مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به معرفی کتاب‌های برجسته بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی درباره سیره و حیات امام رضا(ع) پرداخت. 
حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود مرویان حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص انتشار آثار پژوهشی برجسته درباره سیره و حیات امام رضا(ع) در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس اظهار کرد: در بنیاد پژوهش‌های اسلامی حدود 230 اثر درباره امام رضا(ع) منتشر شده که درباره موضوعاتی چون زندگی حضرت، پیام‌ها و معارف حضرت و هم‌چنین در خصوص حرم مطهر و نفایس و زیبایی‌ها و هنر و معماری آن نیز هست و به اعتبار مشهد مقدس که بر آستان حریم امام رضا(ع) شکل می‌گرفته، پیرامون مشهد است.
وی ادامه داد: در سال گذشته 26 اثر درباره امام رضا(ع) منتشر کردیم که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌هایی دارند؛ به عنوان مثال 6 فقه «احادیث امام رضا و ابنائه الکرام» را منتشر کردیم که اثر آقای سید محمد علی خادمی است و این 6 جلد پیرامون احادیثی است که از امام رضا(ع) درباره مسائل فقهی منتشر شده و به کسانی که می‌خواهند از منظر فقه معارف امام رضا(ع) را پیگیری کنند، توصیه می‌شود، چون این اثر بسیار ممتاز است و امسال منتشر شده است. 
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: هم‌چنین اثر دیگری با نام «امام رضا(ع)، پیشوای هشتم» تالیف آقای قنبرعلی تیموری داریم که روایتی ساده و در عین حال مستندی از زندگی، هجرت و آموزه‌های امام رضا(ع) برای کسانی است که می‌خواهند شخصیت امام رضا(ع) را بشناسند؛ این کتاب خیلی روان بوده و محورهای گوناگونی را از زندگی امام رضا(ع) گزارش کرده است. 
مرویان حسینی خاطرنشان کرد: همین‌طور آثار دیگری را در این زمینه منتشر کردیم؛ به عنوان مثال بحث مناظرات و گفت‌وگوهای علمی که امام رضا(ع) با دانشمندان ادیان دیگر، مسیحی و یهودی و زرتشتی و... داشتند. پیرامون این مسئله اثر خوبی که خیلی هم مورد استقبال زیادی واقع شده، با نام «امام رضا(ع) و روش گفت‌وگوهای علمی» از آقای محمد حکیمی منتشر کردیم. 
وی عنوان کرد: به دلیل این‌که امام رضا(ع) از نظر ما محور ائتلاف و وحدت مذاهب اسلامی هستند و همه مذاهب و فرق در خانواده بزرگ اسلام، به امام رضا(ع) ارادت دارند و درباره ایشان در منابع و سیره اجتماعی خود این ارادت را نشان دادند، کتابی را تحت عنوان «الامام الرضا علیه السلام عند اهل سنه» را تالیف کردیم که در واقع از منظر عالمان اهل سنت و کتاب‌های اهل سنت این ارادت تبیین شده که خیلی مورد استقبال علمای اهل سنت هم قرار گرفته و نویسنده آن آقای محمد محسن طبسی است.
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: تلاش کردیم از ابعاد گوناگون به این قضیه بپردازیم؛ به عنوان مثال 6 جلد کتاب پیرامون مشاهیر مدفون در حرم رضوی مانند عالمان، اندیشمندان، بزرگان، تجار، مومنان، متفکران و... را منتشر کردیم که حتی از کشورهایی مانند آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان هستند و کسانی مانند حکام، سلاطین و فقها را که در حرم مطهر مدفون هستند را نیز دربرمی‌گیرد؛ البته ما این آثار را به 9 زبان غیرفارسی به تناسب مخاطبان منتشر کردیم.
مرویان حسینی بیان کرد: اثر پایانی‌ای که معرفی می‌کنم، اثری است که در موضوع حکمت رضوی و به زبان انگلیسی است، آیت‌الله محمدی ری‌شهری حدود 300 روایت را از سخنان عالمانه امام رضا(ع) انتخاب و این سخنان را شرح و توضیح دادند. ما هم این سخنان را به زبان انگلیسی برگردان کردیم که برای انگلیسی‌زبانان استفاده شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.