مدیر توسعه شبکه های بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز جمعه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا افزود: این بهورزان حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر جمعیت روستایی و شهرهای کوچک را زیر پوشش خود دارند و یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از آنها در روستاها و بقیه در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت خراسان رضوی ساکن هستند.
دکتر محمد حسن درخشان افزود: در حال حاضر به ازای هر ۹۰۰ نفر جمعیت در مناطق روستایی استان خراسان رضوی یک بهورز در خانههای بهداشت فعالیت می کند که با استانداردهای تعیین شده وزارت بهداشت منطبق است.
وی اضافه کرد:هم اکنون ۱۵۰ دانش آموز بهورزی نیز در حال طی کردن تحصیلاتشان هستند که پس از اتمام تحصیلات، جذب خانه های بهداشت در استان خراسان رضوی می شوند.
مدیر توسعه شبکه‌های بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر ۷۴۶ خانه بهداشت در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دایر است که  ۳۹ مورد از آنها در سال‌های اخیر احداث شده است و در خراسان رضوی به لحاظ تعداد خانههای بهداشت کمبودی وجود ندارد ولی با رشد جمعیت این تعداد باید افزایش یابد.

درخشان افزود: نقش بهورزان در ارتقای شاخصهای بهداشتی و درمانی در روستاها از ۴۰ سال گذشته تاکنون بر کسی پوشیده نیست و  این بهورزان در ابتدا با مدرک ششم ابتدایی و سیکل پذیرش می شدند و دوره های سه ساله بهورزی را فرا می گرفتند و به تدریج مدارک بالاتر را کسب می کردند. 
وی ارائه مراقبتهای نوین بهداشتی، پیشگیری و کنترل بیماری‌های مختلف نظیر دیابت،  فشار خون و بیماری‌های قلبی، کاهش شاخصهای کنترل مرگ مادران باردار و مرگ و میر نوزادان را از اقدامات مهم بهورزان در روستاها و شهرهای کوچک عنوان کرد.

هم اکنون حدود پنج میلیون نفر از جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و بقیه توسط دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، تربت جام و گناباد خدمات رسانی می شوند.

۳۰۲۷/۱۹۲۲
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.