سرپرست اداره کتابخانه‎های عمومی کاشمر گفت: در حال حاضر به ازای هر 100 نفر در شهرستان 3.998 متر مربع زیربنا وجود دارد که براساس جمعیت شهرستان به ازای هر نفر 25 سانتیمتر می‎شود.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، ملیحه فخار طبسی در جلسه انجمن کتابخانه‌های شهرستان عنوان کرد: با توجه به وجود 231 هزار جلد کتاب و جمعیت 170 هزار نفری شهرستان به ازای هر نفر 1.3 جلد کتاب در کتابخانه‎های عمومی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اکنون تعداد کتابخانه‌های نهادی شهرستان 8 باب و کتابخانه‎های مشارکتی و دارای مجوز هم 5 باب هستند، تعداد اعضای کتابخانه‎های شهرستان را حدود 43 هزار نفر اعلام کرد و گفت: اکنون 231 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‎های نهادی و مشارکتی شهرستان موجود است.

سرپرست اداره کتابخانه‎های عمومی کاشمر افزود: در حال حاضر به ازای هر 100 نفر در شهرستان 3.998 متر مربع زیربنا وجود دارد که براساس برنامه پنج ساله ششم توسعه باید این آمار به 5.582 متر مربع افزایش یابد که با احداث کتابخانه برای روستاهای بالای سه هزار نفر به این میزان خواهیم رسید.

وی عنوان کرد: بیش از 50 درصد اعضای کتابخانه‌ها را کودکان مقطع ابتدایی و پیش دبستانی تشکیل می‎دهند که این نشان دهنده اهمیت و جایگاه کتابخانه‌ها در تربیت نسل کتابخوان و علاقه‌مند کردن کودکان به حوزه کتاب و کتابخوانی است.

فخار طبسی همچنین با بیان اینکه اکنون در بخش ریوش 1100 نفر عضو کتابخانه هستند، اظهار کرد: سیاست نهاد کتابخانه‎ها براین است که کتابخانه‎ها صرفا از امانت دادن کتاب مقداری فاصله بگیرند و به مراکزی برای اجتماع مردم و پایگاه‎های فرهنگی اجتماعی تبدیل شوند.

وی ادامه داد: براساس هدف‌گذاری صورت گرفته در تعداد اعضا باید تا پایان برنامه ششم که دو سال دیگر است 8 درصد رشد داشته باشیم و تعداد اعضا از 43 هزار نفر به 52 هزار نفر افزایش یابد.

سرپرست اداره کتابخانه‎های عمومی کاشمر بیان کرد: با توجه به اینکه طی دو سال آینده هر سال باید 5 هزار نفر به اعضای کتابخانه‌های کاشمر اضافه شود در همین راستا عضویت‎های مناسبتی به صورت رایگان و برنامه‎های تشویقی و کلاس‎های فرهنگی را برگزار می‎کنیم.

وی عنوان کرد: سهم نیم درصد شهرداری‎ کاشمر به کتابخانه‌ها در سال قبل 50 میلیون بوده که پرداخت شده و از ابتدای امسال تاکنون 30 میلیون تومان دریافت گردیده و شهرداری ریوش هیچ گونه پرداختی در سال جاری نداشته است.

  کسی نمی‎تواند پایین بودن سرانه مطالعه را کتمان کند

در این جلسه فرماندار کاشمر با انتقاد از حضور کمرنگ اعضای حقوقی و حقیقی گفت: این حضور کمرنگ نشان می‎دهد که این انجمن تا چه اندازه مظلوم واقع شده است باید علت عدم حضور اعضای حقوقی در جلسه مشخص شود.

مسلم ساقی بیان کرد: باید ابتدا مشخص شود که خود اعضای انجمن کتابخانه‌ها در سبد خانوار چه اندازه هزینه برای کتاب در نظر می‌گیرند، وضعیت فعلی نشان می‌دهد کارهای انجام شده تاکنون مثمر ثمر نبوده که در این وضعیت هستیم.

وی تاکید کرد: باید نگاه به مطالعه تغییر کند، در حوزه عمومی و اداری نیز باید به اینکه دانایی توانایی را می‌آورد، مقید باشیم و اگر به این نتیجه برسیم فرهنگ کتابخوانی نهادینه می‌شود.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی کاشمر افزود: برای رفتن به سمت مطالعه باید احساس نیاز ایجاد شود، قطعا به زور نمی‌شود کسی را کتابخوان کرد رویکرد باید ایجاد احساس نیاز در جامعه مخاطب باشد.

وی عنوان کرد: متاسفانه سرانه مطالعه در کشور پایین است و براساس آمارهایی که اعلام می‌شود کسی نمی‌تواند آن را کتمان کند، از سویی بسیاری از اقدامات فرهنگی که توسط دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود موازی کاری است.

ساقی عنوان کرد: باید جامعه مخاطب مدنظر به این مهم برسند که مطالعه راه کم هزینه‌ای در جهت افزایش آگاهی مردم است از سویی باید بررسی شود که تاکنون عضویت در کتابخانه‌ها چه میزان مثمر ثمر بوده و اعضای فعال و غیر فعال مشخص شوند.

وی ادامه داد: در حوزه کتاب و کتابخوانی دو نگاه سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد، در نگاه سخت افزاری مربوط به تعداد کتابخانه، تعداد کتاب، نیرو و ... می‌شود اما در حوزه نرم افزاری باید دید در مهد کودک، دانشگاه، مدارس و جامعه مخاطب چه میزان فرهنگ سازی شده است.

فرماندار کاشمر بیان کرد: دیگر صرفا فضای فیزیکی خیلی مفید نیست باید شاداب‌سازی و حتی نوع رنگ آمیزی کتابخانه‎ها مدنظر قرار گیرد و این در روحیه کودکان، جوانان و نوجوانان بسیار تاثیرگذار است.

وی در ادامه بر حضور نخبگان و صاحب نظران حوزه کتاب و کتابخوانی در جلسات انجمن کتابخانه و استفاده از نظرات آن‌ها و همچنین فرهنگ سازی برای کتاب تاکید کرد.

ساقی گفت: در حوزه نرم افزاری باید به دنبال طرح‌های ابتکاری بود برخی طرح‎ها مربوط به 20 سال قبل بوده که حتی در همان زمان هم خیلی اثرگذار نبودند باید طرح و برنامه‎ها براساس نیاز امروز جامعه باشند و نگاه‎ها تغییر کند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.