استاندار خراسان رضوی گفت: در حوزه مسایل اقتصادی بسیار علاقه‌مند هستیم که تراز مثبتی با افغانستان ایجاد شود.
به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، علیرضا رزم‌حسینی در دیدار با رییس گمرک افغانستان، اظهار کرد: ایران نزدیک به ۵۰ سال است که بار همسایگی افغانستان را تحمل می‌کند، با توجه به اتفاقاتی که در این مدت در افغانستان رخ داد، بیش از ۳.۵ میلیون نفر از برادران افغانستانی در خاک ایران زندگی می‌کنند.
وی با بیان اینکه قاچاق مواد مخدر یکی از مواردی است که از افغانستان وارد ایران می‌شود، عنوان کرد: ما هزاران شهید در این راه دادیم و می‌دهیم که از سوی افغانستان نسبت به آن جلوگیری نمی‌شود، خسارت‌های سنگینی به ما وارد می‌کند و مسائلی برای سلامتی جوانان و مسائل امنیتی به وجود آورده است. روزانه در استان بین هزار تا ۱۵۰۰ نفر افغانستانی غیر مجاز وارد خاک ما می‌شوند که هزینه سنگینی دارد تا مجدد آن‌ها را برگردانیم.
رزم‌حسینی گفت: در حوزه مسایل اقتصادی نیز بسیار علاقه‌مند هستیم که تراز مثبتی با افغانستان ایجاد شود. برای کالاهای غیر استاندارد نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و از طرف افغانستان نیز تسهیل نمی‌شود. بازارچه و گمرکات ما در دوغارون و مناطق دیگر انتظار دارند که تراز مثبت باشد و انتطار داریم شما کمک کنید تا محصولاتی که از افغانستان به ایران می‌آید، استاندارد باشد و تراز را نزدیک کنیم.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از مبادلات اصلی ما در مرز دوغارون است، تصریح کرد: تلاش زیادی کردیم تا راه‌آهن را تا نزدیک افغانستان بردیم. علاقه‌مند هستیم شما گمرکی را در آن منطقه مستقر کنید تا بار به صورت مستقیم از طریق ریل تخلیه شود. پروژه ۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اهمیت جاده نیز مساله دیگری است. جاده‌ها برای کامیون‌ها نارضایتی‌هایی از نظر امنیتی ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: ما برادران افغانستانی را برادران و همسایه خودمان می‌دانیم. زمانی که افغانستان ثبات پیدا کند، در خاطرش خواهد ماند که ایران خدماتی به افغانستان کرده است. افغانستان باید همکاری‌های گسترده‌تری را با ایران در موضوعات اقتصادی و موضوعات مختلف داشته باشد تا حسن همجواری استمرار پیدا کند.
رزم‌حسینی خاطرنشان کرد: در بخشی از مرزها نیروهای افغانستانی پاسگاه‌ها را رها کرده و رفتند که ناامنی ایجاد می‌کند. به دلیل گستردگی مرز ما با افغانستان نیازمند ایجاد شدن امنیت بیشتری هستیم و می‌خواهیم در جهت ارتقای مبادلات اقتصادی فعالیت کنیم. استان خراسان رضوی استان بزرگ ایران است، شاید بیش از ۲۰۰ هزار نفر افغانستانی غیر مجاز در استان ما زندگی می‌کنند از امکانات ما در حوزه‌های مختلف برخوردار می‌شوند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه‌های گمرکی شما باید مسئولیت خود را انجام دهید و مسائل را برطرف کنید. علاقه‌مند هستیم مبادلات اقتصادی ما گسترش یابد و حتی این آمادگی را داریم که شهرک صنعتی مشترک در نقطه صفر مرزی ایجاد کنیم. باید تبادل و تهاتر کالا بین ایران و افغانستان صورت گیرد که به نفع همه است.
در ادامه علی رسولیان، معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد:  در کمیسیون همکاری‌ها که با استان هرات داریم، کارهای بسیار خوبی برای ساعت کار گمرک و حمل و نقل انجام دادیم.
وی اضافه کرد: بحث بازارچه‌ها تنها مربوط به خراسان نیست، بلکه به گمرک هرات نیز مربوط می‌شود. هدف بازارچه‌ها تنها توسعه و تجاری نیست، هدف ایجاد شغل برای دو طرف نیز هست. تفاهماتی در دو کشور صورت گرفته، از جمله برای مرز دوغارون تفاهمات رسمی بین وزرای خارجه دو کشور انجام شده است.
رسولیان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید مبادلات تجاری افزایش یابد، قبل از الکترونیکی کردن باید زیرساخت‌های دو کشور افزایش و هزینه‌های مبادلات کالا و حمل و نقل کاهش یابد.
امید جهانخواه، ناظر گمرکات خراسان رضوی، در بخش دیگری از این جلسه، عنوان کرد: ما به دنبال این هستیم که گمرک هرات مجهز به دستگاه اسکن شود تا در انتقال کالاها از حمل مواد مخدر جلوگیری شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.