رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: هنوز ابهامات جدی به الکترونیک شدن انتخابات وارد است، به طور مثال برای بازشماری آرا باید یک سری تضامینی وجود داشته باشد.
به گزارش ایسنا-منطقه خراسان، کمال سروی‌ها در نشست خبری که امروز در دفتر شورای نگهبان برگزار شد، با تاکید بر اینکه قانون جمهوری اسلامی وظایف خطیری را برای شورای نگهبان درنظر گرفته که به جمهوریت و اسلامیت نظام کمک می‌کند، اظهار کرد: در این بین رسانه‌ها نیز نقش بسیار عمیق و موثری را می‌توانند در اعتمادسازی مردم ایفا کنند. 
وی با اشاره به اینکه بهترین تکلیف برای ما حفظ نظام است، افزود: اما وظیفه فردی و اجتماعی ما در این راستا چیست و چگونه باید وظایف خود را در این رابطه ایفا کنیم، باید همه برای حفظ نظام تلاش کنیم. 
سروی‌ها خاطرنشان کرد: تمام کشورهای پیشرفته به این تجربه رسیده‌اند که برای حفظ خود یک تشکیلات نظارتی در نظر بگیرند، در نظام جمهوری اسلامی اسم این نهاد شورای نگهبان است که از یک طرف بر قانون‌گذاری نظارت می‌کند و از طرف دیگر قوانین وضع شده را با شرع و قانون اساسی تطبیق می‌دهد. 
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نظارت دوم شورای نگهبان بر انتخابات است، ادامه داد: مدیران و نمایندگان جمهوری اسلامی باید ویژگی‌هایی مطابق با قوانین داشته باشند که انطباق این افراد با قوانین بر عهده شورای نگهبان است. 
وی گفت: نظام باید در مسیری باشد که قانون طراحی کرده است، شورای نگهبان نیز این وظیفه را با اعضای شبکه نظارت خود انجام می‎دهد. اگر در قانون تکلیفی برای ما تعیین شده و ما سازوکار مناسب آن را نداشته باشیم، قطعا نمی‌توانیم اهداف تعیین شده خود را محقق کنیم.
سروی‌ها بیان کرد: الان نسبت به ابتدای انقلاب دستمان خیلی پرتر است و شبکه شورای نگهبان آموزش‌های لازم را دیده‌اند و با قابلیت‌هایی که دارند اجازه نمی‌دهند مسیر انتخابات به سمت ناصوابی حرکت کند.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری از رای مردم به عنوان حق‌الناس، عنوان کرد: ما به هیچ دستگاهی اجازه نمی‎دهیم که انتخابات را به انحراف بکشد، البته خوشبختانه مردم بلوغ سیاسی خوبی دارند و به خوبی برنامه‌های داوطلبان را رصد می‌کنند و به اصلح آن‌ها رای می‌دهند. 
وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان شبکه نظارتی خود را تعیین کرده است، تصریح کرد: 18 هزار و 289 نفر در شبکه استان خراسان رضوی ایفای نقش داشته‌اند که از این تعداد 4 هزار و 586 نفر خانم و 13 هزار و 732 نفر آقا بودند، از این تعداد 14 هزار نفر تحصیلات دانشگاهی و 900 نفر تحصیلات حوزوی داشتند که یک درصد از این افراد دارای مدرک دکترا، 13.5 درصد کارشناسی ارشد و 52 درصد دارای مدرک کارشناسی بوده‌اند. 
سروی‌ها در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اگر رسانه‌ها به موضوعات مختلف به موقع ورود پیدا کنند اثرگذار خواهد بود، بیان کرد: برخی از مطالب اگر در زمان مناسب خودشان مطرح نشود، فضای ابهامی در جامعه ایجاد می‌کند و کمکی به شفاف‌‌‎سازی موضوعات نمی‌کند. 
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین تغییرات نظارتی در عملکرد شورای نگهبان در انتخابات اسفندماه، اضافه کرد: هیچ کدام از فعالیت‌ها و تلاش‌ها در مجلس برای اصلاح قانون انتخابات به ثمر نرسید، این طرح خیلی مطول است و هیچ تغییری در بعد نظارتی برای ما ایجاد نشده است.
وی افزود: به طور مثال یکی از انتقاداتی که ما به قانون انتخابات داشتیم درباره زمان کوتاه رسیدگی به صلاحیت کاندیداها بود که سقف این مدت برای شورای نگهبان 10 روز است که بسیار کم است اما در این انتخابات نیز هیچ تغییری به تصویب نرسیده است. 
سوری‎ها در پاسخ به سوال دیگری در خصوص امکان خطا در زمان بررسی صلاحیت‌ کاندیداها با توجه به مدت زمان محدود شورای نگهبان، گفت: اینکه بگوییم انسان‌ها مصون از خطا هستند، سخن درستی نیست اما شورای نگهبان بر اساس تجربه 40 ساله خود برنامه‌ریزی کرده تا قبل از ثبت نام از کاندیداها کار خود را شروع کند تا در آن زمان دچار خطای کمتری شود اما نمی‌توانیم ادعا کنیم که تاکنون هیچگونه خطایی رخ نداده است.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر رویکردش در رابطه با جلسات همگرایی اصولگرایان و اصلاح‎‌طلبان که در زمان حجت الاسلام محرابی برگزار می‌شد، ادامه داد: ما شدیدا از برگزاری این جلسات حمایت می‌کنیم، البته من همیشه موفق نیستم در این جلسات شرکت کنم.
وی افزود: اما برگزاری چنین نشست‌‎هایی بلوغ سیاسی را توانسته میان جریان‌های سیاسی ایجاد کند که برکت آن هنوز هم در شهر هست و میتواند به هم‌افزایی گروه‌ها کمک کند. باید برگزاری چنین جلساتی را به تدریج به لایه‌های پایینی جریان‌های سیاسی بسط بدهیم. 
سروی‌ها در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ادامه نظارت شورای نگهبان بر اعضای شورای اسلامی شهرها، خاطرنشان کرد: تخلفاتی که توسط اعضای شوراهای شهر به وقوع می‌پیوندد امری بدیهی است چراکه آن‌ها نیز انسان هستند و خطا می‌کنند که دادگستری و سازمان بازرسی به این موارد ورود پیدا می‌کند اما نمایندگان مجلس به اتفاق می‌گفتند امری بر دوش ما گذاشته شده بدون اینکه باری از دوش ما برداشته شود و خود نمایندگان نیز به دنبال این بودند که یک نهاد تخصصی همچون شورای نگهبان نظارت و بررسی کاندیدای انتخابات شورای شهر را برعهده بگیرد. 
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی در خصوص الکترونیکی شدن انتخابات، گفت: آقای روحانی بررسی این موضوع را به وزیر کشور و وزیر ارتباطات محول کردند که بعد از بررسی آن‌ها مشخص شد، هنوز ابهامات جدی به الکترونیک شدن انتخابات وارد است، به طور مثال برای بازشماری آرا باید یک سری تضامینی وجود داشته باشد که در حال حاضر وجود ندارد که اگر آن ابهامات برطرف شود می‌توان انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار کرد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.