رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در نیشابور و فیروزه ۲۸ هزار و ۶۳۳ نفر مبتلا به فشار خون بالا شناسایی شده که بیش از ۲ سوم این تعداد را زنان تشکیل می دهند.

 محسن عظیمی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در نیشابور با اعلام این خبر افزود: در این طرح ۱۴۶ هزار و ۱۱۶ نفر در نیشابور و ۲۳ هزار و ۵۴۶ نفر در فیروزه مورد غربالگری فشار خون قرار گرفتند که از این تعداد ۲هزار و ۵۸۸ نفر مشکوک به بیماری فشار خون شناسایی و جهت معاینه دقیق به پزشک ارجاع شدند و هفت نفر مبتلا به فشار خون با سن کمتر از۳۰ سال شناسایی نیز شده است.

وی با اشاره به طرح بسیج ملی کنترل فشار خون تحت عنوان کمپین فشار خون ادامه داد: طی ۲ مرحله از اول تا پانزدهم اردیبهشت ماه امسال و هفدهم خرداد تا پانزدهم تیرماه در 53 مرکز جامع خدمات سلامت، ۱۹۵ خانه بهداشت، 34  پایگاه سلامت و 67 ایستگاه و با مشارکت تعدادی از سمن های فعال در حوزه سلامت به مرحله اجرا درآمد.

وی با اشاره به اینکه در این طرح هفت نفر مبتلا به فشار خون کمتر از ۳۰ سال شناسایی شد تصریح کرد: جمعیت هدف در این طرح افراد بالای ۳۰ سال بود و حدود ۵۰ درصد از جمعیت نیشابور و فیروزه دارای میانگین سنی بیش از ۳۰ سال هستند.

وی یادآور شد: مهمترین عوامل مرگ و میر در ایران شامل بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و حوادث و سوانح است.

وی خاطرنشان کرد: 46 درصد علل مرگ و‌ میر در جامعه مربوط به بیماری های قلبی و عروقی است که تشخیص اولیه و زود هنگام بیش فشاری خون در کنترل آنها نقش بسزایی دارد. 

دکتر عظیمی نژاد افزود: 50 درصد از جمعیت بیش از پنجاه سال در کشور مبتلا به بیش فشاری خون هستند که نیمی از آنها از این امر آگاهی ندارند و هفتاد درصد از افراد مطلع نیز فشار خون خود را کنترل نمی کنند. 

وی یادآورشد: افزایش فشار خون ارگان های حیاتی بدن همچون کلیه ها، قلب و مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ‌منجر به از کار افتادن کلیه ها، آسیب به عروق کرونر قلب و پارگی عروق مغزی می شود لذا پیشگیری از آن در کاهش هزینه های درمان بسیار موثر است. 

گفتنی است بسیج ملی کنترل فشار خون در سراسر کشور از ۲۷ اردیبهشت ماه تا ۱۵ تیر ماه امسال برای افراد بالای ۳۰ سال در دو مرحله اطلاع رسانی و اجرایی شد که از اهداف این طرح ملی توانمندسازی مردم در خود مراقبتی و حساس کردن جامعه به کنترل و مراقبت فشارخون بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.