مسئول موزه قرآن و نفایس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مجموعه‌ای ارزشمند از آثار فاخر استاد محمود فرشچیان، با موضوع عاشورا در تالاری به نام این استاد در موزۀ قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است که بیشتر این آثار به سبک نگارگری با تکنیک اکریلیک روی مقوای بدون اسید خلق شده است.

مجید مهردوست افزود: از قدیمی‌ترین آثار عاشورایی استاد در این تالار که اولین اثر اهدایی وی به موزۀ آستان قدس رضوی است، تابلوی "عصر عاشورا" در ابعاد ۹۸ در ۷۳ سانتی‌ متر است که عناصر انسانی، حیوانی و گیاهی در آن موجود بوده و در سال ۱۳۵۵ خورشیدی خلق و سال ۱۳۶۹ به دست استاد به موزۀ حضرت امام رضا (ع) هدیه شده است.

وی تابلو "عرش بر زمین" (گودی قتلگاه) در ابعاد ۱۰۱.۵ در ۸۲ سانتی‌ متر را که در سال ۱۳۹۵ خورشیدی خلق و سال ۱۳۹۶ به موزه اهدا شده است را اثر شاخص دیگری از این استاد در این مجموعه نامید و گفت: این تابلو بازگو کننده واقعه عاشورا و صحنه تأثرانگیز وداع حضرت زینب (س) با پیکر مطهر حضرت امام حسین (ع) در گودی قتلگاه است که سوگواری فرشتگان همراه با حضرت زینب (س) محیطی غم‌ بار را در آن به تصویر کشیده و هر قسمت آن به تنهایی یک تابلو مجزاست که نقطۀ طلایی آن، محل تلاقی حضرت زینب (س) و پیکر مطهر حضرت امام حسین (ع) است.

مهردوست ادامه داد: تابلو هدیۀ عشق (حضرت علی اصغر) در ابعاد ۷۲ در ۹۵ سانتی‌ متر که در آن عناصر انسانی به چشم می‌ خورند، اصابت تیر سه شعبه به گلوی مطهر حضرت علی‌ اصغر(ع) را در حالی‌ که بر دستان حضرت امام حسین (ع) قرار گرفته است، به تصویر کشیده و در سال ۱۳۸۱ خورشیدی خلق و در سال ۱۳۸۲ به موزه اهدا شده است.

وی اظهار داشت: در اثر دیگر استاد فرشچیان با نام "شام غریبان"، صورت و چهره‌ ای تصویر نشده است، بلکه حرکات دست‌ها و پاها و حالت و فرم بدن افراد، نشان‌ دهنده فاجعه‌ ای است که بر خاندان عصمت و طهارت (ع) گذشته است. این تابلو در ابعاد ۱۲۳ در ۱۴۳ سانتیمتر در سال ۱۳۹۴ خورشیدی خلق و همان سال اهدا شده است.

وی گفت: تابلو "پرچمدار حق" (حضرت ابوالفضل) در ابعاد ۱۰۰ در ۷۱ سانتی‌ متر با عناصر انسانی، حیوانی و گیاهی که در سال ۱۳۸۹ خورشیدی خلق و در سال ۱۳۹۰ هدیه شده است،  شمایلی از علمدار کربلا را با حالت زخمی بر روی اسب به تصویر کشیده که در آن، چهره و دستان حضرت ابوالفضل (ع) پوشیده شده است.  

مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی افزود: در این اثر، درخت‌ های نخل که در اطراف تابلو به صورت پراکنده کشیده شده، فضایی غم‌ بار و پر اندوه را در ذهن بیننده تداعی می‌ کند و اسب حضرت عباس(ع) با نشستن بر روی زمین سعی کرده که سوار بدون دست را بر روی زین نگه دارد و مشک آبی که تیر خورده و آب آن بر زمین ریخته، تیرهای اصابت‌ شده به بدن حضرت و تیرهایی که به اسب خورده، نحوه شهادت قمر بنی هاشم را بیان می‌ کند.

وی اظهار داشت: آثار استاد فرشچیان ابتدا به صورت پراکنده در موزه‌ های آستان قدس رضوی در معرض نمایش بود که به‌ مرور با افزایش آثار اهدایی وی از ششم شهریور سال ۱۳۸۹ خورشیدی، تالاری اختصاصی برای نمایش آثار این استاد در موزه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی افتتاح شد که در حال حاضر ۱۷ تابلو نقاشی از آثار این هنرمند برجستۀ نگارگری را مقابل دیدگان هنردوستان قرار داده است.

۷۴۸۹/۶۰۵۳    

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.