مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور روز سه شنبه در مراسم رونمایی از نقشه متالوژنی خراسان رضوی گفت: برای نقشه متالوژنی استان دو سال وقت صرف شده و ۹۲ لایه مختلف دارد و تمام مشخصات هر معدن را مشخص می کند.

جعفر طاهری افزود: برای نقشه ژئو سایت های استان هم دست کم سه سال زمان صرف شده است.
رئیس اداره ژئو ماتیکس اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی خراسان رضوی هم در خصوص نقشه متالوژنی استان به خبرنگار ایرنا گفت: در این نقشه تیپ های کانی سازی معادن مشخص شده است و این‌کار باعث می شود بتوانیم جاهایی که پتانسیل های معدنی دارند را شناسایی کنیم.
ریحانه احمدی روحانی افزود: همه این اطلاعات به علاقه مندان به سرمایه گذاری و همچنین اکتشاف، استخراج و کاهش هزینه ها کمک می کند.
 کارشناس ژئو مورفولوژی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق هم در مورد ویژگی های نقشه ژئو سایت های استان به خبرنگار ایرنا گفت: در مرحله نخست تهیه این نقشه پراکندگی ژئو سایتهای استان در بخش‌های پدیده های آذرین و دگرگونی، زمین ساخت، رسوب شناسی، چشم اندازهای زمین شناختی، زمین شناسی فرهنگی، زمین شناسی مهندسی و نمونه های زمین شناختی مشخص شده است.
شیوا عباسیان افزود: در مراحل بعدی و توسعه نقشه ژئو سایت های خراسان رضوی به صورت اپلیکیشن موبایلی در اختیار علاقه مندان و توریست‌ ها قرار می گیرد تا بتوانند محور های گردشگری را بر اساس پدیده های جالب زمین شناسی بازدید کنند.

به گزارش ایرنا نقشه متالوژنی رونمایی شده، ارائه دهنده الگوی اکتشاف مواد معدنی در مناطق مختلف خراسان رضوی است و  متخصصان علوم زمین می توانند بر اساس تلفیق اطلاعات راستای گسل ها، سن و جنس سنگ های در بر گیرنده با نوع ماده معدنی و تیپ آنها به الگوی اکتشاف منطقه ای ماده معدنی خاص دست یابند. به عبارت بهتر کارشناس اکتشاف اگر بتواند ارتباط منطقی بین این اطلاعات برقرار کند می تواند ماده معدنی مورد نظر را در گسل هایی با راستای مشابه با سن و جنس مشابه جست و جو و اکتشاف کند بنابراین در گسل های با راستای یکسان و دیگر ویژگی های مشابه می توان اکتشاف مواد معدنی مورد نظر را انتظار داشت.

۷۵۰۷/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.