به گزارش ایرنا، عید قربان عید بندگی و سرسپردگی است، روزی که ابراهیم خلیل الله، اسماعیل را به مسلخ برد تا به خواست الهی قربانی کند و زیباترین سرسپردگی در برابر خواست خدا در این روز رقم زده شد.
به مسلخ بردن پسر توسط پدری که در دهه ۸۰ زندگیش این هدیه الهی را در آغوش گرفت، شاید سخت ترین امتحان الهی باشد اما حضرت ابراهیم (ع) با فرود آوردن سر تسلیم در مقابل خداوند از این امتحان بزرگ سربلند بیرون آمد، به خواست خدا، چاقو گلوی اسماعیل را نبرید و از سوی خداوند فرمان رسید "ای ابراهیم! تو از آزمایش الهی سربلند بیرون آمدی، اکنون فرزندت را رها کن و به جای اسماعیل، این گوسفند را که برایت هدیه فرستادیم، قربانی کن".
از آن تاریخ به بعد مسلمانان در روز دهم ذی الحجه با قربانی کردن گوسفند بویژه در مناسک حج، این عید بزرگ را جشن می گیرند تا یادآوری باشد بر بندگی و سرسپردگی در مقابل خواست الهی و بریدن از هوای نفس.
در پایتخت معنوی جهان اسلام که بواسطه وجود مضجع شریف رضوی، به نگین جهان اسلام تبدیل شده است نیز همزمان با فرارسیدن عید قربان تمهیدات مختلف برای هر چه باشکوه برگزار شدن این جشن بندگی توسط مدیریت شهری و پلیس راهور اندیشیده شده است که اختصاص مکانها و مراکزی برای قربانی کردن گوسفند، اقدامات ترافیکی، آذین بندی و برنامه های فرهنگی از آن جمله هستند.
نماز عید قربان نیز صبح دوشنبه با حضور اقشار مختلف مردم به امامت آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد و برای تسهیل تردد زائران و مجاوران سرویس دهی ناوگان حمل و نقل عمومی به صورت ویژه انجام می شود.
سرویس‌ دهی اتوبوسرانی و قطارشهری 
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: همزمان با عید سعید قربان ۱۷۰ دستگاه اتوبوس فوق‌ العاده به همراه خطوط فعال در مسیر به زائران و مجاوران سرویس‌ دهی خواهند کرد.
سید مهدی حسینی پویا افزود: در روز عید قربان همزمان با خاتمه نماز عید، ۱۷۰دستگاه اتوبوس از ۶ پایانه در مبادی خروجی حرم مطهر به نمازگزاران سرویس دهی می کنند.
وی اظهار داشت: این پایانه ها در خیابان شیرازی، خیابان امام رضا (ع)، میدان بیت‌المقدس، خیابان شهید اندرزگو، روگذر طبرسی، خیابان شهید نواب صفوی و پایانه شهید گمنام فعال هستند.
مدیر عامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت : سرویس دهی خطوط یک و ۲ ناوگان قطار شهری مشهد در روز عید قربان با یک ساعت افزایش از ساعت ۶ صبح آغاز می شود.
وحید مبین مقدم افزود: سرویس دهی قطارشهری در روزهای تعطیل از ساعت هفت صبح تا ۲۲ می باشد اما فردا همزمان با عید سعید قربان سرویس دهی این ناوگان از ساعت ۶ آغاز خواهد شد.
تمهیدات ترافیکی
بنا به اعلام رئیس پلیس راهور خراسان رضوی، تمهیدات ترافیکی ویژه ای از عصر امروز به مناسبت برپایی مراسم دعای عرفه و نماز عید قربان در محدوده اطراف حرم مطهر رضوی اجرا می شود.
سرهنگ محمد باقر سلیمی گفت: توقف وسایل نقلیه از ظهر امروز ۲۰ مرداد ماه تا پایان مراسم نماز عید قربان در طول مسیرهای  منتهی به حرم مطهر رضوی شامل طول خیابان امام رضا (ع) از میدان بسیج تا میدان بیت المقدس و حرم مطهر، خیابان نواب صفوی از میدان پنجراه تا حرم مطهر، طول خیابان طبرسی از تقاطع شهید گمنام به سوی حرم مطهر رضوی، بلوار شارستان از تقاطع شارستان به سوی حرم مطهر، طول خیابان شیرازی از میدان توحید به سوی حرم مطهر ، خیابان آخوند خراسانی (گنبد سبز)، طول خیابان شهید اندرزگو تا حرم مطهر رضوی و معابر فرعی منتهی به معابر اصلی یاد شده ممنوع خواهد بود.
وی افزود: همچنین تردد کلیه وسایل نقلیه در معابر منتهی به حرم مطهر رضوی ممنوع است و از تردد آن‌ ها جلوگیری خواهد شد.
آماده باش آتش نشانی
سرپرست معاونت عملیات آتش نشانی مشهد نیز از تمهیدات ایمنی آتش نشانی در روز عید قربان خبر داد و گفت: صبح فردا و قبل از آغاز نماز عید قربان نیروهای آتش نشان در میادین و خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی مستقر می شوند و با توجه به ترافیک احتمالی محدوده حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) آتش نشانان موتورسوار نیز به صورت گردشی آماده امدادی رسانی هستند.
آتشپاد دوم محمد جواد سبحانی افزود: خودروهای آتش‌ نشانی نیز در خیابان های شیرازی، طبرسی، امام رضا (ع) و نواب صفوی مستقر می شوند و استقرار خودرو آتش نشانی و حضور تیم بانوان آتش‌ نشان با هماهنگی مسئولان آستان قدس رضوی در اماکن متبرکه رضوی در نظر گرفته شده است.
وی از شهروندان خواست با رعایت کامل اصول ایمنی، تدابیر لازم را برای حضور نیروهای امدادی به ویژه آتش‌ نشانان در نظر بگیرند تا نیروهای امدادی بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن برای مقابله با هر حادثه احتمالی در خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی حضور یابند.
آماده‌سازی ۶ توقفگاه در مبادی ورودی حرم مطهر رضوی 
معاون حمل و نقل و ترافیک و سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد نیز از آماده‌ سازی ۶ توقفگاه در مبادی منتهی به حرم مطهر رضوی برای خدمات‌ رسانی به زائران و مجاوران به مناسبت روز عرفه و عید قربان خبر داد.
خلیل‌ الله کاظمی گفت: با توجه به حضور گسترده زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برای شرکت در دعای عرفه و نماز عید قربان تمهیدات لازم از جمله آماده‌ سازی توقفگاه های پیرامون حرم مطهر در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در این راستا ۶ توقفگاه بزرگ در پایانه مسافربری امام رضا (ع)، میدان شهدا، ۱۷ شهریور، بلوار شهید کامیاب، خیابان دانشگاه و چهارراه خسروی آماده خدمات‌ رسانی به زائران و مجاوران است.
وی اظهار داشت: طرح ترافیک هسته مرکزی شهر روز دوشنبه و در روز عید قربان همانند روزهای عادی از ساعت هفت تا ۲۳ اجرا خواهد شد.
اختصاص پنج مکان برای عرضه و ذبح دام

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز از به کارگیری ۹۰ گروه گشت با ۲۲۰ نفر نیروی انسانی برای برخورد با فروش و ذبح غیرمجاز دام در مشهد در روز عید قربان خبر داد و گفت: برای جلوگیری از هرگونه مخاطرات ذبح دام و آلودگی‌ های بهداشتی، مرکز بهداشت و اداره دامپزشکی با همکاری شهرداری مشهد برنامه‌ریزی‌ هایی برای کاهش این خطرات پیش‌بینی کرده است.
مهدی یعقوبی با اشاره به اختصاص پنج مکان برای عرضه و ذبح مجاز دام افزود: برای تامین نیاز شهروندان، بازار و کشتارگاه دام مشهد در تپه سلام، بازار و کشتارگاه موقت دام شهید فیاض بخش، بازار دام مهد توس، بازار دام کنه بیست و بازار دام عسکریه در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: تمام پاکبانان سطح شهر نیز به صورت آماده باش هستند تا هیچ گونه خللی در نظافت و رفت و روب خیابان های شهر ایجاد نشود.
وی گفت: برای اولین بار امسال در مناطقی که میزان تقاضا بیشتر است از ابتدای صبح روز عید قربان نماینده دامپزشکی مستقر خواهد بود و همچنین برای سهولت دسترسی شهروندان در غرب مشهد با کشتارگاه طرقبه و کشتارگاه شاندیز به منظور تامین و ذبح دام در این روز هماهنگی شده است و براساس حکم قضایی، از هرگونه کشتار غیر مجاز در سطح شهر جلوگیری خواهد شد.  

آذین بندی شهر

مدیر هنری سازمان فرهنگی - اجتماعی شهرداری مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آذین بندی سطح شهر همزمان با عید قربان خبر داد و گفت: در این راستا ۱۵۰ عدد مهتابی در میادین اصلی شهر نصب شده است.

صدرا یوسفی افزود: همچنین ۳۲۰۰ عدد آویز ستونی پارچه ای و یکهزار عدد پرده بیرقی در اطراف حرم مطهر رضوی و ۲۰ هزار متر نیز ریسه رنگی در میادین اصلی شهر و ۴۰ هزار متر ریسه رنگی توسط مناطق مختلف شهرداری نصب شده است. 

۷۵۰۵/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.