استاندار خراسان رضوی در این نشست گفت: توسعه شهرک های صنعتی و پارک علم و فناوری علاوه بر رونق صنعت و فناوری های نوین منجر به جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی می شود.
علیرضا رزم حسینی افزود: اگر داخل شهرک صنعتی توس امکان توسعه فراهم بود هزار واحد صنعتی خارج از این شهرک صنعتی مجوز فعالیت اخذ نمی کرد.
وی با بیان اینکه با محدود کردن شهرک صنعتی توس قیمت زمین در این شهرک بسیار افزایش یافته است تصریح کرد: باید مصوبه دولت در خصوص توسعه ۲۰۰ هکتاری شهرک صنعتی توس اجرایی شود.
استاندار خراسان رضوی گفت: به خاطر رعایت قوانین زیست محیطی نباید صورت جلسه را پاک کرد بلکه باید امکان توسعه شهرک های صنعتی با لحاظ الزامات لازم فراهم باشد.
رزم حسینی تاکید کرد: با فعالیت و رشد واحدهای صنعتی در خارج از شهرک های صنعتی مخالف هستیم.
ایجاد شهرک فناوری های برتر
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی هم در این نشست گفت: توسعه واحدهای صنعتی و واحد های با فناوری بالا از مشکلات و چالش های حوزه صنعت استان است و به دلایلی امکان حضور شرکتهای دانش بنیان در سایر شهرکهای صنعتی وجود ندارد.
علی رسولیان افزود : باید به دنبال ایجاد شهرک فناوری های برتر برای واحدهای متقاضی که فرآورده های جدید تولید می کنند باشیم.
وی ادامه داد: طبق مصوبه سال ۹۱ دولت، توسعه شهرک صنعتی توس به میزان ۲۰۰ هکتار ممکن است و همچنین امکان ایجاد شهرک فناوریهای برتر به میزان ۱۰۰ هکتار هم وجود دارد.
او اضافه کرد: مساحت پارک علم و فناوری خراسان ۳۶ هکتار است و اقدامات گسترده در این پارک میسر نیست از این رو  نیازمند فضای زیرساختی برای شرکت های دانش بنیان و فناوری های برتر هستیم.
فعالیت هزار واحد صنعتی در خارج از شهرک صنعتی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از سال ۹۰ تا ۹۵ تعداد هزار واحد صنعتی در خارج از شهرک صنعتی توس مشهد مجوز گرفته اند.
مسعود مهدی زاده افزود: کریدور علم و فناوری رضوی از فرودگاه مشهد شروع و تا چناران ادامه می یابد و شرکتهای دانش بنیان به جز در شهرک صنعتی توس نمی توانند جای دیگری مستقر شوند.
وی ادامه داد: اگر شهرک صنعتی توس توسعه نیابد در جوار آن ویلا و واحدهای صنعتی غیر مجاز ساخته می شود.

سازمان صنعت نیز نباید برای واحدهای خارج از شهرک های صنعتی مجوز صادر کند
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی هم در این نشست گفت: در شهرک های صنعتی همه بحث ها نظیر الزامات زیست محیطی متولی دارد از این رو باید از ظرفیت شهرک های موجود مشهد استفاده شود و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز نباید برای واحدهای خارج از شهرک صنعتی مجوز صادر کند.

وحید قربانی افزود: استقرار شهرک صنعتی از نقطه نظرات هم راستا با سیاستهای کارگروه زیربنایی است و تاکید بر ساماندهی واحدهای پراکنده صنعتی در قالب شهرک صنعتی است.

معاون اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تا کنون هیچ نهادی به اندازه این اداره کل در توسعه شهرک های صنعتی پای کار نبوده است.
بهاره بزرگمهر افزود: فقط با توسعه صنعت در غرب مشهد به دلیل ملاحظات زیست محیطی و مشکلات کم آبی موافقت نشده است.
به گزارش ایرنا طبق مصوبه اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱  هیات وزیران باید شهرک صنعتی توس به میزان ۲۰۰ هکتار و شهرک صنعتی ماشین، ابزار و فناوری نوین به میزان ۱۰۰ هکتار با رعایت ضوابط زیست محیطی و استقرار صنایع پاک و نوین توسعه یابد که این مصوبه تا کنون عملیاتی نشده است.
در نشست امروز در محل استانداری خراسان رضوی مقرر شد: شهرک صنعتی توس به میزان ۲۵۰ هکتار توسعه یابد که ۵۰ هکتار از این میزان مربوط به پارک علم و فناوری است. همچنین مقرر شد شرکت شهرک های صنعتی ظرف مدت یک هفته  طرح توسعه را به اداره کل راه و شهرسازی استان ارائه دهد و اداره کل راه و شهرسازی نیز با کمک معاونت عمرانی استانداری ظرف مدت یک ماه مجوز طرح های توسعه را ارائه کنند.
همچنین در این جلسه به پارک علم و فناوری خراسان رضوی مجوز داده شد نسبت به تملک ۵۰۰ هکتار زمین برای توسعه پارک علم و فناری در مرحله ای دیگر اقدام کند.
اراضی تحت اختیار شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است که عملیات اجرایی در پنج هزار و ۴۰۰ هکتار آن انجام گرفته که از این میزان ۶۰۰ هکتار به واحدهای صنعتی تعلق دارد.
دو هزار و ۵۶۹ واحد صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی مستقر هستند و شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در مجموع ۴۳ درصد از واحدهای صنعتی، ۲۳ درصد از سرمایه گذاری صنعتی و ۳۹ درصد از اشتغال صنعتی استان را در اختیار دارد.
شهرک صنعتی توس نیز از شهرک های نمونه کشور با برخورداری از بازدیدکنندگان متعدد خارجی است که در ۴۵۰ هکتار زمین و در قالب چهار مرحله اجرایی ایجاد شده و هزار واحد صنعتی، کارگاهی و خدماتی با اشتغالزایی برای ۳۰ هزار نفر در آن مستقر است.
۷۵۰۵/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.