محمد رضا کلایی روز دوشنبه در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در سال های اخیر آنچه بافت پیرامون حرم را آزار داده، ارائه مجموعه نظرات گفتمانی و مداخله دادن آنها در تصمیمات شهری است که رویکرد غلط و مخربی بوده است.
وی اضافه کرد: مجموعه اقدامات در خصوص طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر در سالهای ۹۳ تا ۹۶ عموما موردی و مخل در ارائه خدمت به زائران امام رضا(ع) بوده است گرچه نیت اصلاح این طرح هدف صالحی بوده اما آنچه حاصل شده باطل بوده است.
شهردار مشهد گفت: رویکرد شورای چهارم و تاکید دوره پنجم در این بافت، صیانت از حقوق تمامی مشارکت کنندگان و مردم در قالب سرمایه گذار، سازنده و خریدار و تاکید بر جلوگیری از افراط و تفریط بوده و هست.
کلایی افزود: بازسازی بافت پیرامون اطراف حرم برای خدمت رسانی به زائران و مجاوران را حتی برای یک روز نباید به تاخیر انداخت و اقدامات انجام شده طی دو سال گذشته نظیر توسعه معابر، توسعه فضای سبز این بافت و  رفع مشکل سرمایه گذاران در همین راستا بوده اما مصوبات نهادهای تصمیم گیرنده خارج از مشهد در مسیر سنگ اندازی بوده است.
وی ادامه داد: امروز همگرایی نظری در خدمت رسانی به زائران و مجاوران در استان خراسان رضوی و شهر مشهد وجود دارد و از این همگرایی طرح یک دست و قابل تحققی بیرون خواهد آمد چون استاندار، مدیریت شهری، شورای شهر، تولیت آستان قدس رضوی و امام جمعه مشهد بر این نکته تاکید دارند که محوریت خدمت به زائر و دوری از افراط و تفریط باشد.
شهردار مشهد گفت: این نگاه ما را به نتیجه مطلوب برای ضابطه مند کردن طرح پیرامونی می رساند اما سه مانع در این مسیر وجود دارد که نخستین مانع کسانی هستند که میل به مداخله و تصمیم گیری در این طرح را دارند اما این تصمیم گیری برایشان حکم یک بازی نظری را دارد.
کلائی افزود: دومین مانع نیز کسانی هستند که حرف ایجابی نمی زنند و تنها حرف آنها سلبی است و به دلیل فقدان دانش تنها به نقد بسنده می کنند و عدم همکاری نهادهای ذی مداخله برای ادامه فعالیت و کار هم سومین مانع در این مسیر است یعنی در نهادهای بالادستی نگران سرعت در اجرای طرح به بهانه های بوروکراتیک هستیم.
وی ادامه داد: طبق مصوبه شورای چهارم، شهرداری می تواند در جهت حمایت از حقوق مردم به مصوبات نهادهای بالادستی اعتراض کند و اعتراض را در دیوان عدالت اداری طرح کند و در همین راستا لایحه ای دو فوریتی با موضوع "درخواست مجوز استرداد دعوی مطروحه در دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال مصوبه تیرماه سال ۹۶ شورای عالی شهرسازی" توسط شهرداری مشهد تهیه و امروز برای تصویب به شورای شهر مشهد ارائه شد.
شهردار مشهد گفت: امیدواریم با این لایحه شورای عالی شهرسازی حسن نیت را ببیند و از مسیر انتزاعی خود برگردد و در مسیر خدمت به زائران امام رضا(ع) درآید و شهرداری مشهد هم تمامی توان خود را برای همگرایی در این مسیر به کار می گیرد به شرط این که مورد استفاده ابزاری واقع نشود.
در ادامه این جلسه، لایحه دو فوریتی شهرداری مشهد مبنی بر درخواست از دیوان عدالت عدالت برای ابطال مصوبه تیرماه سال ۹۶ شورای عالی شهرسازی در خصوص توقف اجرای طرح نوسازی و بهسازی حرم مطهر رضوی به رای اعضای شورای شهر مشهد گذاشته شد اما دو فوریت آن رای نیاورد و مقرر شد در قالب یک لایحه یک فوریتی در جلسه آینده شورای شهر بررسی شود.

طبق مصوبه ۱۹ تیرماه سال ۹۶ شورای عالی معماری و شهرسازی به منظور جلوگیری از تداوم اقدامات مخالف با حفاظت از حیثیت مکان و ارزش های ملموس و ناملوموس بافت تاریخی- فرهنگی پیرامون حرم مطهر رضوی از آن تاریخ طرح نوسازی و بهسازی حرم مطهر رضوی مصوب سال ۱۳۸۷ لغو و اجرای آن متوقف شد.
طرح نوسازی و بازسازی بافت فرسوده منطقه ثامن با ۱۳ هزار پلاک از سال ۷۱ در دستور کار است و هنگام آغاز طرح ۷۰ درصد ساختمان های مسکونی این بافت بیش از ۲۰ سال قدمت داشت.
۵۰ درصد طرح نوسازی و بهسازی این بافت برعهده شهرداری و ۵۰ درصد آن از طریق شرکت بازآفرینی بافت های فرسوده برعهده دولت است.
۷۵۰۵/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.