کارشناس اداره باغبانی وتولیدات گیاهی زیر نظر جهاد کشاورزی گناباد گفت: این شهرستان در کل استان خراسان رضوی و حتی سطح کشور از شهرستان‌های پیشرو در تولید گیاهان‌دارویی است و برخی از‌ این گیاهان‌، مختص گناباد و حومه است .

علی مؤذنی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در گناباد گفت: گیاهان دارویی گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آنها حاوی مادهٔ مؤثره است، این ماده که کمتر از ۱٪ وزن خشک گیاه را تشکیل می‌دهد، دارای خواص دارویی مؤثر بر موجودات زنده است.

مؤذنی ادامه داد: شهرستان گناباد در جنوبی ترین نقطه استان خراسان رضوی و شرق کشور واقع شده و به لحاظ اقلیم جغرافیایی و نوع آب و هوای خشک و کویری گونه های خاصی از انواع گیاهان دارویی را در خود پرورش می‌دهد .

کارشناس اداره باغبانی و تولیدات گیاهی زیر نظر جهاد کشاورزی گناباد افزود: گیاهان دارویی چشمگیر منطقه گناباد به لحاظ شرایط جغرافیایی اکثرا حالت غیر زراعی داشته و در طول چندین سال اخیر با طرح‌ها و تسهیلات جهاد کشاورزی شهرستان گناباد، برخی از گیاهان دارویی به صورت گلخانه ای کشت می‌شود‌.

وی با بیان اینکه از جمله گیاهان دارویی، اقتصادی و معروف منطقه گناباد گیاه زعفران است، گفت: این محصول هنوز با روش جد و نیاکان‌ به صورت سنتی کاشت و برداشت می‌شود، شاید در قدیم سطح کاشت کمتر بوده و در بحث شخم زدن زمین از گاو آهن یا کارگر استفاده می‌شد و در حال حاضر سطح‌های هکتاری با تراکتور شخم زده می‌شود ولی عملا مرحله تولید این گیاه و بحث چیدن و پر کردن گل تفاوت چندانی با گذشته نداشته تاجایی که امکان دارد یک خانواده تمام کارهای تولید محصول زعفران‌ را به جهت صرفه اقتصادی خود به دوش می‌کشند.

مؤذنی در خصوص سطح زیر کاشت زعفران گناباد گفت: سطح زیر کشت 350000 هزار هکتار و در حدود 10/5 تن میزان عملکرد در کل شهرستان گناباد را برای این محصول داشتیم، که بر این اساس میانگین عملکرد ما 3 کیلو زعفران در هر هکتار است .

کارشناس تولیدات گیاهی ضمن تاکید بر شرایط کشاورزی منطقه گناباد، کم آبی را از مشکلات عمده حوزه تولید محصولات دانست و گفت:کشاورزی گناباد درآینده بهتر است بر روی گیاهان دارویی، اقتصادی و با شرایط سازگاری اقلیم منطقه گناباد برنامه ریزی کند‌.

وی گفت:به ازای هر هکتار زیر کشت گیاهان‌دارویی ،برای یک نفر اشتغالزایی پایدار صورت گرفته و هر خانواده گنابادی می‌تواند با تسهیلاتی در حدود 100میلیون یک منبع درآمد و اشتغالزایی پایدار در گناباد داشته باشند.

موذنی ادامه داد:زعفران به ازای هر هکتار 200نفر اشتغال زایی موقت داشته که با ادامه این روند و وارد بحث بسته بندی وصنعت زعفران که شویم می‌توان کارگاه‌های اشتغالزایی پایدار تأسیس کرد.

وی افزود:اداره جهاد کشاورزی شهرستان گناباد در قالب تخصیص اعتبار و اجرا کردن طرح‌های اشتغالزایی در گناباد و به جهت خودکفایی اقتصادی و رونق تولید به ازای هر 1000متر احداث گلخانه ای بین 100 میلیون تا 200‌ میلیون اعتبار در اختیار کار آفرینان قرار میدهد که براساس تبصره18 درحال حاضر برای مناطق محروم 6% و مناطق برخوردار ,8% کارمزد این تسهیلات اعلام شده است.

مؤذنی ادامه داد: تاکنون در شهرستان گناباد در حدود 65 واحد گلخانه‌ای و فعال داشته‌ایم، که از این تعداد 32 واحد کشت آلوئه وراست.

وی ادامه داد:درحال حاضر نیز طرح 8 واحد گلخانه ای در دست اجراست که از این تعداد 4 طرح مربوط به کشت آلوئه ورا در منطقه کاخک گناباد، روستای خیبری ، روستای روشناوند، و‌ ‌شهر بیدخت است.

کارشناس اداره باغبانی و تولیدات گیاهی گناباد گفت: شهرستان گناباد در کل استان خراسان رضوی و حتی سطح کشور از شهرستانهای پیشرو در تولید گیاهان‌دارویی است و برخی از‌ این گیاهان‌، مختص گناباد و حومه است .

وی افزود: گناباد رتبه نخست شهرستان‌ها و بیشترین سطح زیر کشت آلوئه ورا در خراسان را داراست همچنین زعفران گناباد رتبه هشتم یا نهم‌ استان را دارد و در زمینه کشت زیره سبز (دیمی و آبی) رتبه دوم استان را داراست‌.

مؤذنی در رابطه با جنبه اقتصادی گیاهان‌دارویی گفت:برخی گیاهان ‌‌مثل آلوئه ورا در طول سال برداشت میشود ویک اشتغالزایی پایدار است برخی مثل گل‌های محمدی در فروردین ماه و برخی مثل اسپند در تیرماه بنابراین در طول سال گیاهان‌دارویی حرفی برای اشتغالزایی خواهد داشت.

 شهرستان گناباد ظرفیت تولید انواع گیاهان دارویی خاص را داشته و بهتر است جوانان و نوجوانان و کارآفرینان‌ در زمینه تولیدات گیاهی قدم برداشته که دراین زمینه همکاری و همسویی نهادهای متولی و مسئولان شهرستان در جهت توسعه و رونق تولید وکیفی سازی محصولات خالی از لطف نخواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.