بنا به باور آنان، نمایشگاه، مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیده ‌های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری است لذا برگزاری نمایشگاه، باعث ایجاد رقابت‌ های سالم داخلی می شود و ظرفیت ها و توانمندی های داخلی را به جامعه بازمی شناساند.

کمک به توسعه و رونق صنعت و نیز حفظ و ارتقای سطح اشتغال ملی را می توان از مهمترین دستاوردهای راه اندازی نمایشگاه‌ها دانست.

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو، لوازم یدکی و صنایع وابسته که از ۱۲ تا ۱۵ شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد دایر شد یک فرصت جدید برای بازشناسایی ظرفیت های داخلی به منظور عبور از چالش های تحریم و مشکلات قطعه سازان و خودروسازان  بود.

به گفته مدیر عامل شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد، نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو، لوازم یدکی و صنایع وابسته با هدف شناساندن توان و ظرفیت‌های تولیدکنندگان داخلی و خارجی، ایجاد رقابت و برقراری پیوند مناسب میان محققان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و در نهایت کمک به اشتغال و رونق تولید برپا شد.

سعید صیفی افزود: این نمایشگاه در فضایی به گستره ۱۵ هزار مترمربع با حضور ۱۰۰ شرکت تولیدکننده داخلی و ۳۰ شرکت تولیدکننده خارجی در سالن‌های سرپوشیده فردوسی و انوری و فضای باز برپا شد.

وی اضافه کرد: ۳۰ نمایندگی شرکت خارجی از کشورهای ژاپن، کره جنوبی، آلمان، ایتالیا، چین و ترکیه در این نمایشگاه حضور یافتند.

بازدیدکنندگان و غرفه داران از این نمایشگاه دیدگاه های مختلفی درباره وضعیت قطعه سازی و خودروسازی در کشور داشتند اما همگی متفق القول بر این باور بودند که نمایشگاه قطعات خودرو یک گام رو به جلو برای رسیدن به خودکفایی در صنعت است.

حضور کمرنگ تولیدکنندگان در نمایشگاه، یک هشدار

یک تولیدکننده قطعات خودرو و عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در حاشیه بازدید از این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از برپایی نمایشگاه در همه جهان به ویژه کشورهای پیشرفته و صنعتی ارائه توانمندی های شرکت‌های تولیدی، ایجاد اعتماد و جذب سرمایه گذار و در نهایت اشتغال‌زایی است.

عبدالله یزدان بخش افزود: در همین راستا نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو، لوازم یدکی و صنایع وابسته در مشهد برگزار شد تا توانمندی‌های قطعه سازان و از سوی دیگر نیازهای این رسته تولیدی برای رونق تولید در معرض بازدید عموم قرار گیرد.

عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی  گفت: در کنار همه جنبه های مثبت برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو، تعداد شرکت‌های تولیدی در آن کمتر از دوره های قبلی نمایشگاه بود که نشان دهنده رغبت کم قطعه سازان برای حضور در چنین نمایشگاه هایی است.

یزدان بخش افزود: در شرایط کنونی قطعه سازان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند که از مهمترین آنها افزایش قیمت ارز و تاثیرش بر قیمت تمام شده تولید و هزینه های مرتبط با آن و کمبود نقدینگی است که همه این موارد تمایل قطعه ساز برای حضور در نمایشگاه را کاهش می دهد.

 رئیس هیات مدیره شرکت پارت لاستیک گفت: بیشتر قطعاتی که در نمایشگاه عرضه شده بود قطعات مونتاژ ساخت داخل یا وارداتی بود از سوی دیگر رویکرد کلی نمایشگاه تقویت حوزه بازرگانی بود نه حوزه تولید.

یزدان بخش افزود: این در حالی است که نمایشگاه می توانست فرصتی برای معرفی تولیدکنندگان خوب قطعه ساز کشور باشد اما حضور کمرنگ تولیدکنندگان در نمایشگاه قطعات خودروی مشهد گویای این مطلب است که تولیدکننده حمایت کافی نمی شود و قطعات وارداتی در بازار بیش از اندازه است.

تولیدکنندگان داخلی قادر به ساخت عمده قطعات خودرو هستند

این تولیدکننده در پاسخ به سوالی در خصوص علت کمبود قطعات خودرو در بازار کشور گفت: تولیدکنندگان داخلی قادر هستند که بیش از ۹۰ درصد قطعات مورد نیاز خودرو را بسازند.

یزدان بخش افزود: به عنوان مثال خودروی جدید پژو ۳۰۱ که در نمایشگاه قطعات خودروی مشهد به نمایش درآمده بود بیش از ۹۰ درصد قطعاتش در داخل کشور تولید شده و از جمله گروه صنعتی پارت لاستیک چهار قطعه از قطعات حساس موتور این خودرو را طراحی کرده است.

وی اضافه کرد: قبل از برجام ۶۰ درصد از قطعات مورد نیاز خودروهای داخلی توسط قطعه سازان ایرانی تولید می شد و ۴۰ درصد دیگر وارداتی بود اما پس از تحریم های جدید، تولید قطعات خودرو در کشور رشدی زیادی یافته است.

وی اظهار کرد: تاکنون اقدامات زیادی توسط قطعه سازان برای تامین قطعات مورد نیاز خودروهای داخلی انجام شده و منطقی است که در تامین برخی بخش‌های حساس خودرو به ویژه بخش‌های الکترونیکی آن هنوز وابسته به خارج از کشور باشیم.

عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: هم اینک اگر کمبود قطعات خودرو در کشور وجود دارد مربوط به قطعات خیلی حساس و الکترونیکی خودرو است که قطعه سازان داخلی از امکانات تولید آن برخوردار نیستند یا تقاضای خودروساز برای ساخت یک قطعه برای آنها صرفه اقتصادی ندارد که در این شرایط واردات برخی قطعات منطقی است.

یزدان بخش افزود: در صورتی که تشکل‌های ذیصلاح بخش خصوصی مانند انجمن های قطعه سازی، ساپکو و اتاق بازرگانی تایید کنند که امکان ساخت یک قطعه در داخل کشور وجود ندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اجازه واردات آن قطعه را در یک زمان و تیراژ محدود بدهد واردات قطعات خودرو مشکلی در بخش تولید ایجاد نمی کند.

وی ادامه داد: اما در غیر این صورت واردات قطعات خودرو توسط تجار مسائل مرتبط با قیمت و رقابت برای تولید بهتر را در بازار برهم می ریزد و از نظر من چنین قطعات وارداتی، قاچاق هستند حتی اگر به صورت رسمی و از مبادی قانونی وارد کشور شده باشند.

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی پارت لاستیک گفت: براساس شنیده ها، مدیرعامل جدید شرکت ایران خودرو قول داده است که به زودی مشکل کمبود خودروهایی که در پارکینگ این شرکت به دلیل کمبود قطعه انبار شده اند را برطرف کند و ورود این خودروها به بازار در کاهش قیمت خودرو اثرگذار خواهد بود.

یزدان بخش افزود: اگر دیدگاه های مدیریت ایران خودرو و مدیرعامل ساپکو به مرحله اجرا درآید صنعت خودرو دوباره فعال و پویا خواهد شد و به تبع آن قطعه سازان به رونق تولید در گذشته بازمی گردند.

وی ادامه داد: رفع مشکلاتی از جمله کمبود نقدینگی، کاهش زمان پرداخت مطالبات قطعه سازان از خودروسازان، پرداخت مانده کمک دولت به خودروسازان به صنعت قطعه سازی و خودرو کمک زیادی می کند.

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی پارت لاستیک گفت: دولت قول پرداخت ۱۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال کمک مالی به خودروسازان را داده بود که تا پایان سال گذشته از این مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال پرداخت شد و در صورت پرداخت مانده این کمک نقدی، بخش مهمی از هزینه های شرکت ایران خودرو با افزایش تیراژ تولید، کاهش خواهد یافت.

یزدان بخش افزود: در نهایت سبک کردن سرمایه گذاری های اقماری که خودروسازان داخلی به صورت های مختلف انجام دادند، به رونق صنعت خودرو، کاهش قیمت خودرو و رقابت بین تولیدکنندگان و اشتغال‌زایی کمک بیشتری می شود.

کیفیت قطعات داخلی به مراتب بهتر از چین است

عضو یک شرکت واردکننده قطعات خودور از چین با عنوان شرکت بازرگانی "الما" نیز که در نمایشگاه قطعات خودرو مشهد حضور داشت به خبرنگار ایرنا گفت: قطعات خودرویی که در داخل کشور ساخته می شود را وارد نمی کنیم و تلاش کرده ایم که بیشتر نیاز خودروسازی از طریق تولیدات داخلی تامین شود.

مصطفی طوسی افزود: شرکت تولیدی – بازرگانی الما از هزار و ۷۰۰ قطعه خودرویی که در اختیار دارد ۵۰ قلم آن را وارد می کند و باقی را در داخل کشور می سازد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی واردات قطعات خودرو بسیار دشوار شده است زیرا طرف خارجی یا قیمت بسیار بالایی برای فروختن محصول خود در نظر می گیرد، یا اجناس را به موقع تحویل نمی دهد یا اجناس را با سطوح کیفی مختلفی عرضه می کند.

طوسی گفت: کیفیت تولیدات داخلی ۱۰۰ درصد بهتر از قطعات وارداتی از چین است و از سوی دیگر قطعه ای که از داخل کشور تامین شود اگر نقصی داشته باشد به سرعت قابل پیگیری و جایگزینی است اما قطعه خارجی دچار اشکال را نمی توان بازگرداند یا نوع بهتری را جایگزین آن کرد.

وی افزود: هم اینک کیفیت قطعات خودروی تولید داخل کشور به مراتب بهتر از مشابه خارجی آن است و طی سالهای گذشته روند کیفی سازی قطعات خودرو در کشور پیشرفت زیادی کرده است.

طوسی گفت: دولت نیز واردات قطعات خودرو را محدود و دشوار کرده به طوری که محصول وارداتی برای چند ماه در گمرک می ماند و از نظر اقتصادی نیز واردات قطعه دیگر توجیه ندارد.

وی افزود: در صورتی که دولت حمایت خود از قطعه سازان داخلی را بیشتر کند واردکننده مجبور نمی شود که ارز را به خارج کشور برده و پولش را در کشور دیگری خرج کند.

برگزاری نمایشگاه کمک به توسعه بازار صنایع کوچک

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه مشهد گفت: یکی از فرآیندهایی که به توسعه بازار به وِیژه بازار صنایع کوچک یا بنگاه های کوچک و متوسط کمک می کند برگزاری نمایشگاه های تخصصی است.

اصغر مصاحب افزود: نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو، لوازم یدکی و صنایع وابسته که در مشهد برگزار شد، مورد استقبال سرمایه گذاران و تولیدکنندگان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران یکی از مهمترین ماموریت های خود را توسعه بازار بنگاه های کوچک و متوسط کشور قرار داده است و مدل های مختلفی را در توسعه بازار برای صنایع کوچک دنبال می کند.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: یکی از روشهای رایج کنونی، بهره بردن از صنعت نمایشگاهی به منظور نفوذ در بازار تولیدات صنعتی است که این سازمان برای تحقق این مهم از ظرفیتهایی مانند کنسرسیوم ها و شرکتهای مدیریت صادرات بهره می گیرد تا زمینه عرضه تولیدات صنعتی در بازار بین المللی را فراهم کند.

وی ادامه داد: به همین منظور سازمان صنایع کوچک از بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط، کنسرسیوم های صادراتی، شرکتهای مدیریت صادرات برای حضور در نمایشگاه ها با رویکرد بین المللی شدن محصولات واحدهای کوچک و متوسط تولیدی حمایت می کند.

مصاحب افزود: برخی از واحدهای تولیدی ظرفیت صادراتی کردن محصولات خود را دارند و برگزاری چنین نمایشگاهی زمینه ارائه توانمندی های این واحدها به مشتریان و ایجاد کسب و کارهای منتاظر برای این واحدها به منظور حضور در بازار بین المللی را فراهم می کند.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: برگزاری نمایشگاه به صاحبان صنایع کمک می کند که به سمت تولید رقابت پذیر و صادرات گرا پیش روند.

مصاحب افزود:دو رویکرد اصلی این سازمان مبنی بر تولید رقابت پذیر و بین المللی کردن بازار محصولات بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط با سیاست های نمایشگاهی انطباق کامل دارد و مصادیق آن در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو، لوازم یدکی و صنایع وابسته مشهد هویدا بود.

نمایشگاه قطعات خودرو فرصتی برای تقویت زنجیره تامین

مدیرعامل شرکت طراحی، مهندس و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) نیز در این باره گفت: برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو در دومین استان تولیدکننده خودرو و قطعه در کشور فرصت مغتنمی برای تقویت زنجیره تامین است.

منصور منصوری با بیان اینکه هر ساله ساپکو به نمایندگی از شرکت ایران خودرو در این نمایشگاه حضور می یابد افزود: امسال با توجه به تاثیر تحریم ها بر صنعت خودرو و قطعه سازی، تقویت تولید داخلی اهمیت زیادی یافته و برگزاری نمایشگاه ها به تحقق این مهم کمک می کند.

وی اضافه کرد: ساپکو درصدد برقراری تعامل بیشتر و سازنده تر با شرکتهای دانش بنیان برای تامین قطعات خودرو از طریق صنایع داخلی است و به همین منظور همزمان با برگزاری این نمایشگاه، ساپکو با دانشگاه فردوسی مشهد تفاهم نامه ای منعقد کرد تا از توان دانشجویان و اساتید این دانشگاه برای حل مسائل تولید و انتقال فناوری به صنعت قطعه سازی بهره گیرد.

مدیرعامل ساپکو گفت: ساپکو با سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی نیز تفاهم نامه ای امضا کرد تا در لایه های پایین تر صنعت قطعه سازی بتواند از امکاناتی که این سازمان در خراسان رضوی در اختیار دارد در جهت تقویت بخش تولید بهره گیرد.

منصوری افزود: هدف این است که با بهره گیری از توانمندیهای ساخت داخل بتوان مساله تحریم را مدیریت کرد و با تقویت صنعت قطعه سازی در داخل کشور بتوان مشکل صنعت خودروسازی را برطرف نمود.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو می تواند یک نقطه تلاقی برای تعامل بیشتر بین دولت و بخش خصوصی برای تقویت صنعت قطعه سازی باشد.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد علاوه بر اینکه نمایشگاه ها می توانند محلی برای ارائه دستاوردهای صنعتی باشند قادر به معرفی نیازهای بنگاه های در حال توسعه نیز هستند.

مدیر عامل ساپکو گفت: در شرایط تحریم باید برگزاری نمایشگاه ها تقویت شود تا از طریق آن قابلیت های تولید داخل شناسانده و معرفی شود و به رونق تولید کمک کند.

منصوری افزود: برگزاری نمایشگاه ها و ایجاد ارتباط بین شرکت هایی که به قطعات تولیدی نیاز دارند و شرکتهای توانمندی که قطعه تولید می کنند می تواند باعث رونق تولید شود.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.