مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: پرورش کرم ابریشم برای تولید تجاری ابریشم ، از سالهای دور در شهرستان رواج داشته است.

سید ابوالقاسم موسوی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در کاشمر، گفت: پرورش کرم ابریشم برای تولید تجاری ابریشم ، از سالهای دور در شهرستان رواج داشته و بخش مهمی از اشتغال جامعه زنان روستایی را در تعداد زیادی از روستاهای بخش کوهسرخ بویژه روستاهایی مانند طرق، قراچه، پایین دره، کریز و موشک و همچنین  روستاهای نای و فرشه از بخش مرکزی را به خود اختصاص داده است.

موسوی افزود: مدیریت جهاد کشاورزی با اشراف بر فعالیت نوغانداران شهرستان که جمعیتی بالغ بر 585 نفر را شامل می‌شود با همکاری شبکه دامپزشکی شهرستان اقدامات آموزشی و ترویجی متعددی را بخصوص در مورد وضعیت بهداشت و ضد عفونی جایگاه‌ها انجام داده است.

وی تعداد جعبه نوغان وارد شده به شهرستان را 1251 جعبه عنوان کرد و گفت: هر جعبه تخم نوغان با قیمتی معادل75000 ریال در اختیار پرورش دهنده قرار می‌گیرد. این در حالی است که نرخ آزاد هر جعبه 360000 ریال بوده و مابقی مبلغ توسط دولت پرداخت می‌شود.

موسوی ادامه داد: میانگین تولید هر جعبه نوغان 30 کیلوگرم برآورد می شود که با احتساب میانگین قیمت 850000 ریال به ازای هر کیلو پیله تر  و تولید 37530 کیلوگرم پیله تر در سال 98 درآمد ناخالصی بالغ بر 32میلیارد ریال را به همراه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با اشاره به افزایش عملکرد 8 تنی پیله تر نسبت به سال گذشته ، اظهار امیدواری کرد که با افزایش آگاهی و اطلاعات نوغانداران در زمینه پرورش و همچنین نگهداری درختان توت وکاهش خسارات ناشی از عدم رعایت نکات بهداشتی ، شاهد افزایش عملکرد و بهبود وضعیت درآمدی این قشر از کشاورزان باشیم به نحوی که در آینده بخش بیشتری از جامعه کشاورزان به این  صنعت روی آورند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.