مسئول سازمان بسیج رسانه خراسان‌رضوی گفت: خبرنگاران نمی‌توانند با قوانین 20 سال پیش فعالیت داشته باشند، لازم است فرصت نقد به خبرنگاران داده شود.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، عباس محمدیان در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و خلیل‎آباد عنوان کرد: در تعاملات دستگاه‌های اجرایی باید دست خبرنگاران را باز بگذارند، آن‌ها نمی‌توانند با قوانین 20 سال پیش فعالیت داشته باشند، همچنین لازم است فرصت نقدی که بر اساس انصاف و عدالت باشد به خبرنگاران داده شود.

وی ادامه داد: به رغم اینکه ادبیات جنگ تغییر یافته اما تاکنون اصلاح قانون مطبوعات از سوی دولت فعلی و دولت‎های قبلی صورت نگرفته است.

عضو هیئت منصفه جرائم مطبوعات استان، اصلاح قانون مطبوعات را ضروری دانست و اظهار کرد: استان خراسان مهد رسانه و دومین قطب رسانه‌ای کشور است. باتشکیل قرارگاه رسانه‎ای در استان خراسان‌رضوی سعی می‎شود دیگر پرونده‌ای به هیئت منصفه مطبوعات نیاید.

محمدیان در همین خصوص از دستگاه قضا خواستار تشکیل شورای حل اختلاف مطبوعاتی شد تا کار به محاکم قضایی کشیده نشود.

با یک طیف خبرنگارنما در جامعه مواجه هستیم

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه تکنولوژی در اختیار همه قرار گرفته موجب شده اصالت خبرنگاران زیر سوال برود و با یک طیف خبرنگار نما مواجه باشیم.

محمدیان بیان کرد: امروز هرکسی موبایل به دست دارد بدون مجوز یک کانال به راه انداخته و خود را خبرنگار جلوه داده است این موجب شده هویت اصیل و جایگاه خبرنگاری جابه‌جا شود، نباید گذاشت خبرنگار نماها بیایند و جای خبرنگاران واقعی را بگیرند.

وی همچنین عنوان کرد: بروکراسی که در ایران برای ادارات تعریف شده در هیچ کشور جهان سومی نیست اصلاح این ساختار را خبرنگاران باید رقم بزنند.

محمدیان در این جنگ اقتصادی بزرگ‌ترین و موثرترین اقدام خبرنگاران را کمک به تاب آوری مردم ذکر کرد و افزود: خبرنگاران باید تاب آوری مردم را بالا ببرند.

مردم از رسانه‏‌های داخل کشور ناامید شده‎اند

وی ادامه داد: در جنگ اقتصادی که دشمن با تمام قدرت وارد شده خبرنگاران باید به همه سلایق احترام بگذارند و تمام ظرفیت‎ها را به کارگیری کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مردم از رسانه‏های داخل کشور ناامید شده‎اند، اظهار کرد: به دلیل اینکه رسانه‎های داخل به بیراهه می‎روند امروز مرجع خبری جوانان دهه 80 و 90 رسانه‎های بیگانه شده است.

وی همچنین بیان کرد: هرچند صدای شکستن استخوان‌های مطبوعات کشور به گوش می‎رسد ولی این تاب آوری و استقامت نشریات را نشان می‎دهد که در این جنگ اقتصادی در کنار مردم هستند و نمی‎گذارند نشریات تعطیل شود.

محمدیان افزود: برای جذب و رضایت مخاطب باید مسئولان نشریات و روزنامه‎ها پژوهش کنند و براساس ذائقه مخاطبان مطلب تولید شود و نگاه به تریبون سیاسیون نشود. متاسفانه سه درصد جوانان دهه 70 و 80  رسانه‎های داخل را قبول دارند و این یک آمار فاجعه بار است.

او با انتقاد از اینکه سواد رسانه‎ای به شدت کاهش یافته است، گفت: متاسفانه فقط 11 درصد جمعیت استان سواد رسانه‎ای دارند.

دادن کارت هدیه توهین به جامعه خبرنگاری است

وی در ادامه بیان کرد: برخی مسئولان روابط عمومی خبرنگاران را فقط به پوشش خبر می‎شناسند و نشست خبری را فقط با کارت هدیه تعریف کرده‎اند در صورتی که این بزرگ‌ترین توهین به جامعه خبرنگاری است.

عضو هیئت منصفه جرائم مطبوعات استان عنوان کرد: به جد پیگیر هستم و از استاندار خراسان رضوی خواسته‎ام به تمامی مسئولان اعلام کنند که هیچ مسئولی حق شکایت از خبرنگار را نداشته باشد.

وی تاکید کرد: به رغم اینکه سال‌هاست پیگیر اصلاح قانون مطبوعات هستم اما هنوز محقق نشده است در صورتی که باید از نمایندگان خواست این موضوع را پیگیری کنند.

وی گفت: متاسفانه هنوز مشکل بیمه خبرنگاران رفع نشده است، به رغم اینکه براساس قانون کار کشور اگر کارگری که یک سال بیمه دارد اخراج شود می‏تواند از بیمه بیکاری استفاده کند ولی خبرنگاران در صورت اخراج نمی‎تواند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

40 نماینده مجلس مدیر مسئول هستند

محمدیان ادامه داد: متاسفانه تیتر تمامی رسانه‎های استان خراسان‌رضوی سیاسی شده و از فرهنگ غفلت کرده‎ایم و این موجب شده استان خراسان در کشور رتبه اول طلاق را داشته باشد. نباید جریانات سیاسی اولویت اول خبرنگاران باشد بلکه باید به سایر سوژه‎ها از جمله مشکلات مردم نیز پرداخته شود.

وی اظهار کرد: هرچند 40 نماینده مجلس شورای اسلامی مدیر مسئول رسانه هستند اما به دلیل اینکه جامعه خبرنگاری برایشان ابزار شده نمی‎خواهند قانون مطبوعات تغییر کند.

محمدیان افزود: جامعه خبرنگاری در حال له شدن زیر چرخ احزاب سیاسی است، ضعیف‎ترین صنف در جامعه صنف خبرنگاری است. هنوز برخی مدیران فرق تفسیر و تحلیل را نمی‎دانند، بی‌سوادی در بین مدیران در حوزه فضای رسانه بیداد کرده و شناختی از رسانه ندارند.

عضو هیئت منصفه جرائم مطبوعات استان گفت: در این دولت شاهد رشد قارچ گونه هفته نامه‎ها هستیم و این افتی شد تا رسانه‎ای با چندین سال فعالیت دچار مشکل شود.

وی اظهار کرد: خبرنگاران مجاهدان بی سنگر هستند، همیشه برای مردم فریاد زدند و غصه خوردند اما هیچ کس غصه خبرنگاران را نخورد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.