که به دلایل گوناگون فعالیت آنها در این عرصه مورد توجه قرار نگرفته است.

۷۵۰۷/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.