رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه و زاوه روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ظرفیت مطلوب شهر بایگ در حوزه صنایع دستی و تولید ۷۰ درصد ابریشم کشور، از جمله مهمترین عوامل این انتخاب بوده است.
علی محمدی افزود: وجود کارگاههای  فراوان ابریشم کشی، شمار بسیار هنرمندان و فعالان این حوزه، وجود جاذبه های تاریخی و گردشگری، برخورداری از زیرساخت های مورد نیاز شهری و همچنین وجود تعاونی های مرتبط از دیگر  ملاک ها و معیارهای انتخاب بایگ به عنوان شهر ملی ابریشم کشی ایران است.
وی اظهار داشت: این انتخاب گام مثبتی در راستای معرفی هر چه بهتر ظرفیت های منطقه و نیز احیای رشته های صنایع دستی در حال منسوخ و فراموش شده نظیر رنگرزی سنتی، سفید گری ابریشم، ابریشم بافی، زری بافی، گلابتون سازی و همچنین رونق اقتصادی و اشتغالزایی در این شهر می باشد.
وی گفت: پیشتر نیز ابریشم کشی یا چله کشی تربت حیدریه در فهرست آثار معنوی کشور و همچنین آیین "کف زنی" بایگ در فهرست میراث معنوی آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده بود.     
تاکنون ۲۵۰ اثر تاریخی و گردشگری در منطقه تربت حیدریه شناسایی شده است.
از مجموع ۷۰ بنای تاریخی شناسایی شده در تربت حیدریه، ۳۵ بنا، ۱۱ تپه و ۲ اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهر بایگ تربت حیدریه دارای هشت روستا، هزار و ۱۰۵ خانوار و نزدیک به پنج هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

۷۰۷۹/ ۶۱۲۱/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.