رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌جام از صدور مجوز پذیرش دانشجوی غیرایرانی در این واحد دانشگاهی، برای اولین بار در بین شهرهای مرزی کشور خبر داد.

حمید شهابی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، بیان کرد: حدود شش ماه است که پیگیر فراهم کردن امکانات و دریافت مجوزهای لازم برای پذیرش دانشجویان خارجی هستیم که این مهم محقق شد و توانستیم از وزارت کشور مجوز پذیرش دانشجویان افغانستان و به طور کلی خارجی و تاییدیه وزارت علوم برای انجام این کار را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها واحد دانشگاهی در بین شهرهای مرزی کشور هستیم که چنین مجوزی را گرفتیم و از کلیه مسئولینی که در این امر کمک کردند تشکر می‌کنیم. با توجه به این‌که منطقه مرزی هستیم، در سطح شهرستان و شهرهای همجوار این موضوع اطلاع‌رسانی شده و تلاش کردیم تا کارگزاری‌هایی در افغانستان نیز این موضوع را اطلاع‌رسانی نمایند.

شهابی خاطرنشان کرد: این مسئله همچنین ظرفیتی اقتصادی برای منطقه و شهرستان محسوب می‌شود و پذیرش دانشجویان از ترم مهرماه سال جاری انجام خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد تربت جام گفت: متقاضیان باید ابتدا در سایت ثبت‌نام نمایند و اطلاعات آن‌ها در سازمان مرکزی و سازمان‌های مربوطه تایید شود و در نهایت افرادی که تاییدیه نهایی را دریافت کردند، می‌توانند در دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند.

شهابی تاکید کرد: این پذیرش در تمام مقاطع تحصیلی وجود دارد و فقط برای مقطع دکترا، مصاحبه علمی در تهران انجام خواهد شد.

وی با اشاره به تغییر سیاست‌های دانشگاه آزاد بیان کرد: با پذیرش دانشجوی خارجی به سمت گسترش دانشگاه به سمت مرزهای خارجی هستیم و همچنین بر مبنای این‌که دانشگاه‌ها باید به سمت «مسئله محور شدن» به معنای حل مسائل و مشکلات جامعه حرکت کنند، چند اقدام را در نظر گرفته‌ایم.

شهابی ادامه داد: دانشگاه آزاد طی سال‌های اخیر بخشنامه‌های زیادی را مبنی بر مستقل شدن دانشگاه‌ها از شهریه دانشجویان به واحدها ابلاغ کرده است و بر همین اساس تلاش کردیم به سمت درآمدهای غیرشهریه‌ای و مبتنی بر دانش پیش برویم.

وی اظهار کرد: در این زمینه باتوجه به اقتصاد شهرستان و منطقه که بر پایه کشاورزی و دامپروری قرار دارد، آزمایشگاه خاک‌شناسی و آب‌شناسی کامل و پیشرفته‌ای را با همکاری یک شرکت خصوصی راه‌اندازی کردیم تا کشاورزان و مهندسان بتوانند فعالیت‌های علمی خود را در سطح عالی انجام دهند.

شهابی افزود: یکی از تولیدات ما اسید آمینه خواهد بود که فواید فراوانی در کشاورزی دارد و تاکنون کیفیت‌های ایده‌آل این اسید آمینه که گران قیمت است، معمولا از خارج کشور تامین می‌شد؛ تلاش می‌کنیم با تولید اسید آمینه مرغوب بتوانیم بخشی از نیازها را تامین نماییم.

وی ادامه داد: در حوزه تولیدات خاص برنامه‌های دیگری را نیز در نظر داریم که بتوانیم طی یک الی دو سال آینده، دانشگاه را تا حد امکان از شهریه دانشجویان مستقل کرده و با فعالیت‌های پژوهشی مجموعه را اداره نماییم.

رئیس دانشگاه آزاد تربت جام متذکر شد: البته تمام کارهای ما دانش بنیان است و وارد کارهای تجاری غیردانش بنیان نخواهیم شد چرا که دانشگاه‌ها رسالتی دارند و این رسالت باید حفظ شود.

شهابی در پاسخ به سوالی مبنی بر اجبار به تسویه حساب دانشجویان، پیش از زمان‌های انتخاب واحد یا دریافت کارت ورود به جلسه در دانشگاه آزاد گفت: واقعیت این است که ما هم دوست نداریم چنین اتفاقی بیافتد و البته علی‌رغم مشکلاتی که داریم، تاکنون هم هیچ دانشجویی به دلیل عدم تسویه حساب از انتخاب واحد یا امتحان محروم نشده است.

وی ادامه داد: اما دانشجویان هم باید توجه داشته باشند که ما بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کنیم و بخشی از هزینه‌های واحدهای دانشگاه‌های آزاد بر پایه شهریه دانشجویان تامین می‌شود و بر همین اساس تقاضا داریم تا با دانشگاه همکاری و همیاری داشته باشند.

شهابی با اشاره به سال «رونق تولید» و رسالت علمی دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌جام از سال 1363 تاسیس شده و در حال حاضر در تمام مقاطع تحصیلی از کاردانی تا دکترا فعالیت دارد؛ در مقطع کاردانی و کارشناسی 42 رشته در زیرگروه‌های علوم انسانی و فنی مهندسی، در مقطع ارشد هم 17 رشته در همان زیرگروه‌ها و در دکترا دو رشته از روان‌شناسی را داریم.

وی افزود: از لحاظ امکانات آموزشی و رفاهی، در بین دانشگاه‌های شهرستان، بیشترین امکانات و وسعت کارگاه و آزمایشگاه را داریم به طوری که به برخی دیگر از مراکز آموزشی هم خدمات ارائه می‌کنیم.

شهابی تاکید کرد: بنابراین با توجه به پتانسیل‌هایی که در این مجموعه دانشگاهی وجود دارد، به ویژه در قسمت پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، کمک شایان ذکری به ادارات و مراکز مختلف شهرستان در زمینه‌های علمی می‌توانیم داشته باشیم. تاکنون چندین بار هم نامه‌هایی را به ادارات و سازمان‌های مختلف ارسال و درخواست کرده‌ایم تا موضوعاتی که می‌تواند مبنای تحقیقات ما در پایان‌نامه‌ها یا طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی باشد به ما منعکس نمایند تا با استفاده از توان علمی دانشگاه آن‌ها را انجام دهیم.

وی گفت: به هر حال تعداد زیادی کار پژوهشی و پایان‌نامه در هر ترم دانشگاهی در این واحد انجام می‌شود و چه بهتر این‌که کارهای پژوهشی در راستای حل مشکلات جامعه و شهرمان باشد؛ به ویژه با توجه به قدمت دانشگاه در رشته‌های روان‌شناسی و علوم انسانی که بخشی از مهم‌ترین مشکلات و معضلات جامعه هم به این حوزه مربوط می‌شود و شاهد مفاسدی در اجتماع هستیم، می‌توانیم اقدامات موثری را با همکاری ارگان‌ها انجام دهیم.

شهابی گفت: همچنین دانشگاه‌ پتانسیل‌های فراوانی در حوزه تولید، مسائل اقتصادی و تجاری دارد؛ اسید آمینه یکی از اقداماتی بود که عنوان شد و طرح‌های دیگری نیز در این زمینه در حال پیگیری برای اجراست.

وی عنوان کرد: ما به عنوان مسئولان دانشگاه آزاد تربت‌جام علاقه‌مندیم که ارتباط‌مان با جامعه بیش از پیش تقویت شود و در این راستا نیز به همکاران خود برنامه‌هایی را ابلاغ کرده‌ایم و نیز تلاش می‌کنیم با روش‌های مختلف ارتباط‌ خود را با مردم بیشتر کنیم تا با ارتباط و درک مشکلاتی که در جامعه وجود دارد بتوانیم راه حلی ارائه دهیم و به سهم خود از مشکلات بکاهیم و کشور عزیزمان با تمام توان و نیرو به پیشرفت خود در زمینه‌های گوناگون ادامه دهد.

رئیس دانشگاه آزاد تربت‌جام گفت: هم اکنون 1700 دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشگاه در حال تحصیل هستند. 40 عضو هیئت علمی ثابت و تمام وقت داریم که حدود 30  نفر از آن‌ها دارای مدرک دکترا و دیگران هم دانشجوی مقطع دکترا هستند که طی دو سال آینده نهایتا تحصیل‌شان تمام خواهد شد و هرم هیئت علمی به صورت کامل اصلاح می‌شود و تمام اعضا حداقل مدرک دکترا خواهند داشت. همچنین 80 کارمند و 100 استاد حق‌التدریس و مدعو نیز در این واحد دانشگاهی فعالیت می‌کنند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.