حسین مدرس چهارشنبه شب در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی که با حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برگزار شد افزود: ما در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم که کانون توجه این جنگ، بخش تولید، ایجاد نارضایتی در بین مردم و کوچکتر کردن سفره آنان در پی تحریم هاست.

وی اضافه  کرد: امروز بهترین فرصت برای تولیدکنندگان است که بر اساس سیاست های ارزی و تجاری کشور بتوانند بخش تولید را متحول کنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز فاصله زیادی با نرخ ریال پیدا کرده این مساله باعث افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ تورم شده و  از سویی دیگر بخش عمده ای از تولید داخلی با تهدید واردات کالاهای مشابه مواجه است.

مدرس افزود: پیشتر جلسات متعددی در کمیسیون ماده یک مقررات صادرات و واردات تشکیل می شد و واحدهای تولیدی از واردات بی رویه کالاهای مشابه داخلی رنج می بردند و درخواست افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصد نرخ تعرفه واردات را می کردند.

وی اضافه کرد: امروز براساس همین سیاست های ارزی و تجاری، نرخ تعرفه واردات کالا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است و از آن طرف به دلیل اختلاف قیمت ارز و نرخ واحد پولی رسمی کشور، صادرات همه کالاها مزیت پیدا کرده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: این وزارتخانه عزم جدی در بحث حمایت از محصول ساخت داخل و کنترل و مدیریت واردات دارد و براساس ممنوعیت واردات هزار و ۶۵۰ قلم کالا، میزان واردات کالا به کشور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ ، ۲۲ درصد کاهش یافت.

مدرس افزود: برخی بر این باور هستند که از مجموع واردات ۴۰ یا ۵۰ میلیارد دلاری سالانه کشور، حدود ۲۰ درصد واردات غیررسمی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بالا رفتن نرخ ارز، واردات غیررسمی و قاچاق کالا را کنترل کرده است به این معنا که در دو زمینه واردات کالا مدیریت شده است به نحوی که در سه ماهه نخست امسال واردات کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش یافت و از سوی دیگر در سه ماهه نخست امسال صادرات کالا از کشور ۴۰ درصد در وزن نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته در حالی که نرخ کالاهای صادراتی کاهش پیدا کرده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سه ماهه نخست امسال ۴۰ میلیون تن کالا به ارزش ۱۱.۵ میلیارد دلار از کشور صادر شد و این در حالی است که میزان صادرات کالا در سه ماهه مشابه سال گذشته ۲۷ میلیون تن کالا به ارزش ۱۱.۶ میلیارد دلار بود.

مدرس افزود: از آنجا که ترکیب صادرات تغییری نکرده، مفهومش این است که نرخ ارزش گذاری گمرک اصلاح و واقعی شده است.

وی با بیان اینکه کشور در همه حوزه ها صادرات دارد افزود: وزارت صنعت،معدن و تجارت امسال مکلف کرده که حجم مبادلات تجاری با ۱۵ کشور همسایه باید افزایش یابد زیرا از محل ۴۴ میلیارد دلار صادرات سالانه کشور، ۲۴ میلیارد دلار مربوط به ۱۵ کشور است در حالی که این کشورها سالانه هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار واردات کالا دارند.

او ادامه داد: امروز با توجه به سیاست های ارزی و افزایش ممنوعیت واردات کالا بهترین فرصت است که اقتصاد غیرنفتی تقویت شود و  از این پس به تناسب میزان ساخت داخل، نرخ تعرفه واردات کالا را افزایش می دهیم یا در صورت تامین نیاز کشور در برخی اقلام، واردات آنها را متوقف می کنیم.

محمدرضا مس فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان پرداخت و گفت: طی دو سال و نیم اخیر، کارگروه تسهیل استان هزار و ۱۹۹ مصوبه داشته که از این تعداد ۸۶۱ مصوبه اجرا شده و ۳۳۸ مصوبه در دست پیگیری است و بقیه مصوبات هم هنوز تعیین تکلیف نشده اند.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.