امروز شبکه آبیاری اراضی پایاب سد تبارک شهرستان قوچان با حضور وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد.

به گزارش ایسنا-منطقه خراسان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در آیین افتتاح شبکه آبیاری اراضی پایاب سد تبارک شهرستان قوچان عنوان کرد: آب، دُر گران بهایی است که در اختیار است و باید تلاش کنیم تا بهره‌ور تر و درست از آن استفاده کنیم.

وی  گفت: از مقام معظم رهبری  مجوزی اخذ شده مبنی بر برداشت از منابع صندوق توسعه برای تخصیص افزایش راندمان آبیاری یا افزایش بهره‌وری آب، با موافقت و اعلام حمایت مجلس و نمایندگان  از این طرح  امیدواریم بتوانیم در خدمت کشور و تولید کنندگان باشیم و بتوانیم از  آب  استفاده بهینه داشته باشیم.

حجتی افزود: شرایط سختی را پشت سر می‌گذاریم ولی خداوند متعال نعمت‌های فراوانی را داده و از خدا می‌خواهیم که قدرشناس نعم الهی باشیم و با هرچه بهتر استفاده کردن از نعمت‌های الهی بتوانیم مشکلاتمان را در بخش آب، خاک و کشاورزی برطرف کنیم و در خدمت تولید کشور و ایجاد ارزش افزوده هر چه بیشتر برای کشاورزان باشیم تا بتوانیم امنیت غذایی کشور که یکی از ضروریات است، تأمین کنیم.

در ادامه نماینده مردم قوچان و فاروج گفت: امروز 2 هزار میلیارد ریال طرح و پروژه‌هایی که مطالعات فنی آن‌ها به اتمام  رسیده و در حوزه وزارت جمع‌بندی شده است، تقدیم وزارت گردید که باید به قسمت‌های مربوطه معرفی شود تا پیگیری‌ها انجام پذیرد.

هادی شوشتری افزود: بر اساس سند توسعه  شهرستان قوچان بخش کشاورزی و دامپروری مهم‌ترین موضوع محسوب می‌شود که در این زمینه‌ها برنامه‌ای دو ساله تا پایان دولت در بخش‌های آب و خاک، تولید کشاورزی، باغی و دامی و حوزه‌های شیلات، عشایری و منابع طبیعی و آبخیزداری تنظیم شده تا پیگیری و سرمایه‌گذاری از محل تملک دارایی و تسهیلات منابع داخلی جهاد و سایر منابع انجام شود.

کسب رتبه اول  شهرستان قوچان در حوزه اشتغال روستایی و عشایری

در ادامه هادی رجائی‌نیا فرماندار شهرستان قوچان با بیان این نکته که شهرستان قوچان دارای دو مجتمع دامپروری است، عنوان کرد: تولید گوشت شهرستان 5 هزار و 880 تن است  که مجتمع دامپروری واقع در روستای شفیع  حدود یک پنجم گوشت شهرستان و مجتمع دامپروی بهار خبوشان نیز سالانه یک هزار و 350 تن گوشت تولید می‌کند و 3 هزار و 792 تن تولید مازاد بر نیاز شهرستان به سایر مبادی کشور صادر می‌شود.

وی گفت: اراضی پایاب سد یکی از نمادها و نمونه‌های مناطق کشاورزی و دامی ماست و اجرای شبکه یک و دو این طرح توسط وزارت نیرو و  بخشی از شبکه‌های سه و چهار اراضی پایاب سد تبارک توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام گرفته است.

رجائی‌نیا در ادامه افزود: در شهرستان قوچان 16 هزار و 680 تن تخم مرغ تولید می‌شود که 14 هزار و 766 تن مازاد است و به سایر مبادی کشور صادر می‌گردد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت 10 واحد فراوری در شهرستان قوچان، گفت: در این شهرستان 60 هزار و 425 تن شیر تولید و 44 هزار و 417 تن فراوری می‌شود و  واحدهای در حال فعالیت فراوری شهرستان از برندهای ملی هستند و با توجه به اینکه شهرستان قوچان  از ظرفیت ویژه‌ای در بخش‌های دامپروری و کشاورزی  برخوردار است توجه ویژه‌ای به این حوزه ها داشته‌ایم.

فرماندار شهرستان قوچان از تخصیص 110 میلیارد ریال اعتبار در حوزه دام و عشایر به این شهرستان خبرداد و افزود: در بخش اعتبارات توسعه روستایی و عشایری در  سطح استان خراسان‌رضوی در سال گذشته 45 درصد بوده  و این در حالی است که برای شهرستان قوچان بالغ بر 85 درصد اعتبارات اختصاص پیدا کرده است.

وی در ادامه با بیان این نکته که شهرستان قوچان رتبه نخست در حوزه اشتغال روستایی و عشایری را در سطح استان کسب نموده است، گفت: برهمین اساس به یک هزار و 280 نفر به صورت مستقیم از محل تسهیلات تخصیص یافته است و همچنین از محل اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای بالغ بر 100 میلیارد ریال به بخش کشاورزی تخصیص یافته است.

گفتنی است؛ سد تبارک  شهرستان قوچان دارای حجم مخزن 60 میلیون مترمکعب است و دارای 12 میلیون متر مکعب حقابه کشاورزی در شرایط تکمیل حجم آب سد است و مساحت کل اراضی آب خور 2 هزار هکتار بوده  که 1800 هکتار مساحت اراضی پایاب و حقابه این سد در هشت روستا با بیش از 1000 نفر بهره‌بردار  است که از مزایای اجرای این طرح بهره‌مند می‌شوند.

اعتبار هزینه شده در این سیستم آبیاری 75 میلیارد ریال بوده است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.