سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات استان‌های سراسر کشور در مرز دوغارون می‌تواند فرصتی برای عرضه تولیدات و محصولات ایرانی باشد و این مهم بستر را برای معرفی توانمندی‌های مرزنشینان شهرستان تایباد و نیز توسعه و رونق اقتصادی فراهم خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در تایباد، محمدرضا مودودی در نشست با صادرکنندگان و تجار تایبادی که امروز با حضور مسئولان کشوری و استانی و نیز فرماندار تربت‌جام در محل فرمانداری تایباد برگزار شد، اظهار کرد: تولیدکنندگان استان‌های دیگر علاقه‌مند هستند که محصولشان را در خاک ایران به نمایش بگذارند و در عین حال این اقدام سبب می‌شود که مردم افغانستان به دلیل علاقه‌ای که به خرید کالاهای ایرانی دارند سرمایه خود را به بهانه بازدید از این نمایشگاه به کشور وارد کنند.

وی افزود: با توجه به تنوع محصولات و بازار پسندی محصولات ایرانی سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از کشورمان به افغانستان صادر می‌شود. در سه ماهه نخست امسال صادرات انواع کالا از ۲۸ میلیون تُن به ۴۰ میلیون تُن رسیده که این رقم به لحاظ وزنی رشد ۴۵ درصدی را نشان می‌دهد.

مودودی در ادامه مطالب خود به مجوز اقامت موقت سرمایه گذاران و تجار خارجی در کشور اشاره و مطرح کرد: اگر این اقدام با یک برنامه‌ریزی هماهنگ و منظم انجام شود نه تنها به توسعه صادرات و اقتصاد کشور کمک می‌شود بلکه مینه را برای رقابت تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌کند.

در ادامه این جلسه فرماندار تایباد گفت: مرز دوغارون یکی از دروازه‌های مهم در شرق کشور است و به دلیل حجم بالای صادرات و ترانزیت کالا دارای ظرفیت و پتانسیل قابل توجهی برای سرمایه گذاران است.

محسن سیاح افزود: بیش از 120 میلیون جمعیت مصرف کننده ایرانی و افغانستانی می‌تواند بستر مناسبی برای رشد اقتصادی در دو کشور را فراهم کند همچنین به دلیل علاقه مردم افغانستان به خرید کالاهای ایرانی زمینه برای رشد تولیدکنندگان فراهم شده است.

وی مطرح کرد: مرزنشینان این شهرستان در حوزه صنایع دستی مانند فرت بافی، تراش سنگ‌های قیمتی، فرش بافی و... توانمندی‌های بالایی دارند و راه‌اندازی نمایشگاه بین‌المللی در مرز دوغارون فرصت را برای ارائه هنرهای آنان به کشور همسایه فراهم می‌کند.

نماینده عالی دولت در این شهرستان بیان کرد: گمرک مرزی دوغارون که همجوار با افغانستان و گمرک اسلام قلعه این کشور است  توانسته سهم به سزایی در صادرات انواع کالاهای مورد نیاز بازارهای هدف افغانستان داشته باشد به طوری که در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد اقلام صادراتی کشور به سمت افغانستان از سمت معبر زمینی دوغارون انتقال می یابد.

بازدید از نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، سی. آی. پی، پلیس گذرنامه، ایکس ری کامیونی، جلسه هم‌اندیشی و نشست تخصصی با تجار و فعالان اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان از برنامه‌های سفر یک روزه سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران و هیات همراهش به شهرستان مرزی تایباد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.