رییس موزه قرآن و نفایس  آستان قدس رضوی روز سه شنبه در این مراسم گفت: پرچم قیام عشایر خوزستان علیه استعمار انگلیس، یکی از اسناد معتبر باقی‌مانده از واقعه جهاد اسلامی عشایر عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس در جریان جنگ جهانی اول است که  از طرف عشایر غیور خوزستان در اسفند سال ۱۳۷۵ در سفر رهبری به این استان به ایشان هدیه شده بود و ایشان نیز آن‌ را برای نگهداری به آستان قدس رضوی اهدا نموده اند.

مجید رضا مهر دوست افزود: موزه هدایای مقام معظم رهبری یکی از ۱۶ گنجینه آستان قدس رضوی است که در ۲۲ بهمن ۱۳۷۳ در سالنی به مساحت ۴۰۰ متر مربع افتتاح شده و مشتمل بر آثاری است که سران کشور های خارجی، شخصیتهای برجسته ایرانی و خارجی، هنرمندان و ارادتمندان به مقام معظم رهبری به مناسبتهای مختلف به ایشان هدیه داده اند و ایشان نیز با توجه به ارزشمندی این آثار  و علاقه و توجه ویژه ایشان به آستان قدی رضوی آنها را جهت نگهداری و نمایش به این موزه اهدا کرده اند.

وی ادامه داد: ایشان اهدای این آثار را در پنج دوره طی سال‌های ۷۳ تا ۸۴ و پس از آن به صورت مستمر تا کنون ادامه داده اند که آخرین مجموعه طی ماه‌های اخیر به آستان قدس رضوی اهدا شده که پس از مراحل مستند سازی به این مجموعه اضافه می شود.

رییس موزه قرآن و نفایس  آستان قدس رضوی در مورد پرچم رونمایی شده در این مراسم گفت: در هنگامه جنگ جهانی اول، اشغال خوزستان توسط ارتش انگلیس و صدور حکم جهاد علیه اشغالگران از سوی مراجع بزرگوار شیعه به خصوص مرحوم آیت الله سید کاظم یزدی، عشایر خوزستان نیز قیام کردند و حماسه های جاودانه ای را آفریدند که رهبری قیام در شادگان به عهده روحانی جلیل القدر جابر ابن سید مشعل موسوی البوشوکه بود و پرچم یاد شده نیز متعلق به ایشان است.

مهر دوست افزود: این اثر نزد بازماندگان وی نگهداری می شده و سر انجام در سفر تاریخی مقام معظم رهبری به خوزستان در اسفند ۷۵ که مصادف با هشتاد و دومین سالگرد آن نهضت بود تقدیم ایشان شد.

وی ادامه داد: پرچم قیام عشایر خوزستان علیه استعمار انگلیس، یکی از اسناد معتبر باقیمانده از واقعه جهاد اسلامی عشایر عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس در جریان جنگ جهانی اول  است.

رییس موزه قرآن و نفایس  آستان قدس رضوی گفت: از ویژگیهای این پرچم می توان به سه گوش و دو رو بودن آن اشاره کرد همچنین تار و پود پرچم از ابریشم، آستر و لیفه و تار و پود کتیبه آن از پنبه است.

مهر دوست افزود: این پرچم با اتصال هشت قطعه پارچه ابریشمی به عرض ۲۵ سانتی متر به یکدیگر تهیه و با استفاده از رنگ‌های گیاهی رنگ آمیزی شده است و حاشیه پرچم مزین است به کتیبه آیت الکرسی وسط آن به لا الله الا الله ، محمد رسول الله ، علی ولی الله و  آیه "نصر من الله و فتح و قریب".

وی ادامه داد: به منظور گرامی‌داشت این قیام و شهدای واقعه جهاد اسلامی عشایر عرب خوزستان یادمانی در ۱۵ کیلومتری غرب شهر اهواز در استان خوزستان برپا شده است که همه ساله یاد و خاطره این عزیزان را زنده می‌کند.

مهدی قیصری معاون امور موزه و مسئول رونمایی از آثار نفیس آستان قدس رضوی نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از ۳۲ میلیون مدرک  اعطایی شامل نسخه خطی، اسناد تاریخی، اشیاء موزه ای، نشریات، کتاب‌های چاپی، دیجیتال و چاپ سنگی در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می شود که هنوز بسیاری از آنها معرفی و رو نمایی نشده اند به همین دلیل در هر سه شنبه به مناسبتی یکی از این آثار رونمایی و معرفی می شود و در معرض دید عموم قرار می گیرد.

۶۰۷۰/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.