معاون عمران و حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد روز چهارشنبه طی نشست خبری در باره طرح ترافیک اطراف حرم مطهر رضوی و مسدود شدن زیرگذر آن گفت: باید به سوی مکانیسمی برای مدیریت ترافیک در هسته مرکزی شهر و محدوده اطراف حرم مطهر رضوی برویم.

خلیل الله کاظمی افزود: تمیهداتی در این زمینه اندیشیده شده که تقویت توقفگاه های اطراف حرم مطهر رضوی و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در این محدوده از الزامات آن است.
وی اظهار داشت: پس از تحقق این ۲ مورد می توان برای تردد در زیرگذر حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) محدودیت ایجاد کرد و تا نیازهای اولیه فراهم نشود امکان مسدود کردن این زیرگذر میسر نیست.
وی گفت: این موضوع تا حدود ۲ هفته آینده در نشستی با حضور مدیران استانداری، تولیت آستان قدس رضوی و سایر دستگاه های دخیل مطرح خواهد شد و اگر به جمع بندی برسیم زیرگذر حرم مطهر رضوی را برای خودرو های شخصی خواهیم بست ولی تردد برای خودروهای عمومی مجاز خواهد بود.
کاظمی در باره خط سوم بی.آر.تی (اتوبوس های تندرو) نیز افزود: عملیات اجرایی این خط از چند روز گذشته آغاز شده و بنا نداریم با نرده کشی مسیر را جدا کنیم لذا از چهاراه ابوطالب تا میدان استقلال به جای نرده در مسیر خط اتوبوس تندرو، خط کشی رنگی انجام خواهد شد و دلیل ندارد خط ویژه در این مسیر ۲۴ ساعته برای خودروهای سواری مسدود باشد و تردد در ساعاتی از شبانه روز در این خط آزاد خواهد بود.
وی اظهار داشت: اگر شهروندان مشارکت کنند در مابقی خطوط  ویژه نیز این شیوه اجرا خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم مدیریت توقفگاه های حاشیه ای گفت: مدیریت توقفگاه های حاشیه ای پذیرفته شده است اما  باید با تقویت توقفگاه های عمومی، توقفگاه های حاشیه ای کاهش یابد.
کاظمی افزود: سعی می شود حداکثر از ماه آینده در یکی از مناطق شهر، ارتباط پاکبانان با شهروندان حذف شود و لایحه ای نیز مبنی بر خوداظهاری در زمینه استفاده از توقفگاه های حاشیه ای به شورای شهر فرستاده شده و تخفیفی برای این مهم در نظرگرفته شده است.
وی در خصوص وضعیت پروژه کمربند جنوبی نیز اظهار داشت: برای کمربند جنوبی دغدغه های به حقی بیان شده است این دغدغه ها استحصال شده و بررسی می شود تا برای رفع آن چاره اندیشی شود.
بهره برداری از ۵.۲ کیلومتر از خط سوم قطارشهری تا سال ۱۴۰۰
وی در باره وضعیت پروژه های قطارشهری نیز گفت: پارسال هفت هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای خطوط قطارشهری مشهد منتشر شد و امسال نیز ۶ هزار میلیارد ریال منتشر می شود.
کاظمی افزود: قرار است مسافت ۵.۲ کیلومتر از مسیر ۳۰ کیلومتری خط سوم قطارشهری از میدان شهدا تا پایانه مسافربری با پنج ایستگاه تا سال ۱۴۰۰ راه اندازی شود لذا لایحه ای به شورای شهر ارائه شده تا برای سرعت گرفتن عملیات ریل گذاری و تجهیزات برق و ایستگاه ها بین چند شرکت، تعیین قیمت و انتخاب پیمانکار صورت پذیرد.
وی اظهار داشت: عملیات اجرایی خط چهارم قطارشهری نیز که از خواجه ربیع آغاز و با عبور از میدان شهدا به حرم رضوی، بلوار مصلی، قلعه ساختمان و شهرک رجایی می رسد به طول  ۱۴.۵ کیلومتر با ۲۲ ایستگاه آغاز شده و برای ایجاد شفت ورودی دستگاه حفاری حدود هشت ماه زمان نیاز است.
وی گفت: حدود ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه برای احداث شفت ورودی دستگاه حفار خط چهارم مورد نیاز است که سعی می کنیم این مبلغ امسال از بودجه شهرداری تامین شود.
کاظمی افزود: یک دستگاه حفار نیز در خط سوم به پایانه مسافربری رسیده و تا تیر ماه ۹۹ با رسیدن به انتهای شهرک ابوذر وارد خط چهارم می شود.
وی اظهار داشت: همچنین پیگیر اخذ مجوز برای تخصیص اعتبار خط چهارم از شورای اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستیم تا برای سال آینده تامین اعتبار برای احداث تونل آن صورت گیرد.
وی گفت: برای حفاری ۱۶.۵ کیلومتر در خط چهارم و احداث ۲۲ ایستگاه ۱۹ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و اجرای تونل و سازه ایستگاه ها توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) اجرا خواهد شد.
کاظمی در خصوص تامین واگن نیز افزود: برای تامین واگن در خطوط دوم و سوم مشکل نداریم ولی برای خط یکم ۶۰ واگن کمبود داریم.
وی اظهار داشت: طبق مصوبه دولت مقرر شده برای خطوط قطارشهری واگن وارد نشود و قرارداری نیز از سوی دولت با شرکت واگن سازی داخلی برای تامین ۲ هزار دستگاه واگن منعقد شده است.
وی گفت: واگن های مورد نیاز خط سوم از این محل تامین می شود اما واگن های خط یکم متفاوت از این واگن هاست لذا درخواست داده ایم برای تامین واگن های این خط ورود کنیم، مکاتباتی نیز با معاون اول رئیس جمهوری در این خصوص صورت گرفته که امیدوارم مجوز ورود این ۶۰ واگن را بتوانیم اخذ کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: تحریم ها در زمینه قطارشهری تاثیرگذار است ولی با وجود پیمانکار قوی تا کنون مشکل خاصی نداشته ایم.
نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی
کاظمی در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی مشهد نیز اظهار داشت: کمبود اتوبوس و عمر زیاد اتوبوس ها از معضلات ناوگان در مشهد است و به دلیل تحریم ها برای واردات قطعه جهت ساخت اتوبوس مشکل وجود دارد اما برای تامین مینی بوس مشکلی وجود ندارد.
وی گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته و قراردادهای منعقد شده تا پایان سال جاری ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۰۰ دستگاه مینی بوس به ناوگان حمل و نقل مشهد افزوده می شود.
 معاون شهردار مشهد افزود: امسال برای اولین بار قرار است برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی اوراق مشارکت منتشر شود لذا پیگیر هستیم ۲ هزار میلیارد ریال از این محل اخذ اعتبار کنیم.
کاظمی اظهار داشت: همچنین امسال ۲ هزار دستگاه تاکسی نیز برای نوسازی ثبت نام می شود.
شناسایی ۲۵۹ نقطه مستعد آبگرفتگی
وی در زمینه آب افتادگی های شهر مشهد در پی بارشهای رگباری نیز گفت: تاکنون ۲۵۹ نقطه مستعد آبگرفتکی در سطح شهر شناسایی شده است که برای امسال ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای رفع مشکل در ۴۰ نقطه شهر اختصاص یافته اما در پی بارشهای فصل بهار لایحه ای به شورای شهر ارائه و مقرر شد ۵۷۰ میلیارد ریال برای این مهم اختصاص یابد.
وی افزود: با این اعتبار مشکل ۱۵۹ نقطه حل و فصل می شود و مابقی نقاط نیز طی ۲ سال آینده رفع مشکل خواهند شد.

۷۵۰۵/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.