مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: 80 درصد کودکانی که وارد بهزیستی می‌شوند، بدسرپرست و کمتر از 20 درصد بی‌سرپرست هستند.
حمیدرضا پوریوسف با حضور در تحریریه ایسنا- منطقه خراسان و گفت‌وگو با خبرنگاران این رسانه، اظهارکرد: در سی‌و نهمین سالگرد تاسیس بهزیستی قرار داریم، این سازمان تخصصی- دولتی در زمینه توانمند‌سازی و افزایش رفاه و سلامت اجتماعی مشغول است. فعالیت‌های این سازمان بسیار گسترده و کار در این مجموعه بسیار سخت، لطیف و دقیق است.  
وی افزود:  این سازمان با قشر زیادی از افراد جامعه به خصوص افراد طبقه پایین در ارتباط است. سازمان بهزیستی با موسسات غیردولتی همکاری دارد و در حدود 94 درصد کل فعالیت‌های این سازمان به بخش ادارات واگذار شده است. هم‌چنین در بخش غیردولتی، خیرین و نیکوکاران بسیار زیادی با ما همکاری می‌کنند. حدود 260 موسسه و چندهزار نفر خیّر در بهزیستی مشغول به کار هستند.  
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: شعار امسال بهزیستی «به زیستن در گام دوم، شفافیت و توانمندسازی، ارتقاء سلامت اجتماعی» است.  شفافیت در دستور کار بهزیستی قرار گرفته و راهبرد اساسی این سازمان است. کلید اصلی فعالیت‌های بهزیستی بر اساس توانمند‌سازی است. بهزیستی متولی سلامت اجتماعی و ارتقاء سلامت اجتماعی همراه با توسعه است.
پوریوسف بیان کرد: بحث گام دوم انقلاب اشاره به جوان‌گرایی و استفاده از خرد جوانان دارد؛ از جمله کارهایی که در این زمینه انجام شده است این است که یکی از فرزندان توانمند بهزیستی به‌عنوان نماینده موسس رویش فرهیختگان امید در استان خراسان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
وی عنوان کرد: این سازمان استعدادیابی و توانمندسازی فرزندان بهزیستی را به عهده دارد و آن‌ها را رصد می‌کند. این فرد به‌عنوان مشاور مدیرکل منصوب خواهد شد تا بتواند کارها را پیگیری کند. 
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی تاکید کرد: فرزندان شبه‌خانواده شامل بیش از دو هزار شیرخوار، کودک و نوجوان است. سه مرکز شبه‌خانواده و دو مرکز قرنطینه شیر‌خوارگاه دولتی و 102 مرکز غیردولتی در قالب خیریه مشغول به کار هستند. مراکز غیردولتی کودکان سه تا 18 سال و مراکز دولتی زیر سه سال را پذیرش می‌کنند.
 پوریوسف خاطرنشان کرد: توانمند‌سازی یک فرآیند است. فرآیند کار باید به گونه‌ای باشد که به توانمند‌سازی این فرزندان ختم شود. سازمان بهزیستی باید بداند کودکانی که وارد بهزیستی شده‌اند، چه گذشته‌ای داشته‌اند. 80 درصد کودکانی که وارد بهزیستی می‌شوند بدسرپرست و کمتر از 20 درصد بی‌سرپرست هستند. 
وی ادامه داد: اولین کار سازمان بهزیستی این است که خانواده این کودکان را شناسایی کند. اگر خانواده‌ای توانمندی نگهداری از فرزند خود را دارند، کودک با حمایت ما به خانواده‌اش تحویل داده می‌شود. در سال 97، بیش از 800 کودک را از یک‌روزگی تا دوران نوجوانی به‌عنوان کودک بی‌سرپرست و بد‌سرپرست پذیرش شده است.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: از این تعداد کودکان حدود 450 نفر به فرزندخواندگی داده شده و 188 نفر به خانواده‌هایشان یا بستگان نزدیک آن‌ها برگردانده شده‌اند و این روند بسیار خوبی بوده است. حدود 1600 نفر از این کودکان در مرکز بهزیستی هستند و به دلایل مختلفی به خانواده‌هایشان برگردانده نشده‌اند.
 پوریوسف تاکید کرد: سازمان موظف است که زمینه رشد و شکوفایی فرزندان را فراهم کند. این کودکان باید تحت هر شرایطی به تحصیل ادامه دهند و اگر کودک توانایی ذهنی کافی برای تحصیل نداشته باشد باید در رشته هنر، ورزش یا علمی آموزش ببیند. 
وی گفت: زمانی‌که فرزند بهزیستی به نوجوانی برسد و از لحاظ تحصیلی در شرایط خوبی قرار داشته باشد، مرکز باید شرایط را برای ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه فراهم کند و اگر مشاوران ما احساس کنند فرزندی در زمینه درسی توانایی لازم را ندارد، حرفه‌آموزی او در سن 14 سالگی توسط مرکز خیریه بهزیستی آغاز خواهد شد. 
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: در راستای توانمدسازی فرزندان بهزیستی در بُعد ارتباطی و مهارت‌های زندگی آن‌ها را آموزش می‌دهند تا در ارتباطات اجتماعی با دیگران موفق باشند. توانمند‌سازی فرآیندی کیفی است که بر اساس آن کودکی که از مرکز خارج می‌شود، فرد موفقی باشد.  اما همیشه  استثنائاتی وجود دارد و دختران و پسرانی هستند که با هدف‌های ما پیش نمی‌رود. 
 پوریوسف بیان کرد: هر ساله حدود 100 تا 150 کودک از سازمان بهزیستی ترخیص می‌شوند، ازدواج می‌کنند یا به سربازی می‌روند یا دانشجو می‌شوند. فرزندان بهزیستی در سن 18 سالگی ترخیص می‌شوند. اما برای کسانی که قصد ادامه تحصیل وسربازی دارند ترخیص آن‌ها به دلیل ادامه حمایت‌ با  تاخیر است.
وی افزود: روند تاخیر دو بخش دارد که شامل روند مالی‌ست که توسط بهزیستی و خیرین تامین می‌شود و روند دیگر در زمینه سوادآموزی، شهریه دانشگاه، اشتغال و جهیزیه برای دختران است. از مهم‌ترین مسائل در ترخیص فرزندان اشتغال، ازدواج و مسکن است. سازمان بهزیستی سعی دارد با توجه به اعتباراتی که در اختیار دارد و با کمک خیرین این مسائل را برای فرزندان تامین کند.
 پوریوسف عنوان کرد: فرزندان بهزیستی بعد از ترخیص تا 5 سال رصد می‌شوند و حمایت‌ها بعد از آن، کمتر خواهد شد. برای دختران تحت پوشش بهزیستی بعد از ازدواج در صورتی که معلول نباشند حمایت‌ها قطع می‌شود. دخترانی که ازدواج نمی‌کنند یا به هر دلیلی ازدواج آن‌ها ناموفق باشد، به بهزیستی بازمی‌گردند و از سرویس حمایت سرپرست خانواده بهره می‌گیرند.
پوریوسف خاطرنشان کرد: در بهزیستی، دو هزار و 700 کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست هستند که نزد خانواده‌هایشان به صورت غیرمستقیم و تحت حمایت ما رصد می‌شوند. هم‌چنین حدود 120 هزار معلول در ایران وجود دارد که به همین صورت تحت حمایت بهزیستی هستند. اعتبارات ما به اندازه توانمندسازی همه نیست، اما همه تلاش خود را برای کمک به این فرزندان و به ثمررساندن آن‌ها انجام می‌دهیم.
وی افزود: اگر معلولان بهزیستی ازدواج کنند به هیچ عنوان مستمری آن‌ها قطع نمی‌شود و فقط در صورتی‌که مشغول به کاری باشند که حقوق آن‌ها از مستمری که از بهزیستی می‌گیرند بیشتر باشد و این نیز برای مدت کوتاهی است.  
پوریوسف بیان کرد: اکنون مستمری که بهزیستی به خانواده‌های تحت پوشش خود می‌دهد برای یک خانواده پنج نفری حدود  586 هزار تومان و برای یک تک‌معلول در حدود 160 هزا تومان است، اما بهزیستی تمام تلاش خود می‌کند تا این مستمری را به قانون کار برساند. اوایل سال 97، 36 هزار نفر مستمربگیر داشته‌ایم و در اواخر سال 97، این تعداد به 77 هزار نفر رسیده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.