مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد شنبه شب در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه گفت: این سازمان اواخر دی ماه ۹۷ در مشهد تشکیل شد و هدف آن بازآفرینی پایدار سکونتگاه های غیررسمی، بافت های ناکارآمد میانی، محدوده تاریخی شهرها، پهنه های شهری با پیشینه روستایی و پهنه های با کاربری ناساگار شهری است. 
مجتبی شاکری روش افزود: طرح های مصوب در زمینه بافتهای سکونتگاهی غیر رسمی، بافتهای میانی فرسوده و بافتهای تاریخی مربوط به ۱۰ سال قبل است اما در خصوص پهنه های شهری با پیشینه روستایی و پهنه های با کاربری ناسازگار شهری هنوز طرح مصوب وجود ندارد.
وی اظهار داشت: در بازآفرینی شهری خلق فضاهای شهری جدید با حفظ ویژگی های اصلی کالبدی و فعالیتی مورد توجه است.
وی گفت: هر محله ای ظرفیتی دارد و سعی می شود طرح های بازآفرینی به محلات کشانده شود و به صورت محلی دنبال شود.
شاکری روش افزود: مشهد رتبه سوم کشور در بخش بافتهای فرسوده با پنج هزار هکتار و رتبه دوم در سکونتگاه های غیر رسمی با سه هزار و ۸۹۴ هکتار را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار داشت: ۱۱ درصد مساحت شهری مشهد جزو سکونتگاه های غیررسمی، ۷.۶ درصد بافت تاریخی و ۶.۵ درصد بافت فرسوده است.
وی گفت: در کلانشهر مشهد ۹۶ محله هدف طرح های بازآفرینی هستند و مقیاس برنامه ریزی در این طرح محله محور است.
شاکری روش افزود: از سال ۹۳ باید سالانه ۱۰ درصد محلات هدف طرح بازآفرینی وارد این طرح شوند اما در مشهد در این خصوص دچار عقب افتادگی هستیم.
وی ادامه داد: ۲۰ محله در مرحله اول به عنوان محلات اولویت دار طرح های بازآفرینی در مناطق مختلف شهری مشهد انتخاب شده اند که ۵۵ درصد جمعیت بافت فرسوده و ۴۱ درصد مساحت بافت فرسوده را تشکیل می دهند.
مدیر عامل سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد اظهار داشت: از مهمترین دلایل ناموفق بودن مداخلات نهادها در بافتهای فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی ناهماهنگی بین ارگانهای مختلف در اجرای این طرح هاست.
وی گفت: در آستانه افتتاح ۲۰ دفتر تسهیلگری برای اجرای طرح های بازآفرینی در شهر مشهد هستیم و در آینده نزدیک این دفاتر بهره برداری می شوند.
هم اکنون حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در ۱۴۱ هزار هکتار بافت فرسوده در شهرهای ایران وجود دارد که در این میان سهم خراسان رضوی از بافت‌ های فرسوده و ناکارآمد شهری کشور ۷.۸ درصد و از سکونتگاه‌ های غیررسمی ۱۰ درصد می‌باشد.
۷۵۰۵/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.