معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: استان خراسان‌رضوی در رابطه با مناسب‌سازی رتبه اول در سطح کشور را کسب کرد اما به این منزله نیست که کارها تمام شده است. بسیاری از پارک‌ها، مکان‌های عمومی و ادارات کل قابلیت استفاده برای معلولان را ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قوچان، مسعود فیروزی در حاشیه مراسم افتتاح کمپ ترک اعتیاد بانوان و مرکز توانبخشی معلولان کم توان ذهنی زیر ۱۴ سال در این شهرستان، گفت: آیتم‌های مناسب‌سازی  که مورد توجه قرار می‌گیرد  به چهار موضوع رمپ، درب برقی، سرویس بهداشتی و آسانسور می‌پردازد که ابتدایی‌ترین نیازهای افراد است.

وی با بیان این نکته که هر یک از معلولان نیازهای  خاصی دارند، گفت: بهزیستی خراسان‌رضوی در زمینه مناسب‌سازی توانسته است گفتمان ایجاد کند و افراد دارای معلولیت را مطالبه‌گر کرده است ولی هنوز بسیاری از پارک‌ها و مکان‌های عمومی قابلیت استفاده برای معلولان را ندارد و حتی بسیاری از ادارات کل براساس چارت‌های موجود امکان استفاده برای معلولان را ندارند.

معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان‌رضوی افزود: تعداد زیادی از معلولان به این نتیجه رسیده‌اند که از خانه بیرون نیایند چون امکانات مناسب وجود ندارد و امکان حضور یک معلول در سطح جامعه فراهم نیست و این موضوع به تنهایی و با کمک سیستم‌های حاکمیتی حل نمی‌شود بلکه باید فرهنگ آن نهادینه شود.

وی  از ممانعت خرید اتوبوس‌های غیر قابل استفاده برای معلولان و تجهیز تعداد زیادی از تاکسی‌های درون شهری برای استفاده افراد معلول در استان خبر داد و تصریح کرد: در رابطه با ساختمان‌های عمومی دستوراتی می‌آید که باید برخی از اصول مناسب‌سازی را رعایت کنند اما در منازل شخصی باید این فرهنگ‌سازی انجام شود که شرایط مناسب برای سالمندان و معلولان فراهم گردد.

فیروزی در ادامه با اشاره به فعالیت 190 مرکز توانبخشی شبانه روزی و روزانه در استان عنوان کرد: از این میان حدود 90 مرکز روزانه با عناوین مراکز خانواده، کودک کم شنوا و ناشنوا، مراکز اوتیسم، مرکز سالمندان، حرفه آموزی و تولید حمایت شده، جسمی- حرکتی، مراکز اشتغال حمایت شده و بیماران مزمن روان و بقیه شبانه روزی هستند و در قالب مراکز ذهنی، جسمی-حرکتی، مزمن روان و سالمندان به 6 هزار نفر مددجو خدمات مختلفی ارائه می‌دهند. 

وی افزود: بهزیستی خراسان‌رضوی ماهیانه برای مددجویان حاضر در مراکز توانبخشی ماهیانه مبلغی بین 7 میلیون و هفتصد هزار ریال تا 9 میلیون و چهارصد هزار ریال یارانه پرداخت می‌کند که این یارانه پرداختی سالانه بالغ بر یک‌هزار میلیارد ریال است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به مراکز روزانه و شبانه‌روزی پرداخت می‌شود.

معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان‌رضوی از ارائه خدمات توانبخشی به اتباع بیگانه حاضر در این استان که داراری کارت امایش هستند خبر داد و تاکید کرد: معلولیت مرز جغرافیایی، سیاسی، ایدئولوژیک و قومیتی ندارد صرفا انسان بودن فرد معلول و انسانیت کسی که می‌خواهد کمک کند کفایت می‌کند و بر همین اساس بهزیستی خراسان‌رضوی به حدود 5 هزار نفر تبعه خارجی معلول خدمات ارائه می‌دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.