استاندار خراسان رضوی گفت: الگوی بازآفرینی شهری و کاهش آسیب های اجتماعی با محوریت شهرداری مشهد و مشارکت همه دستگاه ها در ۶ محله حاشیه شهر مشهد اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علی‌رضا رزم‌حسینی در همایش بازآفرینی، هم افزایی و هم‌ آفرینی که در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: بیش از 40 سال است که به دلیل تمرکز بر درآمدهای نفتی و غفلت از اقتصاد خانوار، جامعه روستایی از 74 درصد در اوایل انقلاب، امروز به 26 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در سنوات گذشته به رغم هزینه کرد بودجه های فراوان برای ایجاد امکانات و زیرساخت ها در روستاها، متاسفانه بسیاری از خانوارهای روستایی به حاشیه شهرها مهاجرت کردند به طوریکه امروز بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، بیش از 25 میلیون نفر در پیرامون شهرها سکونت دارند. 

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: بی توجهی به اقتصاد خانوار روستایی باعث تشدید مهاجرت به حاشیه شهرها شده است بنابراین باید رویه نادرست گذشته را اصلاح کرد و معکوس شدن روند مهاجرت از روستا به شهر، از ظرفیت شرکت های توسعه گرا در راستای توانمندسازی مردم در روستاها بهره گرفت.

وی گفت: به دلیل عدم اجرای وظایف قانونی برخی دستگاه های اجرایی در زمینه جلوگیری از حاشیه نشینی و تغییر کاربری اراضی دولتی و موقوفه در پیرامون شهرها، امروز با مشکلات عدیده ای تحت عنوان سکونتگاه های غیررسمی هستیم که برای ساماندهی آن همه نهادها باید پای کار باشند. 

رزم حسینی خاطرنشان کرد: براساس آمارهای رسمی، درحال حاضر 80 درصد درآمد کشاورزی کشور متعلق به 20 درصد افراد جامعه است به این معنی که کشاورزان زحمتکش به دلیل نبود بسترهای کسب و کار در روستاها، به حاشیه شهرها مهاجرت کرده اند. 

وی هدف از اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی را توانمندسازی مردم در روستاها برشمرد و گفت: به دنبال بهره گیری از ظرفیت شرکت های توانمند اقتصادی در مسیر تحقق این مهم هستیم و خوشبختانه تا به امروز گام های ارزشمندی در این راستا برداشته شده است. 

استاندار خراسان رضوی افزود: امروز هم اگر صرفا بر روی مسئله بازآفرینی تمرکز داشته و از مسئله بسیار مهم تقویت اقتصاد خانوار روستایی غفلت کنیم، در آینده بافت ناکارآمد دیگری در پیرامون بافت های موجود ایجاد خواهدشد. 

وی با بیان اینکه محوریت بازآفرینی سکونتگاه های غیررسمی مشهد با مدیریت شهری است، اظهار کرد: شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصاد مقاومتی این شهرستان، مسئولیت توسعه محلی و راه اندازی دفاتر تسهیل گری در محلات حاشیه شهر را برعهده گرفته است و دیگر دستگاه ها باید باید مدیریت شهری در مسیر تحقق اهداف ترسیم شده مشارکت کنند. 

رزم حسینی ادامه داد: در 6 محله حاشیه شهر الگوی بازآفرینی شهری شامل طرح کاهش آسیب های اجتماعی و طرح بهسازی کالبدی با مشارکت مردم اجرا و در 66 محله هم دفاتر تسهیل گری توسط شهرداری مشهد راه اندازی خواهد شد. 

وی همچنین خواستار توجه ویژه به حاشیه شهر مشهد در تخصیص اعتبارات ملی برای اجرای طرح های بازآفرینی شهری شد و گفت: از مشکلات بافت های ناکارآمد در شهرستان ها هم غافل نشده ایم و به زودی با تعیین شرح وظایف ادارات مربوطه، فرمانداران مکلف به پیگیری موضوع بازآفرینی شهری مطابق دستورالعمل ها خواهند شد. 

استاندار خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: مدیران استانی از اختیارات لازم برای تصمیم گیری درباره مسائل مختلف برخوردار نیستند و باید برای برون رفت از این مشکل چاره ای پیدا کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.