محمداسماعیل اعتمادی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: همه اشخاص حقیقی و حقوقی که در مرمت بناهای تاریخی مشارکت کنند از معافیتهای مالیاتی برخوردار شده، همه درآمدهای حاصل از این خانه‌ها نیز برای بهره‌بردار ۵۰ درصد معافیت مالیاتی داشته و حتی هزینه آب، برق و گاز آنها نیز مشمول تعرفه صنعتی می شود.  

وی ادامه داد: تاکنون ۳۰ باب خانه تاریخی در نیشابور شناسایی مورد شناسایی قرار گرفته و پنج مورد آنها با طی مراحل کارشناسی هم اینک در آستانه ثبت ملی قرار دارند.  

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور به وضعیت دیگر خانه های تاریخی این شهر اشاره و بیان کرد: پیش از این خانه تاریخی معمارباشی تخریب شد. ظرف یک سال اخیر از تخریب یک خانه تاریخی دیگر در این شهر جلوگیری و همچنین خانه تاریخی وکیلی دچار آتش سوزی و خسارت شد.  

وی در ادامه "بنای تاریخی حمام مرمر" را یکی از بهترین فضاهای تاریخی برای جذب گردشگر به نیشابور توصیف و بیان کرد: این حمام که قدمتش به دوره صفوی می رسد هم اینک در دست مرمت قرار دارد.
اعتمادی همچنین گفت: مالکیت کاروانسرای تاریخی شاه عباسی نیشابور با ارائه وقفنامهی مربوط به دوره صفوی از سوی اداره اوقاف که تقاضای خلع ید آن را از سازمان میراث فرهنگی داده در حال انتقال است. تاکنون حدود دو میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی این کاروانسرا هزینه شده البته  هزینه نگهداری آن از مرمتش بسیار بیشتر است.

 

مخزن موزه نیشابور استاندارد نیست

وی در ادامه مخزن نگهداری اشیای تاریخی موزه نیشابور را فاقد شرایط استاندارد ذکر و بیان کرد: به همین خاطر ظرف دو سال اخیر یک سری اشیای تاریخی شامل نسخ خطی، مسکوکات و فلزی موجود در این مخزن دچار آسیب جدی شده اند.  

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور افزود: بر این اساس پیشنهاد اختصاص قسمتی از موزه بزرگ‌ خراسان به نگهداری اشیای موزه نیشابور مطرح شده است. همچنین ۴۵۰ میلیارد ریال از محل سفر پیشین رئیس جمهوری به خراسان رضوی برای هزینه در بخش گردشگری و میراث فرهنگی نیشابور اختصاص یافته اما هنوز زمینی برای ساخت موزه جدید نیشابور در نظر گرفته نشده است.  
وی در ادامه نشست با خبرنگاران به فعالیتهای حفاظت از میراث فرهنگی اشاره و بیان کرد: پارسال ۷۰ نفر و از ابتدای امسال تاکنون ۱۴ نفر در ارتباط با حفاری غیرمجاز، حمل و نگهداری غیرقانونی اشیای عتیقه در نیشابور شناسایی، دستگیر و به مرجع قانونی معرفی شده اند.  
اعتمادی در ادامه داد به فعالیت چهار هزار هنرمند عرصه صنایع دستی در نیشابور که نیمی از آنها در حوزه سنگ فیروزه فعال هستند اشاره و بیان کرد: : پارسال در مدت تعطیلات دو هفته ای ایام نوروز ۴۱ میلیارد ریال مصنوعات فیروزه دراین شهرستان به فروش رسید.
وی به فعالیت ۷۴۰ کارگاه صنایع دستی در سطح شهرستان نیشابور نیز اشاره و بیان کرد: ۴۲۰ پرونده مشاغل خانگی با ۸۰ پرونده پشتیبان در اداره میراث فرهنگی نیشابور موجود و همچنین احیای گیوه بافی، فرت بافی و سفال گری نیشابور به طور جدی در حال پیگیری است.
نیشابور در فاصله ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.
۹۸۶۹/۱۸۵۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.