طرح شناسایی و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های عمرانی در شورای اسلامی شهر مشهد به تصویب رسید.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، تصویب لایحه‌ای در خصوص شناسایی و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های عمرانی یکی از دستورکارهای شصت‌وپنجمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد بود که امروز در تالارشهر برگزار شد.
بر این اساس، به شهرداری مشهد اجازه داده می‎شود در راستای اهداف و سیاست‌های شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری و بودجه مصوب سالانه و به‌منظور اجرایی‌نمودن پروژه‌های شهری در حوزه‌های فنی و عمرانی، نسبت به شناسایی و جذب سرمایه‌گذار یا پیمانکار به شرح زیر اقدام کند
* شهرداری مشهد موظف است بار مالی اجرای این مصوبه را در لایحه اصلاح بودجه سال ۱۳۹۸ منعکس کند.
* اخذ امتیازات موضوع این مصوبه حداکثر تا شش ماه پس از پایان قرارداد امکان‌پذیر خواهد بود، در غیر این صورت، امتیازات، تخفیفات و قیمت املاک شهرداری به نرخ روز محاسبه خواهد شد.
* به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شـود در راستای بودجه مصوب و از طریق سازمان عمران شهرداری مشهد، نسبت به اجرای پروژه‌های آسفالت و راه‌سازی و خرید ماشین‌آلات، تجهیزات و تأمین مصالح مرتبط با این پروژه‌ها، تا سقف مبلغ ۲،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ (دو هزار و پانصد میلیارد) ریال از محل تبصره ۳۵ بودجه مصوب سال ۱۳۹۸ و مطابق مفاد این مصوبه اقدام کند.   * پس از برگزاری مناقصه، کلیه قراردادها، شرایط مندرج در قرارداد و پیوست‌های آن -به استثنای موضوعات تبصره ۳- باید به تایید کمیسیون‌ مشترک برنامه بودجه فناوری اطلاعات و منابع انسانی، عمران و شهرسازی و امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر برسد و پس از آن ممهور به مهر شورای اسلامی شهر شود.
* شهرداری مشهد مکلف است به منظور تسهیل و تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی از طریق منابع مالی غیرنقد یا بخشی نقد، حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ قانونی این مصوبه، نسبت به ارسال لایحه اصلاح آیین‌نامه تأمین منابع مالی غیر نقد برای اجرای پروژه‌های عمرانی مصوب شهرداری اقدام کند.
پرداخت هزینه‌های اجرایی پروژه‌های موضوع این مصوبه، با نحوه پرداخت به‌صورت حداکثر ۲۵ درصد نقد و حداقل ۷۵ درصد غیرنقد، مطابق یک یا ترکیبی از بندهای زیر امکان‌پذیر خواهد بود.
* واگذاری زمین و واحدهای ساختمانی متعلق به شهرداری از طریق تالار مبادلات املاک و مستغلات یا شرایط مشخص شده در آگهی مناقصه، بر مبنای موعد مشخص‌شده در قرارداد و با اعمال ۱۰%‌ تخفیف در واحدهای تجاری و ۵% تخفیف در زمین و واحدهای ساختمانی -به استثنای واحدهای تجاری- نسبت به قیمت‌گذاری کارشناس رسمی منتخب شهرداری.
در تأمین قیر مصالح آسفالت و خرید ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط با آن، اعمال ۱۵% تخفیف در واحدهای تجاری و ۱۰% تخفیف در زمین و واحدهای ساختمانی (به استثنای تجاری)، نسبت به قیمت‌گذاری کارشناس رسمی امکان‌پذیر خواهد بود.
* اعطای پروانه ساختمانی به املاک متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی بر مبنای موعد مشخص شده در قرارداد و با اعمال ۴% تخفیف مازاد بر تخفیف پرداخت نقدی روز، تا حداکثر ۲۲ % تخفیف.
در تأمین قیر، مصالح آسفالت و خرید ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط با آن، اعطای پروانه ساختمانی این بند، با اعمال ۶% تخفیف بیشتر از تخفیف پرداخت نقدی روز، حداکثر تا ۲۴% امکان‌پذیر خواهد بود.
سرمایه‌گذاران پروژه‌های مشارکتی شهرداری در صورت درخواست و پس از شرکت و انتخاب‌شدن در فراخوان و مناقصه می‌توانند در قبال سهم‌الشرکه شهرداری که ارزیابی آن توسـط کارشـناس رسمی منتخب شهرداری انجام می‌گردد، با اعـطای تخفیف ۵ درصدی، بر اسـاس بندهای ۵-۷-۱ و ۵-۷-۲ آیین‌نامه تامین منابع مالی غیر نقد برای اجرای پروژه‌های نسبت به تسویه حساب با صورت وضعیت قطعی موضوع فراخوان اقدام کند.
در صورتی که مشمولین این بند دارای شرایط لازم بر اساس آیین‌نامه تعیین صلاحیت باشد، می‌تواند راساً نسبت به اجرای پروژه عمرانی اقدام کند، در غیر این صورت پس از انعقاد قرارداد با شهرداری، موظف است برای انجام پروژه عمرانی مجری ذی‌صلاح به کارگیری کند. بدیهی است به کارگیری مجری و پیمانکار ذی‌صلاح رافع تعهدات سرمایه‌گذار در برابر شهرداری نخواهد بود.
در ادامه این جلسه لایحه قرارداد مشارکتی پروژه لواسان تصویب شد.
بر این اساس، به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود درپروژه دلاوران (لواسان) واقع در بلوار دلاوران را با مشارکت آقای یاسر اکبری در زمین متعلق به سرمایه‌گذار به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع و با مساحت کل زیربنای ۳۷۰۰۰ مترمربع بر اساس ضمائم و قرارداد پیوست و لحاظ تباصر زیر مشارکت کند.
* برآورد مبلغ کل سرمایه گذاری و سهم‌الشرکه شهرداری در این پروژه مشارکتی با لحاظ کاهش هزینه اجرا هر متر مربع پارکینگ از ۰۰۰/۰۰۰/۲۵ ریال به ۰۰۰/۰۰۰/۱۸ ریال اصلاح و تقسیم منافع پروژه مذکور نیز بر همین مبنا صورت خواهد گرفت.
* شروع و ابلاغ قرارداد جهت اجرائی شدن موضوع قرارداد منوط به اخذ مجوز های لازم از مراجع ذی‌صلاح است.
* متن قرارداد پس از تایید کمیسیون حقوقی و نیز جداول آنالیز اقتصادی پس از تایید کمیسیون اقتصادی سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها به مهر شورای اسلامی شهر مشهد مهمور شود.
* شهرداری مشهد مکلف می‌شود امکان مشارکت در پروژه‌های مشابه به میزان حقوق شهرداری را در شهرداری مناطق و سایت شهرداری اطلاع‌رسانی کند.
همچنین در ادامه این جلسه اساسنامه سازمان اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی و سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد  تصویب شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.