یکی از مدرسان حوزه علمیه در این اجتماع بزرگ گفت: شعار "لبیک یا حسین" یعنی لبیک به مرام سیدالشهدا(ع) و مرام آن حضرت اخلاق و گذشت است.

حجت الاسلام وحید حجتی افزود: یکی از ویژگیهای امام حسین (ع) گذشت و توجه به همه افراد جامعه است مثلا زمانی که حر بن یزید ریاحی به خیمه سیدالشهدا(ع) آمد و از بستن راه بر سیدالشهدا (ع) اعلام پشیمانی کرد امام حسین(ع) ندامت او را پذیرفت پس ما هم در زندگی خود اگر کسی نسبت به خطای خود اعلام پشیمانی می کند باید پذیرا باشیم.

او ادامه داد: در تربیت و سبک زندگی حسینی مبنا بر گذشت است و اگر چنین نکنیم زندگی سخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه رکن اساسی تربیت فرزندان، اخلاقی تربیت کردن آنهاست اضافه کرد: والدین باید در تربیت فرزندانشان، خود را با رفتار و اخلاق نیک به آنها ثابت کنند در غیر این صورت با عصبانیت و تذکر مداوم، فرزندان تربیت نمی شوند.

در اجتماع بزرگ شیرخوارگان حسینی در صحن جامع رضوی حرم امام رضا(ع) چند نفر از مداحان نیز به مرثیه سرایی پرداختند.

مراسم شیرخوارگان حسینی که ویژه مادران و فرزندان شیرخوار ایشان است از سال ۱۳۸۲ در نخستین جمعه محرم هر سال ساعت ۸/۳۰ صبح در سراسر کشور ایران و بعضی از کشورهای دیگر به اجرا در می آید.

در این مراسم مادران لباس سبز ویژه مراسم را با آیینی خاص و توجه و توسل، بر تن کودک خود می پوشانند و پیشانی بندهای سرخ که بر  آنها نام مقدّس یا صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف نوشته شده را بر پیشانی فرزندانشان می بندند.

این پیشانی بندها حکایت از جهت گیری محتوایی این نشست بزرگ دینی- فرهنگی دارد که همان انتظار منجی و فرهنگ مهدویت است.

در این مراسم مادران از هم اکنون فرزند خود را در لباس سربازی امام عصرعج الله تعالی فرجه الشریف می بینند و با اشکی ریزان و قلبی لرزان، کودک خویش را به امام زمانشان می سپارند تا او خود محافظ ایشان باشد و در این میان، نذرنامه خود را ترنم می کنند که "یا صاحب الزمان فرزندم را نذر یاری قیام تو می کنم او را برای ظهور نزدیکت برگزین و حفظ کن"

در این مراسم آیاتی از سورة مبارکة مریمسلام الله علیها تلاوت می شود و سخنرانان درباره لزوم و کیفیت انتظار منجی، شرح مظلومیت امام حسین علیه السلام و شیرخوار شهید ایشان حضرت علی اصغر (ع) و وظیفه پدران و مادران در قبال تربیت معنوی فرزند سخن می گویند.

مداحی و مرثیه سرایی برای شیرخوار شهید کربلا حضرت علی اصغر (ع) و برگزاری "آیین گهواره گردانی" بخش دیگری از این مراسم است.

۷۵۰۷/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.