«واریسیت» نوعی ماده معدنی کمیاب، ترکیبی از آلومینیوم و فسفات است؛ رنگی سبز دارد و ذخایر جواهری آن بسیار نادر است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، این سنگ نام خود را از منطقه « variscia» آلمان وام گرفته است چرا که «واریسیت» برای اولین بار در سال 1873 کشف و معرفی شد. نام منطقه واریسیا در حال حاضر به ووگلند تغییر پیدا کرده است.
رنگ سبز سنگ «واریسیت» به دلیل وجود کرومیوم در آن است که ممکن است از سبز کم‌رنگ تا سبز زمردین و از سبز روشن تا سبز مایل به آبی متغییر باشد، البته این سنگ با رنگ‌های دیگری مانند نارنجی، صورتی، قرمز، قهوه‌ای و زرد نیز ووجود دارد که بسیار کمیاب است.
 دو سنگی که «واریسیت» با آن‌ها شباهت دارد فیروزه و کریزوکولا هستند و برای تشخیص این دو نوع سنگ از «واریسیت» باید به جزئیات و تفاوت آن‌ها دقت کرد به این شکل که جواهر «واریسیت» سبزتر از فیروزه است؛ هم‌چنین تفاوت سنگ «واریسیت» با کریزوکولا در این است که «واریسیت» شفاف‌تر و نرم‌تر از کریزوکولا است.
این جواهر سنگ از منابعی در مناطق آرکاناز، نوادا، استرالیا، آلمان، فرانسه، هلند، روسیه، اسپانیا، سوئد و برزیل استخراج می‌شود؛ منابع «واریسیت» در شهرهای یزد و کرمان کشور ایران نیز قابل برداشت است.
این سنگ به نام «یوتالیت» نیز شناخته می‌شود و دلیل آن معادن و ذخایر بزرگی از این سنگ است که در منطقه یوتا آمریکا وجود دارد.
«واریسیت» سبز زمردین منطقه اوتا و «واریسیت» سیاه عنکبوتی منطقه نوادا از محبوب‌ترین گونه‌های این سنگ در بین مجموعه‌داران و دوست‌داران سنگ‌ها است.
گفته شده است که حدود چهار هزار سال قبل از میلاد از این گوهر سنگ که از معدن نئولتیک بارسلونای اسپانیا استخراج می‌شده گردنبند ساخته می‌شده است، هم‌چنین در گذشته برای ساخت مقبره‌ها و برخی آثار باستانی در سواحل اقیانوس اطلس نیز از این سنگ استفاده می‌شده است.
برخی معتقدند که سنگ «واریسیت» برای به دست آوردن سلامتی، بالا رفتن هوش، از بین رفتن استرس و نگرانی، هماهنگی انرژی‌ها در چکرا قلب مفید است؛ هم‌چنین این جواهر سنگ برای درمان دردهایی مانند روماتیسم، زخم مخاطی، درد عضله، نفخ، ناراحتی‌های شکمی و سوءهاضمه موثر است.  
عده‌ای دیگر بر این باورند که این سنگ به فعالیت‌های مرتبط با ذهن مانند یادگیری، منطق، استدلال کمک می‌کند و برای فردی که این سنگ را با خود به همراه دارد احساس شادی و آرامش به همراه دارد.
منبع: www.gemsociety.org دایره‌المعارف سنگ‌های قیمتی

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.