رئیس اداره میراث فرهنگی نیشابور از بازپیرایی و مرمت کتیبه های تاریخی مجموعه قدمگاه در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از نیشابور، محمداسماعیل اعتمادی در این باره افزود: این عملیات مرمتی با تخصیص اعتبار لازم از طرف هیئت امنای مجموعه قدمگاه رضوی در حال انجام است.

وی با بیان این که مرمت توسط استادکاران مرمت تزئینات معماری میراث فرهنگی انجام می شود، ادامه داد: این کتیبه‌های با ارزش مربوط به دوره صفویه و  از زیباترین تزئینات وابسته به معماری است که بعضا با آب طلا، اندود و تزئین شده است.

بنای کنونی قدمگاه، متعلق به سده یازدهم هجری قمری است که به دستور شاه عباس صفوی با گنبد فیروزه‌ای رنگ در دو طبقه و به شکل هشت‌گوش ساخته شده است، در دوران ناصرالدین شاه قاجار نیز رسیدگی‌هایی به باغ قدمگاه شد و از سال 1350 این باغ ارزشمند تحت حفاطت‌های خاص میراث فرهنگی قرار گرفت؛ حفاظت‌هایی که تا به امروز ادامه دارد. در قدمگاه آثار تاریخی دیگری غیر از باغ و بقعه آن وجود دارد که متعلق به دوره صفوی هستند.

 این آثار شامل دو کاروانسرا، آب انبار، چاپارخانه، و گرمابه بودند که از دوره شاه عباس اول به بعد ساخته شدند، اما کاروانسرای دوره شاه عباس و چاپارخانه از بین رفته‌اند و آنچه اکنون باقی است یک کاروانسرا و یک گرمابه است.

این مجموعه به شماره  236 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.