مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان پیشگام انرژی خاور گفت: اقدام دولت برای کاهش مشکلات ما، افزایش بیمه و مالیات بوده و هر زمان که دولت کم آورده، بیان کرده که از تولیدکننده‌ها مالیات بگیرید.
علی‌اکبر  بهمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-‌منطقه خراسان، اظهار کرد: شرکت پیشگام انرژی خاور از سال 88 فعالیت خود را در پارک علم و فناوری خراسان با تولید شیر قطع اضطراری ایستگاه‌‎های تقلیل فشار گاز آغاز کرد که گواهی مالکیت صنعتی و ثبت اختراع در این شیر را نیز داریم. 10 سال است که این شیر را برای صنایع نفت و گاز تولید می‌کنیم.
وی افزود: ما جزو اولین شرکت‌هایی هستیم که به حوزه دانش‌بنیان وارد شدیم و در حال حاضر محصولات جانبی دیگری از جمله رگلاتور دیافراگمی، ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز، سیستم کنترل شیرهای خودکار خطوط انتقال گاز و اقلام یدکی ایستگاه‌های تقلیلی فشار گاز را داریم.
بهمدی در خصوص استقبال از محصولات دانش‌بنیان این شرکت، گفت: محصول ما، محصولی عام نیست، بلکه محصولی خاص است و مصرف‌کننده عام ندارد. تنها شرکت‌های گاز استانی، صنایع پتروشیمی و پیمانکاران شرکت ملی گاز مشتری ما هستند. به این دلیل که از ابتدا هدف ما این بوده که محصول باکیفیت ارائه دهیم، بنابراین هرچه گذشته اعتماد مشتری به محصول ما و به همین میزان فروش افزایش یافته است.
نوسانات قیمت مواد اولیه روی تولید تاثیر می‌گذارد
مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان پیشگام انرژی خاور با بیان اینکه «نوسانات قیمت مواد اولیه روی کار تولید هر تولیدکننده‌ای تاثیر می‌گذارد؛ به خصوص شرکت ما که به صورت سفارشی تولید می‌شود»، عنوان کرد: قراردادی بسته می‌شود و یک فرآیند چند ماهه دارد که این محصول آماده و ارسال شود. زمانی که ما قرارداد را می‌بندیم، قیمت مشخص است اما مشکل بر سر این بوده که وقتی قیمت نوسان داشته و پروژه ما زمان‌بر باشد، باعث زیان به تولیدکننده می‌شود.
وی ادامه داد: قیمت مواد اولیه مشخص نیست و بسیاری از تولیدکننده‌ها قیمت نمی‌دهند. برخی موارد به ما می‌گویند که قیمت سه ماهه بدهید اما این کار را انجام نمی‌دهیم، بنابراین مجبوریم از این مناقصه خارج شویم زیرا نمی‌دانیم که برای سه ماه دیگر مواد اولیه چیست، قیمت آن‌ها به هفته و روز تغییر می‌کند و ممکن است 5، 20 و گاهی یک‌باره 50 درصد در یک یا دو هفته افزایش یابد. 
بهمدی بیان کرد: مشکل دیگر ما کیفیت مواد اولیه است. در حال حاضر در شرایطی هستیم که قبلا بسیاری از اقلام وارداتی بود و خریداری می‌کردیم اما اکنون داخلی شده که دچار مشکلاتی برای تولید آن محصول هستیم و موجب شده کیفیت محصول کاهش یابد و این وضعیت روی تمام اقلام تاثیر دارد. کیفیت پایین مواد اولیه و عدم ثبات قیمت‌ها موجب زیان به شرکت‌ها شده و پروژه‌های صنعتی نیز کاهش یافته است.
مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان پیشگام انرژی خاور خاطرنشان کرد: مشکل دیگر این است که ما محصول جدیدی را ساختیم که در پروژه R&D ما بوده و به مرحله تجاری‌سازی رسیده است. در حوزه نفت و گاز محصولات باید  تایید وندورلیست داشته باشند که اکنون یک سال است منتظر هستیم تا سایت آن باز شود، الان می‌توانیم این محصول را تولید کنیم و به بازار ارائه دهیم اما مشکل ما این است که یک سال طول کشیده تا سایت باز شده و الان که محصول را آپلود کردیم، وارد مرحله رسیدگی می‌شود و ممکن است یک سال دیگر برای بررسی کارشناسان زمان ببرد. در حال حاضر آمادگی تولید محصول را داریم اما این مشکلات زیرساختی وجود دارد.
برای دریافت وام‌ باید از هفت‌خوان رستم عبور کنیم
وی با اشاره به اینکه اقدام دولت برای کاهش مشکلات ما، افزایش بیمه و مالیات بوده است، تصریح کرد: هر زمان که دولت کم آورده، بیان کرده که از تولیدکننده‌ها مالیات بگیرید اما متاسفانه وام‌هایی که می‌دهند با درصد سود بالا است. برای دریافت وام‌ها در حوزه فناوری دانش‌بنیان نیز که گاه پشیمان شده و مجبور می‌شویم به صورت محدود تولید کنیم.
بهمدی اضافه کرد: ما می‌توانیم در سال هزار دستگاه تولید کنیم اما در حال حاضر با یک سوم یا یک چهارم ظرفیت خود این تولید را انجام می‌دهیم زیرا سرمایه در گردش بسیار بالایی می‌خواهد، نوسانات مشکل دارد و به همین نسبت مشتری‌های بخش خصوصی ما کمتر کار می‌کنند. بحث مالیات، بیمه و فشارها  بیشتر می‌شود و ما حمایت چشمگیری از سمت دولت دریافت نمی‌کنیم.
مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان پیشگام انرژی خاور در خصوص نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط تحریم، گفت: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان نبودند و روی محصولات فناوری کار نمی‌کردند، بسیاری از بخش‌های تولید ما در زمان تحریم قفل می‌شد. در حال حاضر بسیاری از اقلام که محصولش از کشورهای خارجی وارد می‌شود را نمی‌دهند که فناوری خاصی دارند و شرکت‌های دانش‌بنیان آن اقلام را تامین می‌کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان و موسسه‌های فناور ما توانستند به بخشی از صنعت ما مخصوصا صنعت نفت و گاز و چالش‌هایی که وجود داشته کمک بسیاری کنند اما حمایت لازم صورت نگرفته است.
مشکلات تبادل مالی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان ما وجود دارد
وی با بیان اینکه ما فعلا روی بحث صادرات کار نمی‌کنیم، عنوان کرد: این امر به این دلیل است که مشکلاتی برای صادرات و واردات اقلام و بحث تبادل مالی وجود دارد و شرکت‌ها چندان تمایل ندارند، مشارکت کنند. حتی محصولی را برای اولین بار در حوزه آب و فاضلاب ساختیم و قصد همگرایی با شرکت‌‎های خارجی را داشتیم اما آن‌ها بیان کردند که در ایران کار نمی‌کنند. فعلا صادرات برای شرکت‌هایی مانند ما و در حجمی که می‌خواهیم صادرات داشته باشیم، سخت است، مگر شرکت‌هایی که حجم تولیداتشان بسیار بالا است و از قدیم این کار را با روش‌هایی انجام می‌دادند اما ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.
بهمدی با اشاره به اینکه «بزرگ‌ترین دغدغه تولیدکننده‌ها بحث نوسانات قیمت است»، تصریح کرد: زمانی که قیمت ثابت نباشد یا شیب مشخصی نداشته باشد، امکان برنامه‌ریزی طولانی‌مدت وجود ندارد. به طور مثال زمانی که من قصد دارم کار خود را توسعه دهم، نمی‌دانم که دو یا سه ماه دیگر وضعیت قیمت‌ها چگونه است، بنابراین به دلیل این مشکلات و عدم حمایت به دنبال توسعه کار نیستیم و مجبور هستیم برای محصول خود برنامه‌ریزی‌‎های کوتاه‌مدت داشته باشیم که در قیمت تمام شده ما تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.