دکتر علی اکبر ولایتی روز پنجشنبه در حاشیه همایش سادات رضوی در مشهد طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: این همایش اولین گامی بود که برای تجلیل از سادات رضوی در محدوده ایران برگزار شد، گام بعدی و تکمیل کننده این همایش برگزاری آن در سطح منطقه و کشورهای دیگر است تا آثار مثبت و منافع بیشتر آن برا ی مردم مشخص شود همانند آثار و نتایج حضور حضرت امام رضا (ع) در سرزمین ایران که در زمان مامون نقش مهمی در پیشرفت فرهنگ اسلام و اهل بیت (ع) داشت.

وی اظهار کرد: برگزاری همایش هایی مانند همایش سادات رضوی بیانگر این واقعیت است که اهل بیت (ع) و فرهنگ و رسالت آنها به عنوان یکی از مراکز ثقل دین اسلام است و نقش مهمی در تدوین مبانی اسلام دارند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل گفت: سادات رضوی مانند دیگر افراد از نسل ائمه اطهار (ع) در اقصی نقاط عالم و به خصوص شبه قاره هند، آفریقا ، عراق و افغانستان پراکنده هستند.
وی افزود: با حضور حضرت امام رضا (ع) در خراسان رضوی ۱۲ هزار و ۶۷۳ نفر از سادات به ایران آمدند و در فارس، قم و دیگر مناطق ایران ساکن شدند.
دکتر ولایتی اظهار داشت: حضور حضرت امام رضا (ع) در آن زمان باعث شد اولین حوزه علمیه در مرو تاسیس شود و نمایندگان آن حضرت در بیشتر مناطق حضور یافتند و هدایت مردم را بر عهده گرفتند.
وی گفت: این حضور باعث شد جلو بسیاری از شبهات نسبت به دین که با ترجمه آثار دیگر زبان ها شروع شده بود گرفته شود و حتی بسیاری از افرادی که به مذهب زیدیه گرویده بودند به شیعه اثنی عشری بازگردند.

امام فصل الخطاب جامعه است 
امام جمعه موقت تهران نیز در این همایش با بیان اینکه رهبری و زعامت جامعه با امامت است و امام باید شخص صالح باشد گفت: با رهبری امام راحل بود که تمام مسلمانان در مقابل رژیم صهیونیستی متحد شدند.

حجت الاسلام سید حسن ابوترابی فرد افزود: امروز مفتخر هستیم که تمام امت اسلامی و همه مذاهب آن، قرآن را بدون یک کلمه اختلاف در بین خود قبول دارند و این یک اعجاز الهی است، همچنین تمام فرق اسلامی برای اهل بیت پیامبر (ص) جایگاه ویژه ای قائل هستند. 
وی با اشاره به حدیث سلسلة الذهب اظهار داشت: حضرت امام رضا (ع) در این حدیث شرطی را برای بیان توحید مشخص کردند و آن ولایت است که اگر ولایت شناخته نشود توحید به تنهایی نمی تواند انسان را نجات دهد.
امام جمعه موقت تهران گفت: تبیین آموزه های دین باعث می شود که در دین خدا اختلاف وجود نداشته باشد. 
وی افزود: امامت باعث جلوگیری از تفرقه در دین است و از نظر اسلام پیامبر (ص) مرجعی برای رفع تمام اختلافات مسلمانان است و در شیعه نقل های حضرت علی (ع) نیز به عنوان فصل الخطاب قرار می گیرد.

سادات سرنوشت جهان را تغییر خواهند داد 
معاون اجتماعی مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز در این همایش گفت: در تلاش هستیم از ظرفیت مردمی سادات که مورد احترام هستند به بهترین شکل استفاده شود.
محمد ناظمی اردکانی افزود: سادات در میان کشور های اسلامی از شمال آفریقا، عربستان، افغانستان، ایران، هند، پاکستان تا مالزی و اندونزی گسترده هستند.
وی اظهار داشت: تاکنون همایش های استانی در آذربایجان غربی، کردستان، سیستان و بلوچستان برگزار شده است و در چهارم شهریور ماه همزمان با روز مباهله گردهمایی سادات شیعه و سنی در گرگان برگزار خواهد شد.
ناظمی اردکانی گفت: جمعیت سادات در ۵۰ سال گذشته ۱۰۰ میلیون نفر محاسبه شده که این تعداد امروز بیش از ۳۰۰ میلیون نفر ذکر شده است. 
وی با اشاره به مصوبات کمیسیون مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: مقرر شده است هر سال در سالروز ولادت حضرت زهرا (س) گردهمایی با حضور سادات هر کشور اسلامی برپا شود.
معاون اجتماعی مجمع تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: براساس روایات سادات سرنوشت جهان را تغییر خواهند داد و رهبری آخرالزمان بر عهده حضرت صاحب الزمان (عج) خواهد بود و در روزگار کنونی نیز شاهد هستیم پرچم مبارزه با ظلم در دستان رهبر معظم انقلاب اسلامی در ایران، سید حسن نصرالله در لبنان، آیت الله سیستانی در عراق و سید عبد الملک الحوثی در یمن است که از سادات هستند.

دبیر اولین همایش سادات رضوی نیز گفت: با توجه به گستردگی سادات رضوی در جهان انتظار داریم بتوانیم در آینده این همایش را به صورت بین المللی برگزار کنیم.
عفت شریعتی افزود: نشست هایی برای ایجاد دبیرخانه دائمی سادات رضوی برگزار شده که امیدواریم این همایش زمینه ساز تحقق اهداف معنوی ائمه (ع) در ایران و جهان اسلام باشد. 
وی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در جهت اهداف نظام اسلامی و تاثیر گذاری در جهان و زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) گام برداریم.
دبیر این همایش با اشاره به حدیث سلسله الذهب گفت: ولایت شرط تحقق ایمن بودن از عذاب الهی است و این همایش زمینه ورود به این عرصه را فراهم خواهد کرد.
در بیانیه پایانی این همایش نیز بر تشکیل بانک اطلاعات سادات رضوی سراسر جهان، تداوم برگزاری نشست ها در سطح بین المللی، پژوهش در زمینه خدمات و نقش تاریخی فرزندان پیامبر (ص) در مبارزات حق طلبانه، ارتباط بین نخبگان و عالمان محقق، تکریم سادات در جوامع و مذاهب اسلامی، تاسیس دبیرخانه دائمی سادات رضوی به منظور ارتباط بهتر و پیگیری مصوبات تاکید شد.
همایش سادات رضوی با حمایت آستان قدس رضوی، مجمع تقریب مذاهب اسلامی و استانداری خراسان رضوی برگزار شد.
۲۰۳۰/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.